Bumerang

Bumerang
Armored personnel carrier
Ruský obojživelný transportér

Jelikož BTR-90 byl velký technologický upgrade BTR-80, byl sice uznávaný a dobrý, ale až příliš velký (drahý) a nikdy se nezačal ve velkém používat. Tuto díru má zalepit nový ruský APC Bumerang, vyvíjený po boku IFV Kurganets-25. Bumerang je čistě transportér pěchoty (APC) a nehraje si tolik na IFV/AFV, je cenově dostupnější a mezi lety 2015 až 2019 ho Rusko chce mít vyrobeno 2000 kusů a zcela jím nahradit BTR_80 a BTR-82.

Voyenno-Promyshlennaya Kompaniya, jeho výrobce, vyzdvihuje pokročilé obojživelné schopnosti Bumerangu. Motor je nekonvenčně umístěn vpředu a dvě vodní trysky pochopitelně po stranách vzadu. Výsadek už tedy nemusí opouštět vozidlo komplikovaně dveřmi uprostřed jako u vozidel BTR, ale normálními zadními dveřmi a střešními poklopy, jako u západních vozidel. Pro dveřní výsadek je k dispozici také vozidlem poháněná rampa. Nutná obsluha je tříčlenná - velitel, řidič a střelec. Prostor pro výsadek pojme dalších 7 vojáků.

Bumerang pohání stejný turbo-diesel motor s výkonem 750 koňů jako Kurganets-25 a i jiné vnitřní součásti jsou mezi oběma vozidly zaměnitelné. Jako zbraň je použita bezposádková věž z vozidel Kurganets, přičemž existují dvě varianty vozidel Bumerang: Lehce vyzbrojená s 12,7 mm kulometem a těžce vyzbrojená s 30 mm kanónem a odpalovačem protitankových střel Kornet-EM. Rusové sami přirovnávají vozidla Bumerang k americkým Strykerům a finské Patrii právě pro svoji modularitu a víceúčelovost. Jeho role určení zahrnují obrněný transport, ambulanci, velitelské stanoviště, průzkumné vozidlo, nosič protitankových střel, vozidlo palebné podpory, vozidlo protileteckého boje, nosič minometu, a variantu lehkého tanku se 125 mm tankovým dělem.

Řada jeho parametrů byla během vývoje přísně střežena a ještě dnes je zahalena tajemstvím. Známe ovšem nízkou hmotnost vozidla 20-25 tun, při které je vozidlo schopno cestovat po silnici rychlostí 100 km/h. Jak vidno na první pohled, Bumerang se nepodobá žádnému z ruských vozidel, má zcela jiný design podobající se západním APC. Disponuje částečnou odolností proti minám, nejspíše díky vysoké podlaze tvaru V, ale přitom se nedá hovořit o mine-protected vozidle. Balistická ochrana vozidla je vůbec záhadná, prosáklo cosi o kovokeramickém pancíři z Izraele a rozdílné síle pancéřování střechy, boků a čela vozidla. Nejsilnější čelní pancíř má odolat palbě z kanonů 30 mm ráže, strany údajně těžkým kulometům do 14,5 mm, avšak někteří analytici hovoří o přehnanosti těchto tvrzení. Bohužel je nám toho známo málo a tedy nebudu spekulovat. Každopádně jde ale o armor modulární, volně přizpůsobitelný potřebám mise. Bumerang údajně může být doplněn o aktivní systém ochrany. Vozidlo má také neupřesněný systém NBC ochrany a automatické hasiče. K posílení provozuschopnosti je tu centrální systém dohušťování pneumatik a dojezdové pneumatiky.

Specifikace

Představen 2013; hmotnost 25 tun; délka 8 m; posádka 3 +7; varianty zbraní od kulometu 12,7 mm až po ATGW Kornet-M; diesel motor 550-750 koňů; výkon ku hmotnosti 22-30 koňů na tunu; rychlost 100 km/h; dojezd 800 km.

Zdroj

Bumerang. Military-Today.com. Web. 2016.
<http://www.military-today.com/apc/bumerang.htm>

Bumerang. GlobalSecurity.org. Web. 2017.
<https://www.globalsecurity.org/military/world/russia/bumerang.htm>

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Velmi špatné počasí velmi nepříznivě ovlivňuje volební účast a sice bohužel ne stejně pro všechny volební skupiny.
Žantovský nad brexitem