CH-47 Chinook Block II
Tandem rotor helicopter
Střední transportní vrtulník USA
Člověk by čekal, že ono to šedesátileté partnerství vrtulníků Chinook s americkou armádou, jeho výrobce Boeing už konečně odpíská, ale právě naopak. Muzeální vrtulník se dvěma nosnými rotory za sebou se opět dočkal další modernizace.
Boeing dosud vyrobil 1000 Chinooků jenom pro armádu USA a snaží se starý vrtulník uzpůsobit nově vyvíjejícímu se vojenskému prostředí. Chinook se drží v čase zřejmě tím, že jde pouze o vrtulník transportní a jako takový je mimořádně nosný a navíc pekelně rychlý, takže jeho muzeální aspekt se vlastně ani moc neprojevuje. U.S. armáda a dalších 19 armád světa vidí budoucnost Chinooků ještě do dvou dalších dekád, kdy tak výkonný transportér jednotek a stroj zdravotnické evakuace je prostě k nezaplacení. Chinooky modernizují na svoje nové národní verze všechny uživatelské armády a letectva, mezi nimiž hlavním technologickým tahounem je zřejmě stroj MH-47G Block II Chinook amerických speciálních jednotek SOCOM.
Ten se vyznačuje především turbohřídelovými motory T408 od General Electric, se kterými byl stroj zalétáván roku 2020. Motor je kompletován s novou převodovkou, která teprve jeho nárůst výkonu odemyká. Pohon má na hřídeli výkon 7500 koňů, což má být nárůst o 54 % oproti Chinooku dřívějšímu CH-47D. Tím má vrtulník moci poskytovat ještě vyšší službu vojákům západu ve stejných rolích jako doposud a také při civilních nápravách následků živelných pohrom.
Nejklasičtější scénář v němž bývá Chinook používán jako pracovní kůň, je při přepravě houfnic a kontejnerů rychlostí 250 km/h ve vysokých horách. Chinook totiž vystoupí daleko výše, kam např. BlackHawk nemůže.
Obslužnou posádku vrtulníku tvoří tři členové (dva piloti a palubní inženýr). Kapacity pro přepravu osob jsou 24 polních nosítek nebo až 50 stojících vojáků. Hmotnost prázdného stroje je 10,2 tun, maximální vzletová hmotnost činí 22,7 t. Pohonnou jednotkou byla dosud (verze D, F) dvojice turbohřídelových motorů Lycoming T55-GA-712, každý o výkonu 3 750 koňů.
Hlavní devízou Chinooků jsou však jejich výkony: Specifický výkon byl rekordních 460 Wattů na kilogram. S ním vrtulník dosahoval maximální rychlosti 315 km/h, vystoupal až do 5,6 km se stoupavostí 10 m/s. Bojový dolet byl 741 km a maximální přeletová vzdálenost 2252 km. Většina těchto hodnot je dnes u posledních dvou verzí ještě o něco vyšší.
Dnešní CH-47F Block 2 z roku 2020 díky moderním kompozitním listům rotoru a motorům Honeywell T55-715 má teoreticky výkony o 20% vyšší a o trochu i dolet, díky digitálně ovládanému hospodaření s palivem.
Na rok 2025 je plánován další upgrade motoru Block 3 a až 2030 má být Chinook celkově nahrazen konvertoplány programu Future Vertical Lift. Noří se ale názory zarytých příznivců vrtulníků, že Chinook by klidně mohl být prodlužován až do 2060, takže by se dočkal 100 let existence. Naopak dosavadní Chinook CH-47F byl roku 2022 vybrán jako těžký přepravní vrtulník náhradou stárnoucího Sikorsky CH-53G Sea Stallion.
Vrtulník speciálních jednotek MH-47G zaexperimentoval s ještě hbitějšími letovými výkony, řízením spotřeby, tankováním za letu, s delším novým kokpitem, s možnostmi podvěšení nákladu a s výzbrojí v podobě dvou rotačních kulometů ráže 7,62 mm.
Japonci si u svého CH-47J vylepšili avioniku výměnou za novou sadu od výrobce Kawasaki, také tím zvýšili dolet.
Zdroje
https://www.boeing.com/defense/chinook-block-ii/
https://www.boeing.com/defense/ch-47-chinook/
https://www.aviation24.be/manufacturers/boeing/boeing-modernise-add-muscle-next-generation-chinook-helicopter/
https://www.edrmagazine.eu/boeing-delivers-socoms-first-next-gen-chinook-helicopter
https://www.nationaldefensemagazine.org/articles/2021/11/9/boeing-to-build-new-chinook-model