Allison Transmission monopol na trhu s vojenskými převodovkami

Divím se tomu a zkoumám proč, né že bych byl zrovna nadšencem. Auto s převodovkou Allison nevlastním. Vlastně nevlastním ani řidičák.

Opravdu rád bych věděl proč, ale prakticky nenajdete vojenské vozidlo, které by nemělo převodovku Allison. Ne pouze americká vozidla, ale prakticky celý vojenský svět včetně mnoha ruských vozidel mívá převodovky Allison. Jak je to možné? Navíc odhaduji, že převodovky Allison nebudou výjimečné zhola ničím. Prostě se ve vojenských strojích tyto pojezdové součásti etablovaly jako zaběhnuté, a tak je používá každý jen proto, protože už je každý používá. Zřejmě jde o stejný případ jako u ICQ v Čechách v první dekádě třetího tisíciletí. Bude to ten samý případ, jako četnost švýcarských kanónů Oerlikon v kanónových protileteckých systémech z celého světa. Těžko budete hledat SPAAG, který by nepoužíval dvojici kanónů Oerlikon. S převodovkami Allison je to ale ještě mnohem větší extrém, působí to spíše jako posedlost nebo kletba.

Tak tedy

Allison Transmission Inc. (*1915) je americký (US) výrobce pohonných systémů. Jak jsem pátral na světových diskusních fórech, převodovky Allison opravdu nejsou ničím lepší než ostatní. Vliv na sílu značky rozhodně bude mít to, že názvem obecného produktu se rovnou jmenuje celá firma. Allison zkrátka vyrábí převodovky a přímo se jmenuje "... Převodovky".

Oblíbenost značky celosvětově vzrostla také, když po druhé světové válce vešlo ve známost, že Allison Transmission jsou nejpoužívanější značkou převodovek u amerických vojenských vozidel. Poté se již firma rychle stala největším výrobcem automatických převodovek na světě. Pomohla jí v tom také další příhodnost názvu: Podobnost Allison se slovem automatic.

Allison sám sebe proklamuje za největšího výrobce pouze u automatických převodovek a pouze u středních až těžkých vozidel. Převodovky vyrábí od 40. let. První tank vybavený převodovkou Allison vyjel z garáže teprve 1967. 1969 se ukazuje, že vesmírný projekt Apollo 11 má od Allisonu palivové nádrže. Tato zdánlivá nepodstatnost prospěla firmě Allison nezměrně více, než nádrže samotnému Apollu.

Zdánlivě nejvíce by měl Allisonu pomoci údaj, že 1973 právě on první přišel s vynálezem automatické převodovky. A zřejmě spolu s tím vším dospěl Allison až do dnešní situace, kdy čtete světové atlasy vojenských vozidel a pravidelně vídáte, že motory mají od kteréhokoli výrobce si zrovna zamanou, ovšem automatická převodovka je jen a jedině Allison!

Vlastně jsem ani neměl tento článek psát, protože tím situaci firmy Allison na trhu vojenských převodovek opět o něco posílím. A jak jsem předeslal - z jejího úspěchu nemám žádný zisk, tedy bych na něm neměl mít ani titěrný podíl.

Korunu tomu jistě nasadilo i obecné tvrzení, které není nesnadné na internetu nalézt, že převodovky Allison mají o 5% lepší hospodaření s palivem, než ostatní výrobci. Na první pohled to vypadá jako typické tvrzení vymyšlené propagátorem třetí strany, který z toho naopak podíl má.

Zdroje

Životní příběh Allison Transmission:
https://en.wikipedia.org/wiki/Allison_Transmission

https://www.allisontransmission.com/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Nová vědecká pravda nevítězí tak, že oponenty přesvědčí a ukáže jim světlo, ale spíše tak, že její oponenti postupně vymřou.
Max Planck