JLTV / L-ATV (Oshkosh)

Oshkosh JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) / L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle)
Americké víceúčelové lehké terénní obrněné vozidlo

Joint Light Tactical Vehicle je víceúčelové lehké terénní obrněné vozidlo amerického výrobce Oshkosh. Návrh byl dokončen 2015, do armády se má dostávat od 2018 a sloužit má do 2040 jako náhrada dosud hlavních vozidel tohoto typu u americké armády a námořní pěchoty - Humvee. V následujících desetiletích je plánováno ho vyrobit 50 000 kusů.

Vozidlo je víceúčelové a mezi jeho definované role patří: velitelské stanoviště, průzkum, transport zbraní a logistická podpora, servis, ambulance. Oshkosh vyhrál konkurz na nástupce Humvee a hned v první várce se má vyrobit 16901 kusů vozidel JLTV.

JLTV je více odolný proti zasažení pozemními minami, lépe přepravovatelný a přitom má modernější výbavu než Humvee, zejména dokonalou komunikační integraci do digitálního bojiště, která u Humvee pokulhávala. Stejně jako Humvee nemá být nasazován do přímého boje. JLTV má být schopen jízdy ještě nějakou dobu po poškození nádrží paliva, maziva a chladiva perforací o velikosti průstřelu z malé ruční zbraně. Stejně tak bude schopen jet se dvěma rozstřílenými pneumatikami. Bude schopen operace ve výškách do 4000 m a při teplotách od -40 do 52 °C. Stejně tak má mít schopnost nastartovat za jakýchkoli podmínek bez vnější pomoci. Na jednu nádrž má ujet 480 km operačním terénem. K tomu má, jak je u průzkumných vozidel zavedeno, měnitelnou výšku na podvozku v rozmezí 51 cm a patentovaný systém nezávislého zavěšení kol TAK-4i. Díky němu se prý pohybuje terénem o 70 % rychleji než jiná taktická kolová vozidla. Plynulejší jízda zároveň má za následek menší opotřebení vozidla a vyšší spolehlivost. Dále je navržen k brodění se slanou vodou do výšky 150 cm při zachování kontaktu s dnem při pohybu dopředu i dozadu. Dále splňuje poměrně rozsáhle definované požadavky Pentagonu na překračování překážek, příkopů a příkrých svahů, z nichž zmíním jen schopnost zdolat 54°stoupání při 36° bočním náklonu. JLTV je přepravovatelný všemi cestami strategické mobility, z letectva jsou to letouny C-130, C-17 a C-5 z nichž je shazovatelný ze vzduchu, a v podvěsu dále vrtulníky CH-47 a CH-53. Pohonnou jednotkou jsou digitálně řízené diesel motory o výkonu 300 až 400 hp. Palubní zdroj elektrické energie má výkon 10 kW a pohání vnitřní pokročilá zařízení, jako rušičky nástražných výbušnin a lokátor nepřátelské palby. Oshkosh do budoucna plánuje vybavovat JLTV hybridním diesel-elektrickým pohonným systémem.

Při vývoji byl ožehavě kladen hlavní důraz na vzájemně protichůdné požadavky - hmotnost a ochranu posádky. JLTV má proto dveře navržené proti zaseknutí, aby posádka rychle mohla opustit vozidlo i po těžkém zásahu. Samozřejmostí dneška jsou automatické hasiče, Oshkosh přidává také důmyslný systém klimatizace, který je schopen snížit nebo zvýšit teplotu uvnitř vozidla o 20-50°C do necelé hodiny. Celkově má lepší ochranu než Humvee, přídavná modulární ochrana rozlišena na soupravy A a B je montovatelná podle požadavků přímo v poli užitím základního nářadí. Tento přídavný armor není ještě přesně určen, ale má jím být vybaveno každé třetí vyrobené vozidlo. Základní pancíř je především protitříštivý, s nízkou hmotností vozidla jako prioritou. Výrobce udává, že vstup čtyřčlenné posádky v plné výstroji do vozidla dveřmi s ochranou typu B trvá pod 10 sekund. Podle role určení je užitný náklad odstupňován do třech kategorií v rozmezí 1600 až 2300 kg.

JLTV bude vyzbrojeno různými zbraněmi malého a středního kalibru, granátomety, protitankovými ŘS. Při splňování výše uvedených požadavků je tedy jasné, že Oshkosh JLTV je právem označován za bojový jeep 21. století.

Specifikace

Dokončen 2015, posádka 4, hmotnost 6,4 tun, pohon diesel GM Duramax 6,6 litrů 300 koňů, max. rychlost 110 km/h, dojezd 480 km.

Zdroje

https://en.wikipedia.org/wiki/Oshkosh_L-ATV

https://oshkoshdefense.com/vehicles/jltv/#

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Rád zkoumám, co zkoumají.
Richard Hammond, DigCest