AMS II

Self-propelled mortar system,
(Armored Mortar System)
Britský samohybný minomet 120 mm

Britský systém samohybného minometu AMS byl vyvinut 1985-1986 firmami Royal Ordnance a Delco Systems. Jeho rolí určení je poskytovat palebnou podporu těžkého minometu vlastním pozemním jednotkám. První zkušební typ byl mobilní na pásovém podvozku vozidla M113.

Vylepšená a dospělá verze určena pro masovou výrobu pochází až z 1995 a bazíruje na osmikolovém pěchotním vozidlu Mowag Piranha. AMS je věžový minomet a jeho zbraňová věž je omužená a ještě dvouosobová.

Zbraň střílí standardními typy min NATO. Jsou to tedy náboje ráže 120 mm s náloží tříštivotrhavou, kouřovou, osvětlovací nebo kazetovou. Maximální dostřel s nimi je 6,5 km. Pak je k dispozici i raketou poháněné střelivo (RAP) s dostřelem 12 km. Rychlost střelby činí maximálně 8 ran za minutu, ustálenou palbou 4 rány v minutě. Intenzívní dávka zvládne tři výstřely v patnácti vteřinách. Pokud AMS používá švédskou naváděnou Strix munici, může postřelovat i pancéřované cíle. S tou má dostřel 8 km a střely ze shora prorazí až ekvivalent 700 mm RHA nejslabšího střešního pancíře tanků.

AMS II je novější vývojovou verzí vyvinutou tentokrát už v BAE Land Systems. Palba je výkonnější s průměrným maximálním dostřelem 10 km. Je také kompatibilní s širší škálou přesně naváděného střeliva. Zbraňová věž má novější elektrický pohon. Také systém řízení palby je rychlejší a přesnější. Systém po omezenou dobu dosahuje vyšší rychlosti střelby 13 ran za minutu. Balistickou ochranu vozidla lze vystupňovat přidanými pláty kompozitního pancíře.

Vozidlo s minometem AMS má ještě sekundární zbraň, kterou je kulomet ráže 12,7 nebo 7,62 mm. Komplet AMS je slabě pancéřován a ochrání svoji posádku před střelbou z ručních zbraní a před vzdálenými výbuchy dělostřeleckých granátů. Vozidlo je schopno rychle opustit pozici, ze které právě vedlo palbu, takže může operovat taktikou shoot-and-scoot, což ale zvládají všechna vozidla světa již drahný čas.

AMS samohybný minometný systém je ovládán posádkou čtyř členů: Řidič, nabíječ, spolunabíječ a velitel.

Pohonem je vznětový motor Detroit Diesel 6V-53T o výkonu 275 koňů. Vozidlo přitom je plně obojživelné. V plavání ho pohání dvě záďové vodní trysky standardní rychlostí 10 km/h.

Zdroje

http://www.military-today.com/artillery/ams_mortar_system.htm

https://defense-update.com/20070721_ams-ii.html

http://www.army-guide.com/eng/product1850.html

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

I cesta neúspěchu může být dlážděna dobrými úmysly.
z dokumentu o haváriích jaderných elektráren