H145M (Airbus Helicopters)

H145M (dříve EC145 T2)
Battlefield support helicopter
Francouzský vojenský vrtulník

Tento dvoumotorový víceúčelový vrtulník od Airbus Helicopters byl hotov a odzkoušen 2015. Je určen vojsku a pořádkovým jednotkám. Může vykonávat transport, speciální operace, špionáž, pozorování, záchranné mise, palebnou podporu a zdravotnické evakuace.

Vrtulník H145M převeze výsadek 10 plně vyzbrojených vojáků. Výsadek může velmi rychle vystoupit / nastoupit prostornými zasouvacími bočními dveřmi a zadní rampou. Může být doplněn o slaňovací sadu a háky pro podvěsný náklad.

Maximální vzletová hmotnost je 3,7 tuny, přičemž užitná zátěž činí 1769 kg. Náklad v podvěsu může být do 1500 kg těžký.

Vrtulník má moderní digitální kokpit se sadou avioniky Helionix. Ten sestává z dvou multifunkčních displejů, nočního vidění, přilbových displejů pro schopnost jak pilotáže, tak palby. Dále je zde standardní výbava vojenského vrtulníku, tedy taktický počítač, infračervená / televizní elektrooptika, nouzový lokátor, laserový dálkoměr a laserový značkovač cílů. Čtyřosý digitální autopilot snižuje zátěž posádky. Komunikační systémy dovolují spolupráci všude v oblasti NATO.

Co se zbraňových systémů týká, vrtulník je uzpůsoben pro sedmi nebo dvanáctitubové raketomety, 20 mm kanón, 12,7 mm kulomet a protizemní rakety. Stejně může být překonfigurován pro lehké útočné mise pomocí laserem naváděných řízených střel s využitím zbraňového systému HForce. Ten dovede zaměstnávat několik cílů současně.

Vrtulník má samosvorné palivové nádrže, balistickou ochranu, potlačování tepelné stopy a sedadla i podvozek pohlcující energii nárazu.

Ze zařízení pro elektronický boj jmenujme varovný laserový a radarový přijímač, upozorňování na blížící se řízené střely a automatické vypouštění klamných cílů typu chaff a flare.

Vrtulník pohání dva motory Turbomeca Arriel 2E s dvoukanálově zálohovaným ovládáním. Každý motor má výkon 575kW. Cestovní rychlost vrtulníku činí 244km/h.

S vrtulníky H145M operuje Německo, Thajsko, Srbsko, Maďarsko a Lucemburk.

Specifikace

Max. hmotnost 3,65 t; délka 13,6 m; max. rychlost 250 km/h, max. dolet 662 km, dostup 2700 m.

Zdroje

Oficiální stránka výrobce:
https://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/light/h145m.html

https://www.army-technology.com/projects/ec645-t2-light-utility-helicopter-luh/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Naděje neznamená, že něco musí dopadnout, jak bychom chtěli, ale naděje je stav ducha, bez kterého nemůžeme žít.
Václav Havel