Adept FARA (AVX Aviation & L3 Technologies)
Jeden z kandidátů na nový útočný vrtulník Ameriky
Future Attack Reconnaissance Aircraft (FARA)
Compound Coaxial Helicopter
AVX Aviation & L3 Technologies vytvořily svůj konglomenrát firem, aby vyvinuli adepta do konkurzu pro nový útočný vrtulník Ameriky. Zúčastnili se ho i největší američtí výrobci letadel světa. Chudák AVX Aviation & L3 Technologies měli narychlo nahoněnou 45letou historii firmy ve výrobě letadel, aby při konkurzu na nová letadla nevyčnívali před zraky celého světa svoji neznámostí a malostí. Nicméně v konkurzu nezvítězili a tak produktová stránka FARA na oficiálním jejich webu již neexistuje, a myslím, že do půl roku uvidíme po načtení jejich domény v prohlížeči, že doména je volná a připravena ke koupi někým jiným. Vzkaz typu: Něco jako firma AVX Aviation & L3 Technologies nikdy neexistovala, neexistuje a už asi existovat nebude.
Ale k FARA:
FARA je účastníkem programu U.S. vlády FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft) s cílem vybrat stroj, který se stane novým útočným vrtulníkem US sil. Od 2012, kdy se do věčných lovišť odebrala Kiowa OH-58, starý průzkumně-útočný vrtulník U.S. letectva, jenž sloužil od 1969. U.S. letectvo k tomu mělo již jiný program experimentálního útočného vrtulníku budoucnosti, který byl taky zrušen Donaldem Rumsfeldem 2004. Tentokrát musí však být vynaložené úsilí čtyř výrobců sklizeno, a to tak, že program musí vyjít a jeho děti skutečně začne používat U.S. letectvo.
Výsledný stroj FARA bude agilnějším bratrem programu Army's Future Vertical Lift, z něhož vzejde již něco jako Osprey, konvertoplán Valor V280. Principem je Compound helicopter, tedy něco jako vírník a autogyro, stroj držený ve vzduchu dvěma horizontálními rotory a je poháněn kupředu menšími dvěma vertikálními rotory na zádi letounu, který tím získává slušnou rychlost vpřed. Navíc to celé bude ozbrojené, tedy mrštný malý rychlý, (agilní), bojový vrtulník. Zdá se, že slepenec AVX Aviation & L3 Technologies, vznikl jedině kvůli tomu. Je zajímavé, že každý z adeptů řeší požadavek na vysokou dopřednou rychlost vrtulníku jinak. Stroj od AVX Aviation & L3 Technologies byl zkomponován takto: Dva piloti seděli vedle sebe v kokpitu, celý stroj byl řízen technologií fly-by-wire, byl držen ve vzduchu souosým dvourotorem jako vrtulník, ale ještě měl dvě hnací vrtule usazené v ochranných prstencích v tlačném uspořádání. Tyto dodávaly letounu horizontální rychlost (vpřed i vzad) a byly umistěny na pseudokřídlech, které přece jenom obstarávaly pár procent dynamického vztlaku letounu (trošičku).
Letoun využívá moderní sběrnicové architektury MOSA (Modern Open Systems Architecture), které vládne digitální páteř (snad na podélné ose trupu stroje), do níž se digitálně nechá dosadit jakékoli množství ba i skladba modulů. Vítěz soutěže má být vybrán letos 2023 a od vítězného návrhu má být do 2028 vyrobeno na 500 kusů nového amerického bojového vrtulníku.
Výsledný FARA bude dost víceúčelový, bude tedy ve všech ohledech přirovnáván k transportnímu JFVL (Joint future vertical lift). Bude to sice bojový stroj, ale bude muset být schopen nést výsadek přinejmenším 6 členů výsadku (pasažérů). Půjde stále ještě o člověkem řízený vrtulník, i když daleko více automatizovaný, co do udržování běžného letu, právě pomocí technologie fly-by-wire.
Hlavním rokem pro program FARA byl 2019, kdy byli vybráni dva koneční adepti se svými nejlepšími stroji a z nich se rozhoduje ve velkém finále snad letos. Stroje dvou společností budou mít každý pro sebe vycvičeny týmy pěchoty a obsluhy, s nimiž projdou všemi fázemi testování, až zůstane jen jeden - ten nejlepší. Už vidím zmínky o tom, že to letos nebude, ale snad ve 4. quartálu 2024.
Firmy Karem a AVX & L3 samozřejmě vybrány nebyly jak očekáno, a tak potlesk pro vítěze nenápadně využily na skrytí svého vlastního odchodu ze scény.
Ostatně Rusové zalétávají koaxiály už leta na svých Kamovech, tak teď přišla konečně řada na Američany, dát dva protiběžné rotory ne vedle sebe, ale do sebe a nad sebe. Bitevní průzkumný vrtulník budoucnosti nebude pouhou náhradou za OH-58 Kiowa, ale má se stát revolucí oblasti letectví. V popisu programu je požadována charakteristika na rychlost letadla překonávající 370 km/h horizontálně. S těmito úžasnými stroji USA chce vbrzku nahradit polovinu své vrtulníkové flotily Apačů. Jakmile se přehoupne zfinalizování FARA, nadejde program FLRAA mají za úkol vytvořit neomužený bezposádkový autonomní stroj UAS sledující zvenčí průběh expedičního vylodění jednotek Ameriky v budoucnosti na kterémkoli kontinentu to bude potřeba (třeba i na Modrém kontinentu).
Výsledkem by měl být bojový stroj jako vrtulník a náhražka klasického vrtulníku se sklopným horizontálním rotorem.
Všichni účastníci výběrového řízení FARA jsou: Boeing, Sikorsky Aircraft, Bell Helicopter Textron, Karem Aircraft along with AVX Aircraft&L3Harris. Všichni tito až dosud 2023 museli splňovat všechny požadavky na současný letoun, k nimž doplňuji zadní výsadkovou rampu a zatažitelný podvozek. Stroj od AVX/L3 vypadl již v prvním kole, jak výrobci čekali, a další neočekávaný Karem vypadl až 2019.
Náš zmiňovaný od AVX Aircraft&L3Harris splnil údajně 70% požadavků a řekl bych, že vypadl tím, že je pouze jednomotorový, přičemž všechny armádní stroje jsou již drahný čas dvoumotorové.
Bohužel o nevyšlé hvězdě konkurzu není známo moc informací a z pochopitelných důvodů jimi ani vládní agentury nešermují v médiích.
Zdroje
https://www.defensenews.com/industry/techwatch/2023/04/24/us-army-preps-mission-tech-for-future-helicopter-despite-engine-delay/
https://www.army-technology.com/projects/future-attack-reconnaissance-aircraft/
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0954410015577997?icid=int.sj-abstract.similar-articles.1
https://newatlas.com/avx-l3-fara-competitive-prototype/59308/?itm_source=newatlas&itm_medium=article-body
https://verticalmag.com/news/avx-l3-unveil-new-coaxial-offering-for-u-s-army-fara-helicopter-competition/
https://verticalmag.com/news/avx-l3-unveil-new-coaxial-offering-for-u-s-army-fara-helicopter-competition/