Guarani VBTP-MR
Armoured personnel carrier
Viatura Blindada Transporte de Pessoal – Média de Rodas
Radpanzer
Brazilské obrněné vozidlo pěchoty
Rychlý šestikolový transportér pěchoty vyvíjelo italské Iveco tak, aby splňoval požadavky brazilské armády. U ní je Guarani plně operační už od roku 2015, tedy jak je v Jižní Americe zvykem o rok dříve, než se dostane do armády v plných počtech. Vůz Guarani je určen k rychlému stíhání džípů partyzánských polovojenských jednotek drogových králů Brazílie a bývalé Amazonie, která je dnes již součástí Brazílie. VBTP má umět zvládnout drsné honičky v nejdivočejším pralese světa, kterým celá někdejší Amazonie je.
Guarani využívá tytéž technologie Iveco, jaké byly vyvinuty pro výjimečné italské AFV SuperAV, jež se nedávno málem stalo novým pěchotním vozidlem USA. Guarani je inovativními technologiemi z Itálie doslova vyšperkované, o čemž na první pohled svědčí již hydropneumatické posazení jízdy.
Snad pro svižnější manévrování je Guarani šestikolové s bojovými technologiemi od brazilské společnosti IMBEL, portugalské Usiminas a Villares, výzbroj je špičková od izraelského ELBITu.
Kontrakt brazilské vlády na dodání 2044 vozidel je obrovský a jsou v něm zahrnuta tato vozidla plus další logistická a jinak podpůrná. Vozidlo Guarani by mělo dokázat čelit hrozbám budoucnosti nejméně dalších 20 let.
VBTP vystupuje hned v 10 variantách, např. bojového vozidla s 30 mm kanónem, minometného vozidla se 120 mm těžkým minometem, varianta ničitele tanků se 105 mm dělem, varianta polní ambulance, obrněné vyprošťovací vozidlo a existuje přece jen osmikolová varianta - mix toho nejlepšího od SuperAV a špičkového francouzského VBCI, a další a další provedení…
Nejpočetnější variantu tvoří samozřejmě obrněné vozidlo pěchoty s elektronicky ovládanou zbraňovou věží od izraelského Elbitu, s americkým 30 mm kanónem Bushmaster II a s nezávislým kulometem ve vlastní věžičce ráže 7,62 mm. Celý stroj je pak vyráběn (poskládán) v Brazílii.
Digitální systém řízení palby má samozřejmě laserový dálkoměr, noktovizor a termovizor, je zde automatické sledování cíle za dne i noci a kanón je schopen zvlášť vyhledávat cíle velitelem a zvlášť vykonávat rozkaz k střelbě střelcem, což je dnes nazýváno mód hunter-killer. Takto kanón zajišťuje téměř stoprocentní pravděpodobnost zásahu první ranou na pohybující se cíle v terénu. Vysoké automatizaci jsou svěřeny některé digitálně rozhodované příkazy z narychlo získaného situačního povědomí.
Ochrana vozidla je na základní úrovni STANAG 4569 level 2, vůči Kalašnikovům s průbojným střelivem a proti střepinám z dělostřeleckých granátů. Je vidět, že s intenzivním konfliktem Brazílie nepočítá. Některé varianty mohou mít samozřejmě ochranu vyšší. Pro vlastní obranu je na korbě přítomen systém zadýmovacích granátometů spouštěný automaticky detektorem ozáření laserem.
Osmikolová varianta má ještě lepší pohodlnost jízdy a záložně zdvojené systémy jako: klimatizaci, ABS, GPS, automatické hašení a detekci ozáření laserem. Tato varianta má vyšší ochranu proti výbuchům pod podlahou.
Zájem o takto špičkové vozidlo je i v jiných zemích Jižní Ameriky, Jihovýchodní Asie a Afriky.
Současnými operátory jsou armády: Brazílie, Ghany, Libanonu a Filipín.
Specifikace
Hmotnost 16,7 tun; délka 6,9 m; posádka 2 + 9; výzbroj 30 mm Bushmaster II kanón, dva kulomety: 7,62 mm FN MAG; 12,7 mm M2HB MG; motor Iveco Cursor 9 vznětový 383 hp; hydropneumatické zavěšení; operační dojezd 600 km; rychlost 110 km/h;
Zdroje
https://www.ivecodefencevehicles.com/our-products/vbtp
https://www.armyrecognition.com/brazilian_army_wheeled_armoured_and_vehicle_uk/guarani_wheeled_armoured_vehicle_technical_data_sheet_description_specifications_pictures.html
https://www.militaryfactory.com/armor/detail.php?armor_id=953