Galix (Lacroix)

Self-Defence System
Francouzský mistrný protection system jdoucí daleko za kouřovou clonu

Zřejmě nejčastěji skloňovaným  rychlým zadýmovacím systémem kouřové clony u evropských a středovýchodních obrněných vozidel dneška bývá francouzský systém Galix, jenž vyvinula firma Lacroix ve spolupráci  s velkým francouzským zbrojařem Nexter.

2021  Lacroix předvedl svůj nový rychlý obskurant Galix AOS. Ten je věnován ochraně kolových i pásových bojových vozidel jako jsou tanky a transportéry pěchoty.

Galix sestává z 24 odpalovačů kouřových granátů v podstatě na principu minometu a tyto jsou spouštěné automaticky po vyhodnocení signálů z mnoha různých senzorů, především z detektorů ozáření laserem.  Lacroix nabízí také Galix pro skupinovou ochranu množství vozidel koncentrovaných v jednom místě.

Systém jako celek detekuje pozice nepřátelských hrozeb a spolupracuje jak se systémem řízení palby zbraňové věže vozidla, tak například se systémem akustické detekce ostřelovačů. 

Různé verze systému Galix byly už údajně montovány na přes 5000 kusů vojenských vozidel, protože se jej rozhodly používat velké evropské společnosti vyrábějící válečná vozidla. V poslední době systém Galix začíná ve větším používat na lodích polské námořnictvo.

Stejně jako špičkový německý rapid obskurant ROSY je i Galix  vícespektrální, halí vozidlo do mlhy neprostupné pro nepřátelskou zaměřovací optroniku, pro laser i infračervené soustavy.  Množství čidel, která součástí Galixu jsou, se používá i pro aktivní matení radarových naváděcích soustav. Jsou to například rušičky Seaclad a Sylena, radarové klamné cíle Sealem a infračervené Sealir. V poslední době začíná úsvit akustických vábniček Sealat,  sloužících k přetěžování naváděcích soustav torpéd. 

Detekční a řídící bloky  systému Galix  můžeme vidět na francouzských tancích Leclerc. Odpalovače kouřových granátů pro tanky jsou však v obřích počtech rozmístěny na pěchotních vozidlech  zejména k tomu určených,  jimiž jsou Leclercy  na bojišti prokládány.  Tím vzniká systém skupinové ochrany kouřovou clonou, jenž je vyvíjen dle NATO normy MIL-STD 1275 D a tyto obskuranty využívají 28 V napájení energií ze zdroje vozidla. Několik centrálních vozidel systému Galix pak veze mobilní meteorologickou stanici a spolupracuje s GPS. Tuby zadýmovacích granátometů kooperují tak,  že každých 12 nebo 24 tub je ovládáno jednou řídící jednotkou systému Galix. 

Galix používá 80 mm tuby pro vymetání klamných cílů, stejně  tak pro kouřové granáty. Systém využívá celkem 13 typů granátů, lišících se délkou a funkcí, s hmotnostmi od 2 do 4,5 kg. Doba trvání kouřové  clony se pohybuje od 6 do 40 sekund. Granáty  rozněcují svoje náplně  ve vzdálenosti  20 až 50 m od vozidla. Síla clony  je volena pomocí úhlů, do kterých jsou granáty metány,  buď pro užší a hustší rozsah úhlů nebo pro širší a řidší. Úhlová výseč  mívá celkem rozsah 90 až 120 °.

Existují dokonce zvukové granáty systému Galix  pro rozhánění davů, které generují dvousekundový zvuk o síle 163 dB na poloměru 48 m. 

Jako ze sci-fi filmu  působí "collaborative  environment": Pokud Galix navíc zjišťuje polohu hrozeb (spolu s akustickým systémem Pillar 5), přes systém řízení palby k nim rovnou natáčí hlavní zbraň vozidla (v módu hunter-killer), automaticky míří na  potenciální cíl a okamžitě dává vědět střelci,  že už jen stačí stisknout spoušť.

Vidíme tedy, že Galix od firmy Lacroix není pouze "rapid obscurant", ale jde o velmi sofistikovaný a rozsáhlý systém aktivní soft-kill ochrany vozidel. V poslední době (2020) je připravována jeho integrace na pěchotní vozidla ruského původu. 

Zdroje

https://www.lacroix-defense.com/produit.php?pole=land&code=galix

https://www.defence24.com/galix-multi-purpose-passive-self-defence-system-for-land-platforms

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Uplatňování vynálezů je zápas s hloupostí, závistí, skrývanou zlobou a bojem se setrvačností.
Rudolf Diesel