Boragh
Armored infantry fighting vehicle
Íránské dvojitě zfušované bojové vozidlo pěchoty
Dosti záhadné a relativně schopné bojové pěchotní vozidlo Boragh je vlastně íránským pásovým transportérem pěchoty. Má se za to, že bylo vytvořeno zpětným inženýrstvím čínského vozidla Type 86 (WZ 501), který zase byl čínskou kopií sovětského BMP-1.
Výbavu a výzbroj si však Íránci dodali vlastní a tato jakž takž může soutěžit s dnešními pěchotními vozidly středního východu. Jedná se o:
Redukci hmotnosti - vyšší maximální rychlost po silnici (65 km/h). Silnější pancíř. Vozidlo je už v základu úplně obojživelné a svoji tříčlennou posádku i osmičlenný výsadek chrání jakýmsi CBRN systémem ochrany. Má také infračervený přehledový systém pro jízdu a střelbu v noci.
Vozidlo Boragh vyjelo na světlo světa 1997, kdy jim ho dodala jedna továrna ze Súdánu. Západní pozorovatelé podali důkazy, že ještě v květnu 2002 bylo vozidlo vyráběno a to dokonce ve třech variantách: Varianta nosiče 120 mm minometu, muniční a nabíjecí vozidlo, varianta klasického transportéru pěchoty vyzbrojená pouze 12.7 mm kulometem DShK (Duška). Patrně nemá sekundární zbraň ani zadýmovací prostředky. Jeden francouzský zdroj ještě hovoří o variantě 73 mm kanónu schopného vystřelovat naváděné ATGM nejspíš čínské výroby (Red Arrow). Vyrábět je má íránská zbrojně-průmyslová organizace (DIO) nebo (a) íránská strojově-výstrojní skupina (VEIG).
Boraq je snad poháněn blíže nespecifikovaným vznětovým osmiválcem o výkonu 246 kW. Znalcům je jasné, že pokud Írán stovkami těchto strojů disponuje, že zaostávají za zbytkem světa o jednu až dvě generace IFV, avšak právě proto je jejich ctností maximální nenákladnost výroby, servisu a hlavně cvičení personálu s nimi. Západním fotografům se vždy dostane příležitost pouze záběrů ze železničních transportů po perské říši, kdy Írán nedokáže efektivně obalit vozidla na vagónech plachtou, protože zde nepředpokládá žádného pozorovatele (koleje v poušti). Je to dokladem toho, že Írán s nimi cvičí a transportuje je vlakem snad i po přilehlých souhlasných státech (např. Afgánistán) docela často.
Specifikace
Hmotnost 13 t; délka 6,72 m; posádka 3 plus 8; rychlost 65 km/h; dojezd 550 km;
Zdroje
Wikipedia
https://man.fas.org/dod-101/sys/land/row/wz501.htm