Agilis

Infantry fighting vehicle project
Projekt nového rumunsko-německého pěchotního vozidla budoucnosti

Vypadá to, že se schyluje k pořádnému bojovému pěchotnímu vozidlu z východní Evropy. Rumunsko navázalo spolupráci s německým Rheinmetallem na vývoj a výrobu nového kolového 8x8 vozidla. My si můžeme interně říci, že půjde o kompletní vozidlo z německých technologií, akorát poskládané v Rumunsku.

Základní varianta transportéru, tedy společná platforma, ze které se budou ostatní varianty odvozovat, bude importovat pojezdové technologie zcela německé. O pohon se má starat německý vznětový motor Liebherr o výkonu 612 koňů, stejně tak německá převodovka ZF. Agilis bude navržen tak, aby s nimi překračoval rychlost 100 km/h na silnici.

Vozidlo bude využívat modulárního přístupu, takže pláty kompozitního pancíře budou na ocelovou kostru připínány až podle aktuálních potřeb. Stejně tak německý koncept mission modulů, známý od současných vozidel Boxer, kdy jednotlivá varianta specializovaného určení bude utvořena ze základního transportéru připnutím toho kterého modulu. Většina variant bude obojživelná.

Výchozí balistická ochrana má ochránit posádku vůči střelbě z ručních zbraní (do ráže 7,62 mm), to jest v normě STANAG 4569 úroveň 2 a dále kompozitním pancířem budou přibývat levely vyšší. Kompozitem bude pancéřována také podlaha a pojezdové vnitřnosti. Zatím předpokládáme, že Rheinmetall použije svoji značku pancíře VEHRA (Versatile Rheinmetall Armour) nebo možná až sofistikovanější sadu ochrany AMAP/ProTech od německých IBD Deisenroth, specializujících se na obranné a útočné technologie.

Zatímco výchozí návrh počítal s výzbrojí v podobě bezosádkové věže s 25 mm kanónem, další návrhy berou v úvahu 30 mm kanón a 7,62 mm kulomet. Ty budou lafetovány ve věži  Lance (Modular Turret System) rovněž od Rheinmetallu. Novější návrh počítá se dvěma nezávislými elektrooptickými hledími ve dvou osách stabilizovanými.  Nebude chybět termovizní sada Saphir, laserový dálkoměr a CCD kamera pro denní světlo.

Obslužnou posádku budou činit tři lidé, s nimiž se poveze sedm vojáků ve výsadkovém prostoru. Počet členů posádky se bude mezi jednotlivými variantami lišit.

V armádě Rumunska má nakonec od 2026 vystupovat sedm variant vozidel Agilis, přičemž 80% výrobní práce má být prováděno v Rumunsku. Jen hlavně, aby se nekonal druhý Renault! Aha, takže bude, protože jiný zdroj uvádí, že duševní vlastnictví projektu Agilis bude náležet Rumunsku. Jak je to možné, když všechny technologie budou německé? Takto přeci Rumuni tenkrát vykradli Francouzům jejich Renault.

Věž Lance je v současnosti používána všemi novými německými vozidly, a vzhledem k importu všech ostatních částí, rumunský Agilis se původem bude řadit k Pumě, Lynxu a Boxeru, takže neoficiálně ho můžeme považovat za nové německé kolové vozidlo, které pouze vyjelo z továrny v Rumunsku.

Plán zatím počítá s 628 kusy vozidel Agilis, z čehož 192 kusů má být se zdůrazněnou bitevní rolí, lépe pancéřované i vyzbrojené, těžší a neobojživelné. Další desítky kusů budou pro zdravotnickou evakuaci, dále průzkumné, velitelská stanoviště, minometné a opravárenské varianty. Širší várka vozidel plánuje rozšíření o čtyřkolové a šestikolové varianty a ty se mají v Rumunsku vyrábět až do roku 2035! Takže mohutný plán na nová pěchotní vozidla Rumunska bude ve skutečnosti plánem na hospodářskou obnovu Rumunska na úkor německých firem. Jen aby Němci nekrváceli přespříliš.

Na rumunské straně se výroby má účastnit továrna Uzina Mecanica z Bukurešti, Rumunská výrobna kolových vozidel z Moreni a státem vlastněný podnik Romarm. Financování má zastřešovat rumunské ministerstvo, pročež zvýšilo povinný vojenský podíl na rumunském HDP. K tomu Rumunsko doimportuje ještě poslední várku švýcarských vozidel Piranha 5 a k tomu má svoje kolové transportéry Saur. Od projektu si slibuje, že se bude moci mnohem větším dílem účastnit svých úloh v rámci NATO. Výroba hlavní várky má trvat do 2029 a vozidla mají být používána až do 2055, kdy opřekot zastarají.

Prozatímní specifikace

Délka 8,02 m; rychlost 100 km/h; dojezd 800 km;

Zdroje

https://below-the-turret-ring.blogspot.com/2017/

https://www.army-technology.com/comment/romanian-mod-armoured-vehicle-programmes/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Očekávaný zisk z výlučného postavení vlastníka patentu je stimulem pro snahu vynálezců přesto, že se v drtivé většině případů nedostavuje ekonomický efekt.
Abraham Lincoln