BOXER tracked
Armoured personnel carrier / infantry fighting vehicle
Taktické vylepšení nejtěžšího kolového vozidla světa
Dichotomie podvozku vozidla, situace na světě
V současnosti již na světě celkem pozorujeme tři jádra snah udržovat základ vozidla na obou podvozcích, tedy na pásovém i na kolovém. Poslední snaha šla z Izraele jako zakázka na nové pásovo-kolové vozidlo pěchoty Filipínám. Předchozí snaha o totéž šla z Rumunska, jimž novou rodinu pěchotního vozidla Agilis dělají právě Němci. A do třetice toto jsou oni Němci, od nichž myšlenka dichotomie podvozku pěchotního vozidla pochází. Vlastně nejdéle si s dvojjakostí podvozku pěchotního vozidla pohrávají Švédové. Jejich projekt však je střídavě pauzován a spouštěn a jejich hyper hitech vozidlo budoucnosti bude nejspíš předokonalým, nikdy nerealizovaným prototypem. Švédové jsou na vše až patologicky důkladní a nedovedou věci dělat na půl a udržet je levné. Němcům je přílišná důkladnost historicky také často vytýkána, ovšem oni jako největší národ Evropy mají nakonec potenciál, dovést to do reálného konce. Němci mají vůbec potenciál na ledacos. Celoživotním zkoumáním věcí technologických bych vlastně řekl: Kdo jiný než Němci, by takovou věc mohl dotáhnout do zdárného konce!
Slavný výrobce německých tanků Krauss-Maffei Wegmann (KMW) představil 2022 dodatečnou pásovou variantu svých vozidel Boxer. Zatímco Boxer je nejspíše nejtěžším kolovým vozidlem současnosti a řadí se k těm úplně nej, tato pásová varianta sloužila spíše jako technologický demonstrátor dalších možností vozidla.
Vyzbrojena věží RCT120 od KMW se dále specializuje na balistickou ochranu, ale také na pohyblivost v terénu této nejtěžší váhy.
Hlavní zbraní ukázkového kusu byl 120 mm kanón s hladkým vývrtem L/44, varianta tedy měla za cíl podpořit protitankovou roli vozidel Boxer. Nyní je na konkrétních příkladech vidět, jak úžasnou schopností je modularita Boxerů. Z transportéru je možno utvořit houfnici nebo stíhač tanků, než bys řekl švec. Dílčích mission modulů existuje celkem 20! Vyměňováním pouze mission-specific vybavení se drží logistické a servisní náklady na pojezd vojska na uzdě, na což slyší právě velká německá armáda, jejímž hlavním výdobytkem budou právě pěchotní vozidla Boxer. Vysoká společnost součástí vozidel stejné rodiny udržuje součásti levné a dostupné.
Maximální hmotnost pásové varianty se zdvihla z 38 na 45 tun, což je vlastně váha ruského tanku. Boxer pásový bude pomocí modulů dále využíván k utváření těchto variant: Transportér, houfnice, bojová sanitka, velitelské stanoviště a bitevní vůz se 105 a se 120 mm dělem.
Pojezdový základ z vozidel Puma používá plně digitální řízení tahu Renk HSWL 256 (řazení jako Puma). Jeho motor řešený jako powerpack může být vyměněn jeřábem v rozsahu minut. BOXER tracked je rovněž připraven instalovat diesel-elektrický hybridní pohon. Samotným motorem je jednotka MTU 881 CR s výkonem 880 kW (1180 hp). Při té se počítá s maximální hmotností vozu 45 tun, přičemž specifický výkon pak bude mít 19,6 kW na tunu. Maximální rychlost je 100 km/h a dojezd 500 km.
Zdroje
https://www.edrmagazine.eu/boxer-wheels-tracks-modularity-modularity2
https://www.kmweg.de/systeme-produkte/kettenfahrzeuge/boxer/boxer-tracked/