Freccia

Freccia IFV
Armoured infantry fighting vehicle
Italské bojové vozidlo pěchoty

Freccia IFV (šíp) je v používání mechanizované brigády Italské armády od roku 2006. Jde o kolové 8x8 vozidlo italských výrobců Iveco a Oto Melara, mající za úkol nahradit a rozšířit bojové možnosti pěchotních transportérů z dob studené války.

Freccia je vlastně vylepšenou a lépe chráněnou variantou stíhače tanků Centauro. Proto je výrobcem v názvu doplněna přídomkem Armoured jako AIFV. Je vybavena dvojmužnou zbraňovou věží Hitfist Plus, která je dalším vývojem věže z italského pěchotního vozidla Dardo. Používá moderní zaměřovací a sledovací sadu techniky, stejně jako systém řízení palby. Hlavní zbraní je švýcarský 25 mm kanón Oerlikon, místo něj ale může být montován 30 mm a věž je teoreticky maximálně schopna nést až 60 mm kanón. Jako sekundární zbraně slouží dva kulomety ráže 7,62 mm. Jeden spřažený a jeden instalován v nezávislé pozici s protileteckou pohyblivostí. Po stranách věže může být doplněna dvojice izraelských protitankových řízených střel Spike ML/LR.

Po stranách věže je francouzský zadýmovací systém Galix - soustava osmi 80 mm kouřových granátometů, halících vozidlo automaticky podle detektorů ozáření laserem do mlhy neprostupné pro infračervené a laserové zaměřování, sloužící k ochraně vozidla. Vozidlo je vybaveno pro dnes moderní "netcentric" bojový scénář a to díky integrovanému digitálnímu systému velení, řízení a komunikace.

Freccia kromě tříčlenné obsluhy (řidič, velitel, střelec) může vést osmičlenný pěchotní výsadek. Výsadek opouští vozidlo zadními dveřmi po vozidlem ovládané vyloďovací rampě. Zadní dveře jsou široké, beroucí v úvahu rychlý výsadek plně vyzbrojených vojáků.

Výrobce se chlubí inovativním provedením převodovky bez tradiční středové hřídele, které dovoluje nižší siluetu vozidla, než je ve své třídě běžné. Nižší silueta poskytuje více kradmý přístup operování. Spolu s turbo-diesel motorem Iveco a zatáčením pomocí tří náprav (první, druhá, čtvrtá (!)) má vozidlo údajně neskutečnou taktickou mobilitu. Také kvalita jízdy je výborná díky nezávislému hydropneumatickému zavěšení. Také Freccia má, jako všechna kolová IFV, dojezdové pneumatiky a centrální dohušťování. Vozidlo je schopno brodit se bez předchozí přípravy hloubkou 1,5 m.

Korba je z celoocelové kostry plus kompozitních plátů pancíře. Úroveň balistické ochrany však výrobce neudává. Odolnost vůči minám je na základní úrovni, posádka však sedí na sedadlech pohlcujících energii výbuchu. K ochraně přispívá ona nízká silueta vozidla.

AIFV Freccia je možno dovybavit příslušenstvím v podobě blíže nedefinované NBC ochrany, vyprošťovacím navijákem, systémem automatického hašení a potlačování výbuchů, pokročilejším levelem protibalistické a protiminové ochrany a sadou pro zvýšení odolnosti proti přísilničním bombám.

K dispozici je zatím sedm variant vozidla specializovaných pro svá určení (velitelské stanoviště, průzkumná, ambulantní, nosič minometu, ...).

Specifikace

Hmotnost 22-30 tun; délka 8,56 m; posádka 3 + 8; kanón 25 nebo 30 mm a ATGM Spike; turbo-diesel motor 550 koňů; výkon ku hmotnosti 21 koňů na tunu; rychlost 110 km/h; dojezd 800 km.

Zdroje

Freccia IFV. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2018.
<https://en.wikipedia.org/wiki/Freccia_IFV>

Freccia. Army Technology. Web. 2018.
<https://www.army-technology.com/projects/freccia-vehicle/>

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Stále častěji se musím dopouštět zjednodušování, abych ostatním něco vysvětlil, a to mne stále víc trápí.
DigCest