H160M Guepard

Multi-Role Combat Helicopter
Francouzský lehký armádní vrtulník

Francouzský vojenský víceúčelový vrtulník H160M je od 2019 uváděn do armády pod názvem HIL (Hélicoptère Interarmées Léger). Jde o velmi moderní návrh od Airbusu.
Dle vedení Airbusu H160M ve francouzské vrtulníkové flotile má utvrdit postavení Airbusu rezonující v těchto letech světovou scénou bojových vrtulníků. V plných počtech má být až 2026.

Je odvozen od nejlépe vyladěné verze civilního H160. Na rozdíl od starých vrtulníků Francie, tento má přinést zásadní zlevnění a zjednodušení procesů spojených s údržbou ve Francouzské armádě. Francie ho plánuje užívat při operacích zvláštních jednotek, v průzkumu, v operacích elektronického boje, při palebné podpoře, při evakuaci raněných, při záchranných misích, při námořním doprovodu a v protiponorkovém boji.

Do jeho futuristického kokpitu je opravdu radost pohledět. Nejde o vrtulník přímo bitevní, takže dva piloti sedí paralelně vedle sebe. O avioniku se stará sada Helionix ovládána pomocí multifunkčních displejů. Hlavní elektrooptika vrtulníku je umístěna v senzorové hlavě pod čumákem. Kompozitní trup je tlustý akorát pro tři sedadla pasažérů namačkána vedle sebe a také pro jednu pozici zbraní po každé straně. Trup pojme 12 pasažérů v podobě plně vyzbrojených vojáků výsadku.

Standardní varianta bude vybavena dvěma kulomety 7,62 mm po stranách a také pozicí pro ostřelovače ve vlastním okně. Jinak se počítá s řízenými střelami Sea Venom francouzského námořnictva s dosahem 20 km. Pod čumákem může být montován kulomet 12,7 mm.

Vrtulník H160M je poháněn dvěma turbohřídelovými motory Safran Arranomo s výkonem 1300 koňů. Využívá pěti listů rotoru tvarovaných pro minimální výdej hluku spolu s bezložiskovou technologií rotoru Spheriflex. Dokonce v něm prý bude takové ticho, že pasažéři nebudou vybaveni sluchátky! Jde o konstrukci vybavenou ocasním stabilizačním fenestronem.

Francie zatím (2019) objednala 169 kusů H160M, které budou vystupovat v řadě specializovaných variant.

Specifikace

Max. hmotnost 6 t; rychlost 292 km/h; dolet 850 km;

Zdroje

https://www.airbus.com/helicopters/military-helicopters/medium/h160M.html

https://www.youtube.com/watch?v=OPvtine9i3U&list=PLIOM-aFchfZHtjx8Wp2KydIN1VXweXpHb&index=5

https://www.airforce-technology.com/projects/h160m-guepard-joint-light-helicopter/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Uplatňování vynálezů je zápas s hloupostí, závistí, skrývanou zlobou a bojem se setrvačností.
Rudolf Diesel