H-92 Superhawk
Multi-Mission medium-weight Helicopter
Mimořádně bezpečný U.S. prezidentský vrtulník
Sikorsky S-92 je americkým dvoumotorovým vrtulníkem pro civilní i vojenský trh. H-92 Superhawk je název jeho militarizované varianty pro transportní poslání, která pojme maximálně 22 vojáků výsadku.
Superhawk lze ve vojenských misích využívat pro transport vojáků, vzdušné pátrání a záchranu na moři a jako specialitu ho lze využít pro převoz VIP, konec konců tento vrtulník je používán jako prezidentský vrtulník USA.
Počátky vývoje takového vrtulníku sahaly do 1973, ale fyzicky existuje a létá až v letech kolem 1995. Na trhu má konkurovat francouzským strojům Super Puma a H225, přičemž nejnovější německý stroj NH90 ho překonává ve všech ohledech. Ani u Američanů však vrtulník H(S)-92 není nijak proslulý, ti v armádě vesměs používají množství jeho větších a rychlejších ekvivalentů.
Trup vrtulníku je hliníkový, je poháněn dvěma turbohřídelovými motory General Electric a nesou ho čtyři kompozitové listy rotoru. Civilnější S-92 má několik zařízení pro snižování hluku a vibrací a zvýšování pasažérského komfortu, který zde má být o 42 procent větším požitkem z letu, než u evropských vojenských strojů. Američané prosazují jeho certifikaci za nejbezpečnější vrtulník světa, ovšem to je právě diskutabilní a bylo zapotřebí hlavně v minulosti. Každý o 20 let novější vrtulník dneška se mu v tomto vyrovná. Například veleslavný AgustaWestland AW101 či zmiňovaný Airbus Helicopters H225 zvládnou všechno stejně a bez certifikátů. U prezidentského vrtulníku jde spíše o renomé, aby amerického prezidenta nevozil evropský vrtulník. Ostatně pro převoz prezidentů ho USA používá teprve od 2014. V tomto luxusnějším ražení pojme pouze 13 pasažérů (polovinu), ostatek místa a nákladu je využit pro luxus a bezpečnost.
Maximální rychlost je 306 km/h a cestovní rychlost pouhých 254 km/h. Přeletová vzdálenost je slušných 1000 km. Luxusní vybavení zvyšující komfort a bezpečnost je dost těžké, takže prázdný vrtulník sám o sobě váží skoro 8 tun(!). Vrtulník například nese speciální vybavení, aby vydržel zásah bleskem, přičemž ten vydrží snad každý jiný vojenský vrtulník. Stroj má také tři různé varovné systémy pro zamezení kolizím se zemí a s terénními překážkami. No a jako prezidentský vrtulník má oddělené kabiny pro posádku a pro pasažéry, obě samostatně klimatizované a větrané, aby si prezident vyprďoval do vaty. Od 2007 jsou tyto vrtulníky ovládané skrz technologii fly-by-wire, což hlavně zvyšuje ladnost letu. Všechny kusy, prezidentský nevyjímaje, jsou vybaveny výmetnicemi klamných cílů chaff a flare. Speciální kapitolou je schopnost přežití pasažérů. Převodovka je například certifikována, že vydrží běžet bůhví kolik desítek minut i pokud hladina oleje klesne na 30%. Další vlastností jsou plovací polštáře, které se samy nafukují ihned, co by vrtulník náhodou spadl na hladinu moře. Vrtulník má také certifikáty na výdrž bůhví kolika hodin v neustálém provozu s prezidentem trvale ve vzduchu, takže k dispozici je i nástavec pro tankování vrtulníku za letu.
Americkým prezidentům se tolik líbilo vozit si prdel v luxusu, že výrobce pokračoval s výrobou další várky prezidentských kusů zvaných nyní Marine One, pro převoz vysoce postavených hostů na letadlové lodě a zpět, všude tam, kde je třeba dělat dojem.
Korunu tomu sesadili Kanaďané, když tento vrtulník začali používat pouze pro převoz torpéd na lodě a zpět (nějaké ocelové trubky). Primární rolí určení, pro kterou je vrtulník vybaven na první pohled, je vyzvedávání trosečníků z moře.
Mimořádně si prý tento stroj velebí prezident Joe Biden, jeho zástupce Kamala Harris a jejich rodiny.
Zdroje
https://www.thedrive.com/the-war-zone/vh-92-closer-to-being-marine-one-but-comms-system-could-still-cause-delays
http://www.military-today.com/helicopters/sikorsky_h92_superhawk.htm
https://www.airforce-technology.com/projects/superhawk/