H225M Caracal (EC725)

Long-range tactical transport military helicopter
Evropský těžký vojenský vrtulník transportu

Eurocopter EC725 Caracal je pokračováním evropské rodiny vrtulníků Cougar / Super Puma. Nyní existuje nově pod výrobcem Airbus Helicopters jako H225M.

Byl vyvíjen na míru francouzské armádě pro jejich záchranné operace na území nepřítele. Do této role byl dodán francouzské armádě 2005. Jako takový již pamatuje svá nasazení v boji ve francouzském kontingentu v Afghánistánu a v Mali. Caracal byl úspěšně exportován do armád Brazílie, Indonésie, Malajsie, Mexika, Polska, Singapuru a Thajska.

Základní koncepty vychází z předchůdce, z vrtulníku Cougar. Většina jich dokonce zůstala zachována. Nový má Caracal trup a výkonnější pětilistý rotor. Tím byla zvýšena užitná zátěž na 5670 kg uvnitř trupu a vnější na 4500 kg. Alternativně může Caracal převážet 28 vojáků. Medevac varianta nese 12 lůžek. Řídit ho může jeden nebo dva piloti. Využíván je v současnosti pro transport personálu v bojovém prostředí, pročež je dovybavován přídavnými pláty pancíře.

Může být vyzbrojen dvěma kulomety FN MAG 7,62 mm uvnitř trupu a postranními raketnicemi 68 mm raket, každá po 19 ks. Pro námořní využití může nést torpédo MU90 shazované ze vzduchu. Brazilské varianty jsou vybaveny klamnými cíli typů chaff a flare a nesou protilodní střely Exocet. Nejnovější varianta byla uzpůsobena pro nesení ptřs Hellfire a využívá přilbových displejů Thales Scorpion.

Z hlavního vnitřního vybavení vrtulníku jmenuji pátrací radar a jednotku FLIR SAGEM po čumákem. Dále čtyřosý duální autopilot a moderní human-machine rozhraní pro šetření zátěže pilota a poskytnutí mu všech informací pro rozhodování. Dále varovný přijímač před ozářením radarem a laserem plus případně systém automaticky vystřelující klamné cíle. Dále pancéřový koberec a sedadla absorbující energii nárazu. Nově je zde také mísení horkých splodin s okolním vzduchem k snižování tepelného podpisu.

Poháněn je dvěma turbohřídelovými motory Turbomeca Makila, každý s výkonem 2382 hp. Je vybaven pro doplňování paliva za letu.

Specifikace

Existuje od 2000; hmotnost 5,3 t; délka 19,5 m; posádka 1 pilot + 1 kopilot; užitná zátěž 5,7 t nebo 28 vojáků; max. rychlost 324 km/h; dolet max. dolet 1325 km; dostup 6 km; stoupavost 7,4 m/s;

Zdroje

https://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/heavy/h225m.html

http://www.military-today.com/helicopters/ec725_caracal.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC725

Portál vojenských technologií,
nejnovější přírůstky:

Bojové vozidlo pěchoty (IFV / ICV / AFV / APC)

ASLAV
Zaha MAV
Enigma
QN-506
APS- Arena

Samohybné dělostřelectvo (SPG / MLRS)

Jobaria JDS MCL
Dělostřelecký lokátor radar
ammo - Excalibur M982
PULS
ammo - Krasnopol 2K25

Bojové vrtulníky

AW249 (Leonardo Helicopters)
Fenestron - krytý ocasní rotor
MD 969 Armed Twin
LAH (KAI)
Wildcat AW159

Systémy protivzdušné obrany (AA)

Sky Dragon 50 GAS2
Kortik / Kashtan
Derivaciya 2S38
Bavar-373
HQ-9

Tanky a protitankové technologie (MBT / LT / AT)

Leclerc XLR
T-90 MS / SM
Štora
VT-5
Falarick 105 GLATGM

Průzkumná vozidla a lehké transportéry personálu

Serval VBMR
P6 ATAV
Eagle 5
Tigr (GAZ)
Saxon

Pojmy a technologie války

Casus belli
Counter-sniper tactics
Parts commonality / Společnost součástí
Command and control C2, C4, C5
Světlá výška
DC | ▾ Portál vojenských technologií |
▾Ostatní články |
▾ Organizační

Co nepotřebuješ vědět, to vědět nemusíš. Ti, kdo to mají vědět, to ví, já to vím jenom rámcově.
Dana Drábová jaderná