AMV35

Combat reconnaissance vehicle
Budoucí australské bojové vozidlo pěchoty

Švédští BAE Systems spolu s finskou Patria vyvíjí nové agilní kolové obrněné vozidlo s 35 mm kanónem, v konsorciu obnovy australské armády jménem Land 400. Švédští BAE Systems v Hägglunds stejně jako Finové z Patrie nabízejí prospěch do ekonomiky celému regionu, který spolupráce mnoha australských firem na výrobě nakonec přinese. A zakázka to bude velká, pro celou armádu Austrálie. Vozidla nakonec nahradí stárnoucí australské ASLAVy. Kanaďané svoje stejně staré LAVy již o pár let dříve nahradili.

AMV35 je  armoured modular vehicle, tedy moderní 8×8 vozidlová platforma poskytnutá finskou Patrií. Korba i věž vozu jsou ze svařované oceli. Výrobce počítá s maximální hmotností některých variant vozidla až 32 tun, k čemuž se bude vztahovat výkon motoru a vnitřních zařízení.

Obslužná posádka čítá tři řidiče, nad to vozidlo veze výsadek šesti vojáků. Ti nastupují a vylézají po hydraulicky vozidlem operované rampě. Všichni mohou nouzově vylézat střešními poklopy.

Modelový stroj používá omuženou zbraňovou věž E35 s lafetovaným kanónem Bushmaster ráže 35 mm. Zbraň je elektricky cyklený chaingun s volitelnou kadencí mezi 150-200 ranami za minutu s účinným dostřelem 4 km. Je zde také sekundární zbraň, jíž je spřažený kulomet ráže 7,62 mm. A také zde bude dosud neupřesněný odpalovač protitankových řízených střel s dosahem do 4 km.

Úroveň ochrany vozidla vůči výbuchům je řešena tak, že vozidlo leží na separátním sub-rámu, mezi nímž a rámem je mezera na principu stand-off armoru (odstavného pancíře). Jinak má vozidlo velmi slušnou balistickou a protiminovou ochranu, dle NATO normy STANAG 4569 je to rovnou z továrny Level 4/4a/4b. Aktivní ochranu doplňuje automatický metač kouřových granátů, spouštěný varovným laserovým přijímačem. Pasivní ochranou je potah vozidla Saab Barracuda, který rozmazává tepelné a vizuální kontury vozidla pomocí 3D maskování. Tato kamufláž mu pomůže v manévrových soubojích vozidla proti vozidlu.

AMV35 je pohyblivý díky přeplňovanému vznětovému dvanáctiválci Scania s automatickou převodovkou ZF. Ty mají vyvinout maximální výkon 480 koňů, což je na max 32tunové vozidlo velmi slušné. Podvozek je také pokročilý. Vozidlo leží na hydro-pneumatickém zavěšení se schopností měnitelné světlé výšky (výška jízdy přizpůsobitelná terénu). AMV35 zatáčí třemi nápravami ze čtyř, takže při své rozložitosti dovede řezat pravoúhlé zatáčky městských scénářů. Také měkkost pneumatik je volitelná dohušťováním za jízdy (centrální huštění opět podle terénu).

Silniční rychlost vozidla je 100 km/h, dovede přebrodit hloubku 2 m vody, a s přípravou může být konvertováno v plně obojživelné vozidlo.

Takže AMV35 je prakticky dokonalé pěchotní vozidlo dneška. Má všechno co má mít, dokonce všechno co může mít volitelné má na úrovni vyššího standardu. Není tomu co vytknout. S těmito vozidly v garážích budou moci Australané klidně spát i nadále.

Zdroje

https://www.baesystems.com/en/feature/land-400

https://www.army-technology.com/projects/amv35-combat-reconnaissance-vehicle/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

V Německu předmět není způsobilý patentové ochrany, pokud jej odborník mohl vytvořit, aniž byl vynálezecky činným. Teprve výkon vzdálený průměrnému odborníkovi zaslouží odměny v podobě udělení ochrany.
Karel Čada