Altuğ IFV a další turecké zbrojení
Armoured Personnel Carrier / Infantry fighting vehicle
Připravovaný turecký kolový transportér / IFV
Do roku 2030 připravují některé mocnosti novou generaci pásových pěchotních vozidel ryze útočného charakteru. Ty se mají stále méně podobat tankům, budou se prosazovat spíše jejich hbité skryté vlastnosti. Státy s nejschopnější kapacitou vývoje vojenských inovací pak k těmto vozidlům připravují jejich kolové bratříčky, které budou mít spíše charakter transportéru pěchoty, přitom budou sestaveny z těch samých nejnovějších technologií a v bitvě pojedou po boku svých pásových kolegů.
No a Turci, kteří již 10 let investují do zbrojního průmyslu jako zběsilí, pochopitelně nechtějí zůstat pozadu. Turecko se zřejmě chce stát velmocí ve vývozu vojenských technologií všeho druhu a proto již teď vyvíjejí dvě vozidla budoucnosti - pásový Korhan společností Aselsan a MKE a 8x8 vozidlo Altug, jako jeho kolový doplněk od společnosti BMC.
Matka tureckých kolových vozidel, společnost BMC představila první zkazky o vozidle Altug již roku 2021. S tímto vozidlem chce ukořistit pozici stát se velkým dodavatelem pro turecké pozemní jednotky.
Altug má být obrovským kolovým vozidlem znaku náprav 8x8 s výškou přes 4 metry a s hmotností nad 35 tun. Jeho navrhovaný specifický výkon by neměl klesnout pod 20 hp na tunu hmotnosti. Altug má být dost těžký na to, aby mohl mít lafetovánu velkou zbraň v podobě protitankového děla ráže 105 nebo 120 mm.
Výzbroj bude lafetována ve fungl nové, tolik očekávané, turecké zbraňové věži Korhan od výrobce Aselsan, pro kanóny ráže 35 mm. U ní se Aselsan chlubí systémy vybavení budoucnosti, plně integrovanými do jednoho počítačového celku a všechny budou pod pancířem… Zkrátka na to je ještě brzy, to si teprve několik let počkáme.
BMC chce učinit vozidlo neporazitelným už od začátku, pročež jeho základní balistický pancíř má poskytovat úroveň ochrany level 4 v NATO standardu. Délka vozidla je zatím projektována na 8,33 m.
Dvě větve
Již v 2021 BMC nastínilo dvě vývojové větve svých vozidel, jednu více bitevní a jednu více pro převoz personálu. Ta transportní má mít bezposádkovou zbraňovou věž pro dvě lehčí zbraně přímo od BMC. Různé dvě varianty budou mít také různé pohony a to zřejmě americký powerpack motor Caterpillar C13 vyvíjející výkon 711 hp společně s převodovkou Allison 4000. Varianta čistě transportní bude mít motor od samotného BMC s výkonem 600 hp. Varianta APC má být lehčí, ale nijak zvláště (31 tun), což bude tedy pořádný transportér. Obě varianty budou mít rozdílná kola, u APC budou kola o menším průměru.
Korba bude sedět na hydropneumatickém podvozku, který zřejmě bude mít stavitelnou výšku jízdy podobně jako některá vozidla italská a japonská. Altug má zvládnout přebrodit řeku do úctyhodných 1,2 m hloubky, maximální rychlost bude 110 km/h a dojezd 800 km. Altug má také sloužit jako letištní elektrárna, bude vybaven 600ampérovým alternátorem schopným poskytovat příkon 18 kW. Vozidlo má mít tišší provoz než bývá dnes běžné, dokonce jeho výfuk bude tlumený.
Kapacita posádky vozidla Altug bude bez inovací, prostě velká a dnešní. 12 vojáků celkem, z toho 3 tvoří obsluhu vozidla. Altug se bude zřejmě jak vzhledem tak schopnostmi chtít vyrovnat nejvyšší váze dnešních kolových vozidel světa, jako německému Boxeru či izraelskému Eitanu.
BMC zde aplikuje řadu nejnovějších výdobytků svých vlastních i od jiných tureckých výrobců, jako třeba lokátor výstřelů ostřelovačů Ayhts, laserový dálkoměr a značkovač cílů, aktivní soft-kill protiopatření, radiofrekvenční rušička přísilničních bomb a další a další. Zkrátka senzorové a komunikační vybavení na jehož vývoji se napase celý turecký zbrojní průmysl, který Turci v posledních deseti letech tak vehementně rozjíždějí.
Zdroje
https://www.bmc.com.tr/en/defense-industry/altug
https://www.edrmagazine.eu/bmc-unveils-its-altug-8x8-ifv-and-apc