H145M proti tankům, nově coby náhražka Tigerů

Battlefield support helicopter
Nová protitanková varianta, docenění kvalit vojenského vrtulníku H145M

Eskalace vztahů mezi zeměmi střední a východní Evropy tomu chtěla, že německo 2023 nakupuje 82 kusů nově upravené protitankové varianty evropského vrtulníku H-145M. H145 je původně civilním vrtulníkem francouzského Eurocopter, EC145, dnes pod Airbusem. Vojenskou ozbrojenou variantu H-145M z něj dělá dovybavení vrtulníku balistickou ochranou, samosvornými nádržemi, bojovými infračervenými a optickými senzory, komunikačním a navigačním systémem vojenského stupně a sebeobranou vrtulníku v oblasti elektronického boje.

Jeden zdroj dokonce nadnáší, že Německo jím chce nahradit svoji protitankovou flotilu vrtulníků Tiger, kteří byli pro tento účel stvořeny. Tigery mají zastarat až 2038, a neřekl bych, že je v jejich roli nahradí původně civilní H145, tak hluboko snad Němci neklesli! Zřejmě půjde spíše jen o doplnění počtů, kdy Německo cítí, že protitankových Tigerů má málo a jejich počty budou doplněny o H145M. H145M je sice skvělý, ale že by nahrazoval jeden z nejslavnějších bitevních vrtulníků světa v jejich protipancéřové roli? Ovšem i jiný zdroj upřesňuje, že vrtulníky Tiger dojdou k některým omezením roku 2025 a jejich flotila bude nahrazována od 2027 a od 2032 již bude sešrotováno 5 Tigerů ročně. Nenaznačuje však, že by Tiger ve všech jeho rolích zastoupil H145M, který ostatně v tu dobu již také bude 17 let starým návrhem.

Jiný zdroj naznačuje, ano, že to budou skutečně vrtulníky H145M, ale nahrazovat Tigery budou spíše vlivem současnosti, než nějaké souvislosti. A skutečně mají být vyzbrojeny jak protiletadlovými tak protitankovými střelami, aby mohly vykonávat roli víceúčelového vojenského vrtulníku. On totiž H145M je schopen převážet výsadek vojáků a na to se dnes hodně slyší. Také u Američanů po 2015 jsme svědky nahrazování více typů vozidel a vrtulníků těmi se schopností převážet pěchotu, přičemž ale po bitevní stránce jsou jim podřadné. Takže zdá se, že výsadek pěchoty je dnes ostřejší zbraní, než pořádně vyzbrojený gunship.

Jedna studie BundesWehru prý dokonce potvrzuje, že bitevní Tiger na dnešek postrádá potřebné víceúčelové vlastnosti, jako schopnost přežití, robustnost jemné techniky a ochranu posádky a to snad právě i v scénářích vysoké intenzity!

Jinak H145M může být ozbrojen externími kulomety ráží 12,7 a 20 mm, raketnicemi nenaváděných 70 mm raket a nově především izraelským protitankovým ATGM systémem Spike ER2. H145M byl vybrán pro protitankovou roli, neboť sám už dříve byl dost schopným a nedoceňovaným vojenským vrtulníkem, takže toto nové povolání chápe jako docenění kvalit vrtulníku. Mimochodem H145M má zcela mimořádný tvar kabiny. Podívejte se na jeho promyšlené křivky v některém z videí, to se opravdu jen tak nevidí.

H145M má dle Němců zcela dostačující a spolehlivý výkon pro tuto roli. Je schopen zastávat širokou škálu vojenských operací včetně zdravotnické evakuace. Jinak je schopen převážet výsadek deseti vojáků. Má zasouvací boční dveře i zadní nakládací rampu. Maximální vzletová hmotnost je 3,7 tuny, přičemž užitná zátěž činí 1769 kg. Náklad v podvěsu může být do 1500 kg těžký. 

Vrtulník kupředu ženou dva motory Turbomeca Ariel 2E, každý o výkonu 575kW s dvoukanálově zálohovaným ovládáním. Cestovní rychlost a tedy nejnižší spotřebu paliva má vrtulník při dopředné rychlosti 244km/h, přičemž cestovní rychlost je velmi blízká té maximální. Vyrovnávací rotor je zakapotovaný, jde tedy o fenestron.

Pro ustavičnou nedoceněnost vrtulníku hovoří jeho modernost v návrhu a přesto poměrná neznámost stroje. Dle Wikipedie je vrtulník používán jednotkami z 34 zemí, ale přesto slovo H145M skoro nikdo nezná. H145M má navíc spoustu bratříčků od původního Eurocopteru, které jsou mu starší a podřadnější, avšak píší o nich ledaskteré vojenské noviny spoustu článků. Jde o vrtulník, který se prostě používá a neremcá se kolem toho.

Tedy hlavně aby touha převážet výsadek u bitevního vrtulníku jednou nesvedla Němce na zcestí. To bychom to totiž mohli odskákat i my.

Maximální hmotnost H145M je 3,65 t; délka 13,6 m; max. rychlost 250 km/h; max. dolet 662 km; dostup 2700 m.

Zdroje

https://aircosmosinternational.com/article/german-tigers-replaced-by-h145ms-3732

https://militaryleak.com/2023/05/21/german-army-to-replace-tiger-attack-helicopters-with-h145m-light-attack-helicopters/

https://military-wiki.com/82-h-145m-super-armed-helicopters-reinforced-for-the-german-armed-forces/

https://www.airbus.com/en/products-services/helicopters/military-helicopters/h145m

https://www.aviacionline.com/2023/03/germany-to-replace-its-tiger-attack-helicopters-with-h145ms-with-anti-tank-missiles/?utm_content=cmp-true

https://www.aviacionline.com/2022/03/a-modernized-tiger-france-and-spain-launch-tiger-mkiii-program/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Nová vědecká pravda nevítězí tak, že oponenty přesvědčí a ukáže jim světlo, ale spíše tak, že její oponenti postupně vymřou.
Max Planck