FADEC / ECU
FADEC (Full Authority Digital Engine Control)
Autonome volldigitale Triebwerksregelung
Systém digitálního řízení motoru
FADEC znamená, že veškeré výkony motoru jsou vyjádřeny, zobrazovány a řízeny softwarově. K řízení motoru tím stačí pouze jedna ovládací veličina/páka, kterou pilot prostě volí požadovaný tah motoru. To zásadně zjednodušuje pilotáž -> umožňuje řízení letadla pouze jedním pilotem -> snižuje personální náklady -> činí ovládání výkonu motoru mimořádně snadným pro využití ve velkých bezpilotních letounech budoucnosti.
Digitální počítač (FADEC) ovládající tah motoru je v angličtině obecně u motorů nazýván electronic engine controller (EEC) nebo nejčastěji engine control unit (ECU). Označení FADEC se vztahuje spíše na pístové a proudové motory letadel.
Analogové se používají od 60. let, digitální od let 70. Původní princip se váže ke komu jinému, než k německé nacistické technice a hydraulicky ovládaným pístovým leteckým motorům BMW za druhé světové války.
FADEC řídí výkon od nastartování po vypnutí a upravuje ho asi 70x za sekundu podle aktuálních digitálních dat o hustotě vzduchu, teplotě motoru, poloze plynové páky, tlaku v motoru ad. Podává také digitální diagnostická data a přispívá i k bezpečnosti letu.
Zdroje
https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_control_unit
https://de.wikipedia.org/wiki/FADEC