AAAV / EFV

AAAV / EFV
Expeditionary Fighting Vehicle (Advanced Amphibious Assault Vehicle)
Výsadkové vozidlo amerického námořnictva

Ambiciózní projekt amerického námořnictva měl za úkol vytvořit výsadkové vozidlo pro americké námořnictvo. Výsledkem bylo EFV jako nástupce zastarávajícího AAV-7A1. Mělo sloužit k výsadkům za obzorem z velkých mateřských plavidel. Lepší než AAV, mělo EFV trojnásobnou rychlost pohybu vodou, vyšší úroveň ochrany i vyšší palebnou sílu. Vozidlo mělo být doručováno do služby od 2015, avšak 2011 byl program pro škrty v rozpočtech zrušen. Pozornost se přesunula nejprve k modernizaci AAV a později k dnes uskutečňovanému programu ACV 1.1.

1980 vznikl v USA trend vyloďování se za horizontem ku vyšší ochraně všech prostředků vylodění se účastnících. Tam mělo být EFV právoplatnou složkou trojice Osprey, LCAC, EFV.

Kostra vozidla EFV je celohliníková a podvozek pásový. Motor MTU diesel byl navržen pro dva módy operace: Vysoce výkonný mořský mód a mód suchozemského pohonu s nižší spotřebou. Nutnou obsluhu tvoří tři členové posádky a jinak vozidlo veze úctyhodný 17-ti-členný výsadek příslušníků USMC. EFV je prvním těžkým vyloďovacím vozidlem svého druhu, protože mu značnou velikost a hmotnost ulehčuje konstrukce z prostorových rámů.

Vozidlo se plaví více hydrodynamickým než hydrostatickým vztlakem, protože na moři dosahuje neuvěřitelné rychlosti 46 km/h (!). Rychlosti je dosahováno pomocí supervýkonných trysek Honeywell a pomocí transformovatelných klapek, které v mořském módu překrývají podvozek a snižují tak třecí odpor vody.

EFV/AAAV je vyzbrojeno dvoumužnou zbraňovou věží pro velitele a střelce s 30 mm kanónem Bushmaster s účinným dostřelem 2 km a spřaženým kulometem ráže 7,62 mm.

Balistická ochrana spočívala v kompozitních plátech na hliníkové kostře, byl tu i systém CBRN ochrany posádky. 2010 byla posílena odolnost proti minám a přísilničním bombám na úroveň MRAP Level 2.

Vozidla měla být vypouštěna na moře 10-25 námořních mil od pobřeží a proto měla motor výkonnější než Abrams, za současně nízké hmotnosti.

EFV existuje ve dvou variantách: Jako transportér personálu a ve variantě velitelského stanoviště.

U vozidla časem vznikla kontroverze, že je příliš výkonné a nákladné na to, že se dosah pobřežních protilodních raket dramaticky zvyšuje a tedy vozidlo pro expediční síly nebude představovat takovou výhodu, jak se při vývoji doufalo. To nakonec přispělo k pozastavení programu, než bude dořešeno ACV Phase 1, které ale již 2018 prakticky dořešeno je.

Specifikace

Navrženo 2005; hmotnost 35 tun; délka 10,67 m; posádka 3 obsluha + 17 výsadek; kanón 30 mm, kulomet 7,62 mm; diesel motor 1200 hp; výkon ku hmotnosti 34,2 koňů na tunu; max. rychlost 46 km/h vodou, 72 km/h po silnici; dojezd 523 km po souši.

Zdroje

AAAV. GlobalSecurity.org. Web. 2011.
<https://www.globalsecurity.org/military/systems/ground/aaav.htm>

Expeditionary Fighting Vehicle. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2018.
<https://en.wikipedia.org/wiki/Expeditionary_Fighting_Vehicle>

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Odvaha je matkou pokroku.
z dokumentu o haváriích jaderných elektráren