Fenestron - zakapotovaný ocasní rotor

Tail rotor

Slovo fenestron je chráněným pojmem firmy Eurocopter (dnes Airbus Helicopters). Jde o ocasní rotor vrtulníku, který má za úkol působit proti točivému momentu nosného rotoru, čímž umožňuje vrtulníku letět rovně. V případě absence tohoto vyrovnávání, jak známe z filmů, by se vrtulník bláznivě otáčel kolem osy nosného rotoru proti jeho směru otáčení. Pro ostatní diváky ano, ale pro posádku takového stroje již by to bylo méně vtipné.

Je integrován jako rotační část uvnitř hlavního těla vrtulníku v jeho ocasní části. Principem jeho práce je tunelový ventilátor. Používá se už od 60. let, ale zřejmě není žádnou vychytávkou, neboť za tu dobu se výrobci několikrát snažili utéci k jiným řešením, jako dva protiběžné rotory nad sebou nebo tlačná vrtule a notar.

Fenestrony mají více listů rotoru, až 18, které jsou rozmístěny nepravidelně kvůli snižování hluku. Montáž v kostře vozidla ho činí ještě méně náchylným k poškození a zároveň snižuje bezpečnostní riziko pro okolo stojící přihlížející při startu.

Asi nejsnáze se nám vybaví fenestron amerického experimentálního vrtulníku Comanche, v současnosti nejmodernější konstrukci fenestronu má francouzský H160M.

Zdroje

https://en.wikipedia.org/wiki/Fenestron

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Mít největší kladivo neznamená trefit každý hřebík.
Obama