Bo 105

Light, twin-engine, multi-purpose helicopter
Aerobaticky dovedný vrtulník německého původu

Messerschmitt-Bölkow-Blohm je nezávislý výrobce vrtulníků z Ottobrunnu v západním Německu. Zatím má na kontě lehký dvoumotorový víceúčelový vrtulník Bo 105. V roce 1967 to byl první vrtulník, který dokázal aerobatické manévry. Svým bezpantovým pevným zavěšením rotorů (hingeless rotor system) se výrobce ustavil jako MBB. S výrobnami v Německu a v Kanadě MBB prodává vrtulníky hlavně do Indonésie a na Filipíny. 1991 byl pohlcen Eurocopterem.

Bo 105 je od té doby nabízen jako Eurocopter EC135, existuje však od 1972. Bo 105 využívá turbohřídelových motorů MAN Turbo 6022 se zpřevodováním Allison 250. Bo 105 je civilní vrtulníkovou autoritou poněvadž již 50 let létá pro Bavorskou státní policii. Zatímco pilotům prý vadí vizuální neatraktivita vrtulníku, stroje naopak jsou známy svojí svižnou odezvou při ovládání, pročež platí za prakticky akrobatický vrtulník.

Hned 1975 si jej proto všimla německá armáda, kdy dovyzbrojením šesti protitankových evropských střel HOT vznikl vrtulník Panzerabwehrhubschrauber Bo 105 PAH-1, jehož bylo dodáno 212 kusů do 1984.

 Bo 105 však zažil boj již dvakrát, nejdříve bojoval za indonéské letectvo na Východním Timoru, kdy potápěl Papuánské lodě. Později za mexické námořnictvo prováděl námořní průzkum, když jím byly vybaveny hlídkové lodě třídy Uribe.

V 2005 byl modernizován novým rotorem, senzory GPS a Flir a pátracím radarem. Od 2014 létá za mexickou pobřežní stráž a vzdušnou ambulanci.

V současnosti svým podílem užitých technologií z 35% vystupuje u nově vzniklého Jihokorejského letectva  Korea Aerospace Industries (KAI) jako budoucí Korean Light Helicopter (KLH).

Zdroje

https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.php?aircraft_id=343

http://www.vrtulnik.cz/bo_105.htm

http://www.military-today.com/helicopters/bo_105.htm

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Reakce přichází až když problém klepe na dveře.
Jiří Šedivý