Adaptiv

Active adaptive infrared camouflage system
Adaptivní tepelná kamufláž Švédů

BAE Systems šíří svoje nové opatření sloganem: "Představte si, že byste učinili tank neviditelným". Stejně jako u "neviditelných" letadel to s tou neviditelností není tak horké, vidět totiž nejsou jenom na radaru, ani zde to není nic světoborného, jde pouze o zneviditelnění pro tepelné kamery. Principiálně jde o maskování, tedy adaptivní změnu zbarvení tak, aby stroj před zraky infračerveného zobrazovače splynul s pozadím.

Adaptiv imituje tepelné vyzařování pozadí nebo jiného vozidla. Dovede tank tepelně zobrazit jako obraz civilního auta nebo jako kus skály. Celé umění Adaptivu tkví v síti šestiúhelníkových ploškách řízených počítačem, kdy každá dovede na požádání vyzařovat předem definovanou teplotou. Každá ploška může být samostzatně zahřívána nebo chlazena, takže lze tím vytvořit určitý vzor tepelného obrazu nebo napodobovat obraz jiného (civilního) auta.

Technologie Adaptiv je patentována u švédské komise Swedish Defence Materiel Administration a vyvinula ji švédská odnož BAE Systems v Örnsköldsviku.

Švédové vidí daleko do budoucnosti adaptivní kamufláže. Rozsáhlé využití plánují pro svoje slovutná vozidla rodiny CV90, ale pracují i na možnosti tepelně maskovat lodě a vrtulníky. 

Princip nejblíže optické kamufláži budoucnosti

Princip optické kamufláže známý z živočišné říše od chobotnic nedá vojenským vývojářům už drahný čas spát. Chtěl by ho každý, avšak první prototypy z experimentálních dílen lezoucí narážejí na značné technické problémy, s kterými si člověk a jeho technika prostě neporadí, přitom živá příroda to dokázala vyřešit hravě.

V současnosti je skutečnému řešení optické kamufláže nejblíže švédská divize BAE Systems se svojí technologií Adaptiv. Tímto potahem jako kůží plánuje potáhnout povrch pěchotních vozidel a ta údajně okamžitě opticky napodobí plochu povrchu vozidla barvu a vzor prostředí za vozidlem, čímž ho učiní z jistého požadovaného úhlu neviditelným. Zatím se z důvodů pomalého reakčního času počítá spíše s použitím na plavidlech a stacionárních objektech, které by se mohly zneviditelnit právě v úhlu pohledu nepřátelských průzkumných jednotek. Bohužel znalost úhlu pozorovatele je pro fungování klíčová a představuje rovněž největší úskalí.

Z webu Bae Land Systems se dočteme následující klady: Vojenská jednotka potažená ploškami Adaptiv může svým vzhledem prolnout se svým okolím. Může nabývat podob jiných prostředků, kupříkladu civilního auta nebo kusu skály. Má znatelně sníženu vzdálenost, na kterou je možno ji vizuálně detekovat. Zohledňuje IFF - tedy identifikaci friend-or-foe.

Princip fungování vysvětlit nelze, takže BAE Systems vysvětlí aspoň to málo okolo: Adaptiv je sestaven z šestiúhelníkových plošek, která každá je elektricky napájena pro svoji činnost ze zdroje energie vozidla. Plošky jsou individuálně a rychle zahřívány nebo chlazeny běžně dostupnou polovodičovou tepelnou technologií. Každá ploška je velikosti dlaně a je z polokovu, je tedy dosti odolná a může sekundárně sloužit vlastně i jako pancíř. Každá libovolná z plošek v sestavě může být rychle vyměněna za náhradní rovnou na bojišti. Sestava plošek Adaptiv zneviditelňuje vozidlo jak ve viditelné tak v blízké infračervené části EM spektra. Pracuje stejně dobře za dne i noci. Spíše než o zneviditelnění by se mělo hovořit raději o "increased stealth".

Jelikož optická kamufláž je stále ještě sci-fi technologií budoucnosti, můžeme být nadšeni z toho, že jedna z mála firem světa už pracuje na skutečném řešení. Jde o experimentální technologii trvale ve vývoji, jejíž hotové výsledky bez porodních bolestí očekávám nejdříve za deset, spíše za třicet let. Stále to ovšem bude záviset na znalosti úhlu pozorovatele, kteroužto zásadní nevýhodu chobotnice v přírodě nemají. Dokáží splynout s pozadím všeobecně, pro kteréhokoli pozorovatele z kteréhokoli úhlu pohledu. Takto dokonalé řešení asi člověk vyřešit vůbec nedokáže. Další nevýhodou čistě pro obzvláště zaujaté je ochrana informací. Ať budeme dělat, co budeme dělat, více se o tom nedočteme.

Zatím se plánuje použití na švédských vozidlech CV90, budoucím polském lehkém tanku PL-01 a na vrtulnících a lodích.

Zdroje

https://www.baesystems.com/en/product/adaptiv

https://www.baesystems.com/en/download-en/20151124114940/1434555669950.pdf

https://www.baesystems.com/en-us/feature/adativ-cloak-of-invisibility

 

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Neznělo to jako kulomet, ale jako když se trhá plátno.
MG 42