King Stallion CH-53K (Lockheed Martin)

CH-53K King Stallion
Heavy-lift cargo helicopter
Americký vojenský těžký nákladní vrtulník

CH-53K King Stallion byl vyvinut před 2014 společností Sikorsky a k dispozici U.S. námořnictvu se dostal teprve 2018. Jedná se o pokračování CH-53, ovšem obřího výkonu a také ceny. Je to nejtěžší americký vrtulník. USMC jich plánuje mít 2021 celkem 200 kusů.

King Stallion má tři motory General Electric T408 (GE38-1B), jsou to plynové turbíny s výkonem 5,590 kW každá. Dalším zásadním vylepšením jsou nové kompozitové listy rotoru a prostornější kabina. Kapacita nákladu i akční rádius byly navýšeny více než dvojnásobně, o 37 km/h také rychlost. CH-53K má plně digitální kokpit s multifunkčními panely, je elektronicky řízen pomocí fly-by-wire, vlastní autodiagnostický systém, zvýšenou servisní i bojovou životnost a zařízení pro zvládání těžkého externího nákladu. Kabina je o 15% větší. CH-53K unese 15,9 tun nákladu! Maximální vzletová hmotnost je tak 38 tun!

S výzbrojí se zatím počítá jenom s dvěma postranními 12,7 mm kulomety. Jako vojenský vrtulník má odpalovače klamných cílů chaff a flare. O King Stallion zatím kromě USMC projevují svoje zájmy Německo, Izrael a Japonsko.

Specifikace

Posádka 5 = 2 piloti + velitel + levý střelec + zadní střelec, dále 37 až 55 členů výsadku;
hmotnost 15 t + 15 t náklad
délka 30,2 m; výška 8,46 m; 7 listů nosného rotoru
cestovní rychlost 315 km/h; stoupavost 13 m/s;
bojový dolet 204 km; přeletový dolet 852 km; dostup 4380 m

Zdroje

https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/sikorsky-ch-53k-helicopter.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_CH-53K_King_Stallion

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Rozumí-li člověk tématu, o němž šarlatán mluví, šarlatánství rozezná. Jenže téma si vybírá šarlatán sám a ne vždy se poštěstí, že se strefí do něčeho, co jeho posluchač zná.
Wikipedia