URO VAMTAC (UROVESA)

URO VAMTAC
High Mobility Tactical Vehicle / Vehículo de Alta Movilidad Táctico
Španělské taktické vozidlo

Španělská armáda využívá od roku 1998 přes 2100 těchto vozidel a účelem i vzhledem jde o nejpodobnější vozidlo americkému Humvee. Existují dva modely vozidla zvané I3 a S3, drobně se v konfiguraci výzbroje a vybavení lišící.

VAMTAC bylo vyvíjeno jako víceúčelové vzduchem přepravitelné vozidlo s dobrou prostupností terénem a velkou kapacitou nákladu. Španěly bylo záměrně konstruováno jako dvojník Humvee, takže s ním má společnou i většinu charakteristik. Humvee se používá v armádách většiny zemí NATO a spojenců, takže VAMTAC zalepuje mezery těch zbylých plus několika spojeneckých zemí NATO v Africe. Vzniká tak prostor zcela vyplněný logisticky i servisně velmi podobnými lehkými terénními vozidly.

O technických detailech se žádný zdroj nerozepisuje, takže uvádím jenom výčet některých samozřejmostí dneška: Vozidlo disponuje dojezdovými pneumatikami, systémem centrálního dofukování, automatickým hasícím systémem, nočním/denním pozorovacím systémem, prvky NBC ochrany, tedy vším, jak udává výrobce, co potřebuje pro transport personálu a vybavení na bojišti.

Nejaktuálnějšího nasazení se vozidla VAMTAC dočkala v Afgánistánu a Sýrii.

S vozidly VAMTAC operuje i 20 dalších armád z Afriky, Jižní Ameriky i JV Asie. Odhaduje se, že celkově je využíváno přes 4500 těchto vozidel.

Specifikace

V používání od 1998; hmotnost 3-3,5 tuny; délka 4,84 m; posádka 1 + 3; užitná zátěž 1500-2000 kg; max. rychlost 135 km/h; operační dojezd přes 600 km.

 

Zdroje

https://de.wikipedia.org/wiki/URO_VAMTAC

https://www.army-technology.com/projects/uro-vamtac-vehicle/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

I cesta neúspěchu může být dlážděna dobrými úmysly.
z dokumentu o haváriích jaderných elektráren