Enigma

Infantry fighting vehicle
Arabskoemirátské bojové vozidlo pěchoty

Osmikolové vozidlo Enigma je častěji uváděno jako obrněný transportér pěchoty, vzhledem k silné hlavní zbrani by asi bylo správnější označovat ho za bojové vozidlo pěchoty.

Vyvíjejí ho Arabské Emiráty a představeno bylo teprve 2015. Pro vozidla UAE je typické, že se zásadně odlišují od ostatních své třídy vzhledem. Nabízí se u nich otázka, jestli je odlišnost vzhledu u arabskoemirátských vozidel samoúčelnou prioritou a nebo naopak jde v návrzích o skutečně technicky nejlepší řešení, které si jen Arabské Emiráty mohou dovolit. Řekl bych, že odpovědí bude první možnost a odlišit se za každou cenu chtějí kvůli marketingu.

Druhým zásadním prvkem arabskoemirátských vozidel je skutečnost, že používají ruské zbraňové věže a zbraně větších kalibrů. V případě vozidla Enigma je to věž AU-220M a 57 mm hlavní kanón.

Ačkoli uvedeno teprve 2015 v počtu třiceti exemplářů, vozidla Enigma se již setkala s ostrým nasazením v Jemenu a prý se osvědčila dobře.

Třetím specifikem společným všem arabskoemirátským vozidlům je nadprůměrná velikost. Také Enigma je na první pohled obří. Zdá se, že čím menší státeček, tím větší vozidla. Podobně to platí také třeba pro Nizozemí a Dánsko.

Na svoji délku 8,4 m Enigma váží pouze 28 tun, což by se dalo čekat i více. Vzhledem k masivní hlavní zbrani to bude asi balistická ochrana, na které byla hmotnost ušetřena. Obsluhu tvoří posádka tří členů a dalších osm vojáků jede v prostoru pro výsadek. Ruská věž AU-220M je z vozidel BMP-3 a byla tedy vyvinuta v Uralvagonzávodu. Jde o tu samou kombinaci věže a zbraně, jako u neuskutečněného francouzsko-ruského projektu Atom IFV. Enigma byla navržena jako rozložitá i proto, že se u ní počítalo s výzbrojí v podobě modulu 155 mm houfnice. Třetí zbraňová kombinace spočívá na zbraňové věži Baikal a 100 mm kanónu vystřelujícím laserem naváděné projektily.

Sekundární zbraně tvoří 30 mm kanón (!) a 7,62 mm kulomet.

Úroveň balistické ochrany je prý vysoká. Výrobce ji udává jako schopnost odolat 30 mm průbojnému střelivu zpředu a 14,5 mm po stranách. K tomu všemu se mají dát ještě připnout pláty dodatečné ochrany. Vozidlo je obojživelné a jeho výsadou je prostornost vnitřku.

Pohonem Enigmy je vznětový motor Caterpillar C13 o výkonu 711 hp. Podvozek a jeho terénní schopnosti se odvíjejí od technologií podvozku Timoney. Ten může být dle údajů výrobce rychle vyměněn po zásazích IED nebo min. Jeho protiminová ochrana spočívá na klasické podlaze tvaru V. Kostra vozidla je ocelová svářená a může být doplněna přídavnými pláty pancíře. K výbavě patří sada pro dojezdovou schopnost, digitální velící systém, neupřesněné prvky aktivní ochrany, systém přehledu pomocí periskopů a kamer a neupřesněný systém CBRN ochrany.

K tomu všemu se ani nechce věřit, že by vozidlo mělo dosahovat rychlosti 130 km/h po silnici. Má schopnost zatáčet všemi koly. Vodní pohon tvoří dvě záďové vodní trysky.

Arabové plánují šest variant specializovaného určení. Vznikne tak rodina vozidel Enigma, jejíž nejzajímavější zástupci budou protivzdušná varianta a 155 mm houfnice.

Zkrátka je to až příliš velké, hezké a výkonné. Jedna z předností bude nejspíš silně přehnaná, protože jinak by Arabi měli nejlepší IFV vozidlo na světě. Kdo sledujeme déle technologické novinky, tušíme, že to v skutečnosti nebude tak horké.

Specifikace

Hmotnost 28 tun; délka 8,4 m; posádka 3+8; diesel motor 711 hp;

Zdroje

https://www.globalsecurity.org/military/world/gulf/enigma.htm

https://www.armyrecognition.com/united_arab_emirates_wheeled_armoured_vehicles_uk/enigma_8x8_edt_ifv_armoured_vehicle_technical_data_sheet_specifications_pictures_video_13003165.html

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Smrt je milosrdná a nesnesitelné je pouze umírání. Naštěstí většinou netrvá věčně.
Základní poznatek z vlastních NDE, DigCest