Grey Wolf MH-139A (Boeing, Agusta Westland)

U.S. víceúčelový vrtulník

Nový U.S. víceúčelový vrtulník převzatý firmou Boeing je evropským Agusta Westland AW139. USAF ho plánuje používat "pro ochranu mezikontinentálních nukleárních balistických raket", což pregnantně vyjádřeno znamená jen a pouze dopravu personálu do jaderných sil a zpět.

Vzhledem k tomu, že vrtulník AW139 je již nějakou dobu zaběhnutým strojem a jeho všichni vyrobení zástupci mají dohromady nalétáno přes 2 miliony letových hodin, američané tuto skutečnost lišácky zaobalili a Boeing tak svůj MH-139A provolává jako neskutečně odzkoušený, doladěný a spolehlivý vrtulník nabízející úžasné úspory na nákladech pro údržbu a provoz.

Na oficiální stránce Boeingu se doslova píše: Převratná avionika umožňující mistrné letové schopnosti skýtá neuvěřitelně flexibilní vrtulník, který bude USAF sloužit celé dekády. MH-139A oproti svému předchůdci letí cestovní rychlostí o polovinu vyšší, rovněž má o polovinu vyšší dolet, o 30% prostornější kabinu, unese o 5000 liber těžší náklad a při tom všem nabízí autopilotáž při většině pracovních úkonů a tím tedy "snižuje zatížení pilota a dovoluje mu být lépe soustředěn na úkony, které lidský um skutečně vyžadují". Oficiální stránka vrtulníku u "nového výrobce" patří mezi ty, kde je obří množství chvály, ale neuvěřitelně těžko se tam hledají věcné informace. Ono totiž o tomto civilním, naprosto ničím nevýjimečném vrtulníku se totiž zřejmě nic jiného napsat nedá. Texty o nízkých nákladech a úsporách se zde v různém znění opakují pětkrát, což jsem ještě nezažil. Přitom úspory nákladů jsou samozřejmým požadavkem každého nahrazovaného stroje, o tom by se ani nemuseli zmiňovat.

Neoficiální zdroje jsou sdílnější: U.S. letectvo ohlásilo vrtulník Grey Wolf před koncem roku 2019. Jde o vojenskou verzi civilního italského vrtulníku AW139 (původní výrobce Agusta Westland dnes spadá pod Leonardo). Komponenty pro vojenské nasazení stroje dodal Boeing sám.

Vrtulník má sloužit "k ochraně" základen mezikontinentálních nukleárních raket v Montaně, Severní Dakotě a Wyomingu. Proto byl zvolen evropský luxusní civilní vrtulník. V únoru 2020 má USAF "v ostrém provozu" vyzkoušet první čtyři kusy. Celkem má být nahrazeno všech 84 strojů UH-1N za tímto účelem.

Tak snad raději údaje o původním vrtulníku Agusta Westland AW139:

Ten poprvé vzlétl 2001 a dnes ho ponejvíce využívají soukromé společnosti a letectva Itálie, Irska a Emirátů k dopravě VIP pasažérů (vida!), jako policejní pátrací vrtulník a k záchraně civilistů při katastrofách. Jak se na to tak dívám, tento stroj by vlastně v sekci o vojenských vrtulnících vůbec neměl být. Ale už se stalo.

Stroj je licenčně vyráběn na třech místech světa, v Spojených státech, v Itálii a v Rusku. K vývoji původního návrhu Agustě Westlandu v roce 1997 přicmrdoval také Bell Helicopters. Vrtulník byl odpočátku zamýšlen jako náhrada všech vrtulníků rodiny Huey. Ne opravdu to nejde. I Wikipedia podává více informací o pletichách majitelů, o právech a procentních podílech stvořitelů, více než o vlastnostech stroje samého.

Takže nakonec kompilát směsných informací: AW139 je střední užitkový vrtulník vyvinutý italsko-britskou Agusta Westland. Jeho hlavní a jedinou úlohou je přeprava pasažérů, pročež má kapacitu 15 osob a pět listů nosného rotoru. V této úloze se vrtulník zřejmě těší velkému uznání, protože do 2016 ho celkem bylo objednáno přes 960 kusů pro zákazníky z 60 zemí. Pohánějí ho dva turbohřídelové motory Pratt & Whitney Canada o výkonu 1252 kW. Toť vše!

Specifikace

Vzletová hmotnost 6,4 t; délka 16,6 m; posádka 2+15 nebo 8 vojáků; cestovní rychlost: 306 km/h;

Zdroje

https://www.boeing.com/defense/mh-139a/index.page

https://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW139

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Reakce přichází až když problém klepe na dveře.
Jiří Šedivý