Hamza 8x8

Multirole Combat Vehicle
Těžce chráněné pěchotní obrněné vozidlo z Pákistánu

Původní šestikolové vozidlo Hamza překvapivě skvělé kvality vyvinula pakistánská automobilka Cavalier. Později firma jmenující se Blitzkrieg Defense Solutions roku 2016 představila klasické osmikolové bojové vozidlo pěchoty z Hamza odvozené - konkrétně Hamza 8x8.

Je poznat, že východní, protože na západě zcela samozřejmé rysy vozidla vyzdvihuje výrobce jako mimořádné. To dělaly odjakživa automobilky indické a teď víme, že i pákistánské.

Nicméně vozidlo Hamza mělo skvělé parametry a na první pohled vypadalo jako exportní západní obrněné MRAP vozidlo. Hamza 8x8 veze celkem 14 členů posádky. Výchozí úroveň pancéřování vozidla čerstvě vyjetého z továrny je kompatibilní s NATO standardem STANAG 4569 a je rovnou na Levelu 4, Pakistánci se s tím prostě nemažou. Takže vozidlo by všesměrově mělo přečkat palbu z 14,5 mm kulometů s průbojnými náboji. Tomu odpovídá spodní protiminová ochrana vůči mině o síle 10 kg TNT. Přídavným pancířem lze balistickou ochranu ještě zvednout na STANAG 4569 Level 5, což je mohutné.

Potom má vůz hmotnost 30 tun, z čehož 15 tun je hmotnost nákladu a hmotnost pancíře v různém poměru. Pojezd využívá plně nezávislého zavěšení náprav a skvěle naddimenzovaný vznětový motor o výkonu 600 koňů.

Za výzbroj Pakistánci pojali hned 30 mm kanón ve střešní zbraňové věži se spřaženým kulometem ráže 7,62 mm. Podle jistého pana Sajída Muhamada Hárůna, Hamza může lafetovat maximálně zbraň ráže 105 mm. Vozidlo se skvěle hodí spíše jako nosič minometu, díky vyvýšenému zadnímu prostoru s odnímatelnou střechou.

Dle údajů původního výrobce Cavalier, pohonem je motor Caterpillar C13 s automatickou převodovkou Allison. Běžná bojová hmotnost se pohybuje mezi 22 až 32 tunami. Vozidlo je velké, má délku 8,3 m. Kapacita posádky je 3 řidiči plus 11-členný výsadek. Silniční rychlost max 105 km/h a dojezd 500 km. 

Východní nedospělost vozu  nebo spíše jeho výrobce se projevuje v pubertálním tvrzení Pakistánců, že vozidlo má brzdy, že má zámek diferenciálu, tlumiče, a že se může pohybovat vyšší rychlostí v terénu díky nezávislému zavěšení. V Evropě nám to vypadá jako tvrzení, že člověk má jednu nohu kratší, ale hendikep je vykompenzován tím, že tu druhou má zase delší. Z další výbavy je k dispozici CBRN ochrana, pluh, napojení na velící systém typu C5I, mechanický válcový odminovač, automatické hašení a mechanický tlumič EFP (projektilu tvořeného explozí v hlavicích RPG) zřejmě v podobě klecového pancíře.

Dle textového popisu, myslím, velice slušné vozidlo.

Zdroje

https://cavalier-group.com/combat-vehicles/

https://www.armyrecognition.com/ideas_2016_official_online_show_daily_news/hamza_first_8x8_mrap_vehicle_in_the_world_developed_in_pakistan_by_the_company_blitzkrieg_12211161.html

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Konflikt je základním rysem života. To, co není živé, konflikty neprochází.
Zdeněk Pinc