HH-60W CRH Jolly Green II
Combat Rescue Helicopter (CRH)
Americký bojový záchranný vrtulník
Sikorsky a Lockheed Martin zkusmo začíná úvodní výrobu 12 kusů nového bojového záchranného vrtulníku odvozeného od UH-60 BlackHawk. Plná sériová výroba se rozjede v roce 2023.
Přezdívka Jolly Green II je na počest prvního vrtulníku, který mohl tankovat za letu, také od společnosti Sikorsky. Stejně tak i Jolly Green II je o padesát let později navržen k záchranným operacím v drsných podmínkách kritických bojových scénářů. Jeho předchůdce ve válce ve Vietnamu dělal přepady pralesních zajateckých táborů a pod palbou odvážel vězně.
Role určení HH-60W je tedy CSAR (Combat search and rescue). U.S. Air Force chce mít nakonec k využití 113 těchto vrtulníků a nahradit jimi starší vrtulníky HH-60G Pave Hawk. Nabíledni jsou i vedlejší role využití jako: civilní pátrací úkoly, lékařská evakuace, pomoc při živelných katastrofách, pomoc při boji s drogami.
Hlavními odlišnostmi nového stroje od všech možných dalších odvozenin Blackhawku je dvojnásobná zásoba paliva a to bez přídavných nádrží. Další předností je samozřejmě nejaktuálnější integrovaná sada detekčních senzorů hrozeb, obranných systémů a také něco málo zbraní. Vrtulník je navrhován pro maximální schopnost přežití.
Integrovaná obranná sada sestává z APR-52 digitálního varovného přijímače ozáření laserem, AVR-2B dalšího laserového varovného systému, AAR-57 varovného systému před nepřátelskou palbou a přibližujícími se raketami, dále z šesti automaticky odpalovaných výmetnic klamných cílů radarových i tepelných (chaff & flare), a kabina i kokpit jsou pancéřovány, nevíme však, do jakého stupně NATO standardu (i když u vrtulníku o to zase tolik nejde a z důvodů hmotnosti to určitě nebude moc).
Zajímavý je proměnlivý vnitřek kabiny, který lze libovolně poskládat jako stavebnici a volit si rozmístění a počet sedadel a lůžek pro raněné.
Zbraně jsou pro největší možný užitný prostor montovány jen a jedině zvenčí. Jsou to kulomety ráže 7,62 mm a 12,7 mm pevně mířící kupředu.
Vysoká úroveň komunikačního a pátracího zařízení spočívá na zařízeních Link-16, SADL, Integrated Broadcast Receiver, Blue Forces Tracker a je zde netradičně také systém propojených displejů pro posádku v kabině s piloty v kokpitu, jako v pěchotním voze.
Nový model má 100% shodu součástí motoru a letových prvků s aktualizovaným Blackhawkem UH-60M, což znamená miliony letových hodin slavného výchozího stroje. Pohání ho dva turbo-hřídelové motory T700-GE-701D o výkonu 2×1447 kW. Navíc má údajně nejsofistikovanější kompozitní rotor na světě. A samozřejmě se dbalo také na nízké provozní náklady. Má silný dodatečný generátor energie pro vnitřní přístroje, 3D navigační přístroje pro přistávání v prachu a sněhu. Tím je především LIDAR (radar na bázi laseru), který vytváří 3D model přistávací plochy pod vrtulníkem, včetně tvaru a vzdálenosti jednotlivých objektů na zemi. HH-60W může operovat z paluby lodí a doplňovat palivo v horizontálním letu.
Takto vybaven, dle tvrzení zadávajícího amerického podplukovníka Regana překonává původní UH-60M i Pave Hawk ve všech ohledech.
Zdroje
Oficiální:
https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/sikorsky-hh-60w-combat-rescue-helicopter.html
https://www.lockheedmartin.com/en-us/news/features/2020/combat-rescue-helicopter-lands-second-production-contract-new-name.html