1. DC
  2. Portál vojenských technologií
  3. Bitevní vrtulníky

H225M Caracal (EC725)

Long-range tactical transport military helicopter
Evropský těžký vojenský vrtulník transportu

Eurocopter EC725 Caracal je pokračováním evropské rodiny vrtulníků Cougar / Super Puma. Nyní existuje nově pod výrobcem Airbus Helicopters jako H225M.

Byl vyvíjen na míru francouzské armádě pro jejich záchranné operace na území nepřítele. Do této role byl dodán francouzské armádě 2005. Jako takový již pamatuje svá nasazení v boji ve francouzském kontingentu v Afghánistánu a v Mali. Caracal byl úspěšně exportován do armád Brazílie, Indonésie, Malajsie, Mexika, Polska, Singapuru a Thajska.

Základní koncepty vychází z předchůdce, z vrtulníku Cougar. Většina jich dokonce zůstala zachována. Nový má Caracal trup a výkonnější pětilistý rotor. Tím byla zvýšena užitná zátěž na 5670 kg uvnitř trupu a vnější na 4500 kg. Alternativně může Caracal převážet 28 vojáků. Medevac varianta nese 12 lůžek. Řídit ho může jeden nebo dva piloti. Využíván je v současnosti pro transport personálu v bojovém prostředí, pročež je dovybavován přídavnými pláty pancíře.

Může být vyzbrojen dvěma kulomety FN MAG 7,62 mm uvnitř trupu a postranními raketnicemi 68 mm raket, každá po 19 ks. Pro námořní využití může nést torpédo MU90 shazované ze vzduchu. Brazilské varianty jsou vybaveny klamnými cíli typů chaff a flare a nesou protilodní střely Exocet. Nejnovější varianta byla uzpůsobena pro nesení ptřs Hellfire a využívá přilbových displejů Thales Scorpion.

Z hlavního vnitřního vybavení vrtulníku jmenuji pátrací radar a jednotku FLIR SAGEM po čumákem. Dále čtyřosý duální autopilot a moderní human-machine rozhraní pro šetření zátěže pilota a poskytnutí mu všech informací pro rozhodování. Dále varovný přijímač před ozářením radarem a laserem plus případně systém automaticky vystřelující klamné cíle. Dále pancéřový koberec a sedadla absorbující energii nárazu. Nově je zde také mísení horkých splodin s okolním vzduchem k snižování tepelného podpisu.

Poháněn je dvěma turbohřídelovými motory Turbomeca Makila, každý s výkonem 2382 hp. Je vybaven pro doplňování paliva za letu.

Specifikace

Existuje od 2000; hmotnost 5,3 t; délka 19,5 m; posádka 1 pilot + 1 kopilot; užitná zátěž 5,7 t nebo 28 vojáků; max. rychlost 324 km/h; dolet max. dolet 1325 km; dostup 6 km; stoupavost 7,4 m/s;

Zdroje

https://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/heavy/h225m.html

http://www.military-today.com/helicopters/ec725_caracal.htm

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC725

  1. DC
  2. Portál vojenských technologií
  3. Bitevní vrtulníky

Portál vojenských technologií,
nejnovější přírůstky:

ART, SPGH
Samohybné dělostřelectvo

T5 Denel

VLAP

SR5

AR3

T-300 Kasirga

IFV, APC
Bojová vozidla a transportéry pěchoty

Adaptiv

Borsuk

Stryker DVH (Double V-Hull)

Stryker Dragoon

Rosomak KTO

MBT, LT
Hlavní bitevní tanky

Griffin III

Ejektor zplodin výstřelu

Thermal sleeve

EMBT

Kaplan MT / Harimau

Ozbrojené vrtulníky

Z-10 / CAIC WZ-10

T129 ATAK

H225M Caracal (EC725)

Rotor a počet listů rotoru

Wire strike protection system (WSPS)

Recon, IMV - Lehká vozidla
a transportéry personálu

Caiman MRAP

RG35 6x6

Mosquito HMV AFV-420P

RG33

AJBAN LRSOV

AA, SAM, SPAAG
Prostředky protivzdušné obrany

dolet, dostřel, dosah

Střely s plochou dráhou letu

Goalkeeper

Skyshield

Type 09 SPAAA

Technologie a pojmy
vojenských prostředků obecně

výbušina vs. výbušnina

Optical camouflage

Counter-insurgency (COIN)

Muzzle brake - úsťová brzda

Digitální mapy

▾ Portál vojenských technologií |
▾ Home |
▾ Divácký výzkum |
▾ Organizační |

"Zlo triumfuje, když slušní lidé mlčí."
- neznámý válečný veterán