DCNemrtví

Wraith

Etymologie

První písemná zmínka o přízraku slovem Wraith v angličtině pochází dle angl. Wikipedie snad už z roku 1513 od středověkých skotů. Dovolil jsem si ji zestručnit na větu: "Přízraky se procházejí po místech mrtvých a vše živé poníženě prchá." Slovo má původ neznámý. V moderní době však slovo prosazoval a zpopularizoval J. R. R. Tolkien. Slovo je přirovnáváno k výrazům staré norštiny, staré skotštiny a islandštiny, kde ve všech něco jako Wraith znamená stráž. Podobnost se slovem wrath (zloba) možná naznačuje, že tenkrát mohlo jít o pomstychtivého ducha strážícího místo něčího úmrtí, ke kterému je nějak ukotven.

Význam je popisován synonymy ghost a spectre / specter, případně obrazem daného člověka, jak byl viděn těsně před smrtí.

Tolkien ve Společenství prstenu hovoří jasně: Kdysi živá osoba, která byla učiněna nemrtvou bez průchodu smrtí. Wraith je jediná podoba nemrtvého, která neprošla oživením. Animací (oživením) se rozumí dodání skoro živých vlastností nedávno zemřelému. Tolkienova definice však poměrně odporuje tomu, co by se dalo odhadovat z té nevyřčené definice staroskotské. Snad proto se Tolkien drží svého pojmu Ringwraiths, jež hrají v jeho dílech Pána Prstenu poměrně slavnou roli. "Jsou to Ringwraithové, ani mrtví ani živí."

Jméno Wraith je začasté dáváno drahým automobilům a malým vesmírným stíhačkám, vesměs vždy znamenající něco útlého a mrštného.

Urban dictionary hovoří dokonce o okamžiku Wraith. To je přesně onen okamžik, kdy zepředu spatříte domnělou sličnou blondýnu, kterou jste prve viděli zezadu. Ta se rázem vyjeví jako padesátiletá kuřačka a tento okamžik nepříjemného prozření je pro vás Wraith.

Wraithem se obecně myslí podoba něčeho stínového, tichého, chladného až kradmého.

Wraith dnes

Wraith podle pravidel D&D je zhruba středně mocným duchovním, tedy netělesným nemrtvým. V PC hrách bývá takřka výlučně zpodobňován jako poloprůhledná postava smrtky s kosou (Grim Reaper). Wraith jako většina nemrtvých je čisté zlo, v tomto případě ještě nehmotné, což mu poskytuje výhodu a znevýhodňuje proti němu řadové živé tvory. Člověk usmrcený wraithem se s určitou pravděpodobností sám stává wraithem. Tento další je následovníkem původního. Wraith má výbornou schopnost detekovat život přes překážky až do 30 metrů vzdálenosti. Jakmile život zaznamená, aktivuje se z netečného stavu a pluje prostorem vstříc nebohému živému. Jako netělesný nemrtvý útočí tak, že vysouší životní sílu obětí (drain life).
Wraithové zároveň odpuzují zvěř. Ani bojový pes se k wraithovi nepřiblíží blíže než na deset sáhů. Zvířata vnímají zlou přítomnost duchovního nemrtvého v případě wraitha více, než je tomu u ostatních běžné. Zřejmě z něj čiší blížící se smrt daleko silněji.

Wraith ve světě Zaklínače

Ve světě Witcher se nachází celé odvětví nemrtvých nestvůr, které spadají pod pojem Specters. Jsou ovšem často unikátní a v celé hře se vyskytují pouze jednou. To je sice známkou důkladného provedení Zaklínače, nám to ale pro popis wraitha příliš nepomůže. Většinou navíc jde o tělesně vypadající nemrtvé na způsob Noonwraith, Nightwraith. Wraith je ve Witcher 3 na rozdíl od spektry dokonce samostatnou nestvůrou. Jde ovšem o polotělesné zpodobnění torza zombistického chlapa od pasu dolů uštíplého. Witcher od té doby, co si připadá silnější v kramflecích i na poli PC her, si s designem a hierarchií nestvůr dělá naprosto co chce a zavádí sem svoje vlastní (ne)pořádky.

V oficiální herní Witcher Wiki je tento Wraith docela obšírně popsán. Ke konkrétnímu zpodobnění ve Witcher 3 se píše toto: Čas od času musí zaklínači přivést ke klidu duchy mrtvých, kteří děsí živé. Tito wraithové se často vyskytují v blízkosti hřbitovů nebo také v domovech, které obývali zaživa. Často nemají žádné vzpomínky a jsou hnáni pouze nenávistí k živému. Nechť odpočívají v pokoji. Jak se dozvíme přímo z herního bestiáře: Kdo chce zneškodnit wraitha, musí nejprve najít jeho tělo. Tím se myslí tělo mrtvého, ze kterého wraith pramení. Když mrtvolu nalezneme a vykopeme, často to bývá na nevysvěcené půdě v rohu hřbitovů, vypadá neobvykle zachovale, čímž lze mezi ostatními zdroj wraitha snadno poznat. Následuje přesný sled kroků, jak se wraitha zbavit. Mrtvolu musíme protknout kůlem, odseknout hlavu a uložit mezi kolena a poté ještě na místě spálit. Jediný špatný krok má za následek selhání.

Z pohledu lidových pověr lze obřad pro ukončení strašení wraitha považovat za antivampirickou intervenci. Pouze s tím rozdílem, že wraith nesužuje živé takovým způsobem jako upír a ve hrách Witcher musíte nejdříve zabít wraitha samotného, což je silný a strašidelný zážitek, teprve poté se zabýváte likvidací zdrojové mrtvoly. Ze zápisníku ve hře: Knězové tvrdí, že lidé, co zemřou náhle, s nějakým nedokončeným posláním, se stávají takovými wraithy. Tito wraithové už však působí v místě jen jako neklidní duchové strašící živé, protože mrtví a bez hmotného těla už žádný úkol nedokončí. Mají tedy své cíle, nicméně jako pouhé obrazy lidí, jimž už nemrtvé přebývání nedovoluje dbát na to, zda takto úkol dokončit mohou nebo ne. Zaklínač podobně jako vymítač by mu sice mohl vysvětlit, že už to nelze dokončit, aby se duch mohl odebrat tam, kam nyní patří. Nejspíše mu jako duchovi ale už nic vysvětlit nelze a musí být preventován od dalšího zjevování fyzickým odstraněním těla, na které je vázán. Naštěstí se ví, že vždy je někde poblíž jeho výskytů nějaké zdrojové tělo, ať je to v opuštěné chalupě, v hrobu nebo na dávném bojišti. Wraithové nejeví jakékoli známky reakce na jakoukoli komunikaci, zdá se, že se pouze na svých místech zjevují a živé už vůbec nevnímají. Není pravda, že se zjevují pouze v noci. Ve Witcherovi existuje dokonce Noonwraith, jakási nemrtvá obdoba polednice.

Ve Witcherovi 3 lze najít zmínku sedláka umírajícímu muži: Dořešte všechny své věci, než zemřete. Dejte milovaným sbohem, ukřivděným odpusťte. Jinak hrozí, že nikdy neopustíte tento svět. Klerikové a učenci se věčně dohadují, jestli duše někam pokračují po smrti. Nikdo se ale nezabývá tím, proč duše zůstávají na místě i po smrti a zda při tom zažívají nějaké utrpení. The Book of Wraiths poskytuje řadu užitečných rad, jak bojovat s netělesnými wraithy i jaké alchymistické ingredience lze získat z jejich ostatků. Ve světě Witcher lze nalézt také nadřazené pojmy jako ghost a specter. Když se tento duch však váže ke konkrétní pojmenované osobě, hovoří se zde častěji o wraithovi.

K wraithům ve Witcher 2 se hovoří toto: Wraithové nejsou, jak mnozí tvrdí, projekcí našeho vnitřního strachu. Jsou hmatatelní, dobře viditelní a samozřejmě nebezpeční. Knězové učí, že lidé kdož opustí tento svět znenadání před dokončením nějaké zásadní úlohy se stávají wraithy. Wraith proto vždy má svůj vlastní cíl. Málo kdy to jde, ale wraith se ho pokouší dokončit nedbaje toho, že už není živý. Wraith je vždy poután k místu, ve kterém podal demisi z tohoto světa. Tito duchové proto začasté hlídají své dřívější domovy. Často lze spatřit i hloučky několika duchových jedinců uvnitř krypt nebo jako se nehlučně prohánějí po dávných bojištích a hledají někoho, na kom by mohli vykonat pomstu. Není vůbec pravda, že se vyskytují pouze v noci. Místo výskytu jen musí být dostatečně odloučené, ponuré a útrpné - typicky bojiště kde se již dávno nepohřbené kostry v brněních pomalu potopily do hlíny. Jakákoli komunikace s wraithy není možná. Zřejmě jsou to jen energetické otisky svých někdejších živých schránek. V cestě je nemůže zastavit nic a nikdo, prostě jím proletí na překážku nedbaje. V boji jsou však o to mrštnější. Platí na ně jen magické aury a útoky, navíc mohou kdykoli zmizet a objevit se opodál. Boj s nimi je bez kouzel a s obyčejnými zbraněmi skoro nemožný. Zaklínači je dokáží porazit jedině stříbrným mečem pomazaným olejíčkem na spektry. Docela dobře je zraní také vhodně vržená ohnivá bomba.

Wraithové v Disciples 3

"Wraiths hear the voice of the dead Goddess from within and speak her will to her other servants."
Ve světě strategií Disciples mají wraithové nezastupitelnou roli jako jedni ze silných netělesných nemrtvých bitkařů poblíž konce vývojového řetězce. Mají nejvyšší iniciativu a imunitu vůči zbraním. Dávají největší damage ve srovnání s bytostmi na zhruba stejné úrovni z jiných vývojových větví. Imunita vůči útokům zbraní z nich dělá "tanky" v předních bojových liniích. Jsou dobří na likvidaci nepřátelských kouzelných jednotek dříve, než je jim poskytnuta nějaká šance na odplatu.

Wraithové v Diablu 2

Wraith v Diablu 2 je celá samostatná odstupňovaná větev nemrtvých nehmotných přízraků. Stupnice následuje od základní jednotky Ghost, silnější následují Wraith, Specter, Apparation až po Dark Shape. Diablo Wiki o nich píše: Všichni zmínění jsou éterické projevy mučených duší z planin pekla do našeho světa. Obývají ty nejtemnější kobky, do kterých může dobrodruh vlézt a jsou sem vázáni silou mocných mágů dřívějška. Mají zde sloužit jakou věční strážci bez vlastní vůle. Mohou procházet pevnými objekty, přičemž jejich průchod živým objektem vysouší život (drain life). Hráči bojující kouzly si rovněž musí dát pozor na vysoušení many těmito nemrtvými, aby se jim nestalo, že zůstanou trčet uprostřed hejna duchů naprosto znemožněni.

Wraithové v TW Warhammer

Ve strategii TW Warhammer se vyskytují hned tři typy wraithů. Jde o Cairn Wraiths, Hexwraiths a Chillgheists.

Cairn Wraiths jsou podle vzoru Tolkiena wraithové z mohyl. Jsou to netělesní nemrtví bojující kosou a jsou mimořádně vhodni do prvních linií právě pro svoji netělesnost a odolnost vůči útoku standardní zbraní. V oficiální TW encyklopedii se k nim píše: Wraithové dlí na planinách nočních můr a pronásledují člověka ve spánku. Jsou to ti z nejobávanějších nemrtvých. Nemohou být sekáni sekerou či rozdrceni kladivem. Ani nejsilněji věřící nezapudí tyto chasníky jen tak lehce. Jedině dobře mířená rána kouzelnou zbraní nebo čistě energetický útok mága jim ublíží. Cairn Wraith útočí tak, že se ponoří do těla válečníka protistrany a zaboří své ledové duchovní drápy do jeho orgánů, kromě vzbuzování děsu tímto atypickým útokem ničí nepřítele zevnitř. Dá se říci, že tím vysouší životní esenci nepřátel podobně jako ostatní nemrtví. Wraithové na bojišti působí teror. To znamená že přímo zasažené jednotky jsou ochromeny strachem, což se ve hře projevuje jako dočasné snížení vlastnosti leadership nebo takto postižené melee jednotky přímo otáčejí a prchají z boje, čímž se stávají ideálními cíli pro lučištníky. Herní encyklopedie upozorňuje, že cairn wraiths jsou mimořádně vzácné jednotky a každý vojevůdce by se ji měl hlídat jako oko v hlavě a léčit pro nasazení v dalších bitvách.

Hexwraiths jsou na tom o něco jinak. Jedná se totiž o nemrtvou kavalérii. Tyto přeludné jednotky často procházejí celými horami při hledání kořisti, proto je bitevní vřava pro ně nicotnou překážkou pro jejich devastující útok. Opět jsou vysoce odolní vůči útokům zbraněmi a lze je porazit jedině vhodnou magií. Jejich původ a vznikání je zahaleno tajemstvím, jedině se věří, že jejich éterická těla jsou sem přilákána z útrob podsvětí za svátečních nocí rituálů čarodejnic. Jejich útok na bojišti je bezhlavý. Spektrální jezdci na rovněž přeludných koních nejsou ničím zpomalováni. Přejedou řeku stejně jako projedou skálou. Jejich upírským lordům dlouho trvalo, než se naučili tyto jednotky zvládat a využívat je jako zbraň ve válce. Jejich bojové účinky jsou stejné jako u cairn wraithů.

Chillgheists jsou zvláštním případem Hexwraithů a platí pro ně to samé.

Wraith v Age of Wonders

Wraith je věrnou jednotkou AoW už od nejlepšího prvního dílu. V herní encyklopedii k AoW3 jdou na popis wraitha pouze úryvkem z fanouškovské povídky, který pro naše potřeby zkrátím na minimum: "Něco neurčitého v hrobce bylo divně. Hrdina vpadnul do pohřební komory snaže se oběma rukama uchopit zářící krystal. V tom zařval a odskočil zpět. Zjistil totiž, že celou dobu na něj hledí sotva viditelná plovoucí postava v hávu, která pomalu vyjela ze stínu. Zbraně opodál stojících hrdinů wraithem prosvištěly stejně jako okolním vzduchem." Wraithové zde mají řadu bojových výhod podobně jako jinde, které většinou souvisejí s jejich netělesností, nemrtvostí a hrůzostrašností. V AoW3 se vyskytuje i o něco silnější podoba Wraith King. Wraith king je jako průhledná duchovní postava temnější, větší a snaží se vytvarovat do podoby dobrodruha, proti kterému zrovna stojí. Když do wraitha déle hledíte, tedy nikoli do jeho očí, které nemá, prostoupí do vás hrozivá prázdnota, pro kterou se před spánkem vůbec bojíte usnout. Ano, právě takové a podobné sekundární bojové schopnosti, které by se daly označit za bojově podpůrné, mohou mít netělesní nemrtví.

Wraithové Dooma

Ač by se to nemuselo zdát, wraithové se vyskytují i ve hrách Doom. V herní modifikaci Demon Eclipse k Doomu 2 se k wraithovi praví toto: "Shredded spirits of the damned, they crave for a chance to have their revenge on the living. They can possess fallen demons, using their new bodies to hunt."
V Doomovi 3 je wraith dokonce standardní nestvůrou. Nemrtvost se však zde tolik neřeší a jde spíše o pouhé pojmenování čistě tělesné zrůdy útočící na blízko pahýlovitými končetinami při rozeběhnutí se ze tmy na hráče. Mají však schopnost teleportovat se z místa na místo a útočit náhle odjinud. Wraithové v Doom 3 mohou být snadno zaměněni s Impem ve stavu démonického zrodu. Jejich teleportace je spíše phasing, protože např. dveře reagují na jejich blízkost a samy se otevírají. V tomto neviditelném cestujícím stavu nemohou útočit a jsou dobře zranitelní. Nejlepší taktikou je proházet místa jejich přibližného výskytu granáty.

 

Wraithové v TES

V Oblivionu se Wraith vyskytuje stejně jako v dávno předešlých dílech Elder scrolls. Nikoli však v Morrowindu a vlastně ani ve Skyrimu. Wraith Oblivionu je duchem kouzelníka. Jsou to netělesní nemrtví, velmi nebezpeční, nacházíme je v kobkách a často dovedou sesílat útočná kouzla. Jsou zranitelní jen zbraněmi z lepších materiálů. Vyskytují se celkem tři obdoby: Wraith, Faded Wraith a Gloom Wraith.

Wraith ve Skyrimu

Wraith se ve Skyrimu nalézá jako zvláštnost, je to Ice Wraith, tedy elementární bytost zkouzlená z ledových rampouchů a zimního zasazení Skyrimu samého. Nejde přímo o nemrtvého ani netělesné podstaty a jako takového bych ho zde ani zmiňovat neměl. Nese však jméno Wraith. Ice wraithové jsou rychlé ledové bytosti s mocným ledovým útokem, pro který jsou dost obávanou nestvůrou vyskytující se raději jen vzácně na širých hornatých sněhem pokrytých pláních skyrimu. Jejich síla je v boji na blízko. Útočí sice ledovými čelistmi, pročež zuby icewraithů z netajícího ledu jsou ceněnou trofejí, jenže o ty zuby je těžké je připravit. Jsou mimořádně pohybliví, rychle se k hráči přibližují, neustále se kolem něj točí a při zranění zase prchají. Je mimořádně těžké se do nich zbraní vůbec strefit. Na blízko jsou nejlépe porazitelní dlouhodobými plamennými kouzly.

 

TESO

Daleko zajímavější je Wraith v celé své slávě v TES Online. Zde ho konečně tvůrci jako věhlasného nemrtvého začali brát vážně, respektive se jim hodil do mlýna. Zde jsou wraithové jasně nemrtví polotělesné podstaty útočící ledovou magií. Většinou je nalézáme strašit okolo hřbitovů a v hrobkách. Vypadají sice ze všech TES nejdůstojněji, ale opět jim není přisuzována žádná zvláštní důležitost.

Wraithové v Heroes of Might and magic

V Heroes 5 se píše: Wraithové jsou smrt sama. Nic nepřežije jejich mrazivý dotyk. Bytost s nimi bojující je trvale připravována o část své duše. Wraith je zde upgradem mátohy Wight. Jako takový vypadá stejně jako obří sekáč s kosou zabírající 4 bitevní políčka. Jedná se tedy o nejvyšší nemrtvou jednotku Nekropole. Jako nemrtvý nemůže být otráven, oslepen, přimražen ani ošálen na mysl útočící magií. Kromě vlastností mátohy má ještě navíc Harm Touch - když na skupinu jednotek útočí, vždy zabije minimálně jednu z nich. Tento útok dále posílí magické efekty, které byly na jednotku uvrženy dříve.

 

Zdroje a ilustrační obrazy

Wraith. Wiktionary, the free dictionary. Web. 2019.
https://en.wiktionary.org/wiki/wraith

Wraith Urban Dictionary. Web. 2018.
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Wraith

Wraith Open Gaming Network. Web. 2019.
https://www.d20pfsrd.com/bestiary/monster-listings/undead/wraith

Wraith Official Witcher Wikia. Web. 2019.
https://witcher.fandom.com/wiki/Wraith

Wraith. The Disciples Wiki. Web. 2019.
http://disciples.wikia.com/wiki/Wraith

Archons. Age Of Wonders 3 Wiki. Web. 2019.
https://age-of-wonders-3.fandom.com/wiki/Archons

Cairn Wraith. Total War Warhammer Wiki. Web. 2019.
https://totalwarwarhammer.gamepedia.com/Cairn_Wraiths

Wraith. Diablo Wiki. Fandom.com. Web. 2019.
https://diablo.gamepedia.com/Wraith_(Diablo_II)

Wraith. Official Witcher Wikia. Web. 2019.
https://witcher.fandom.com/wiki/Wraith

Wraith. Doom Wiki. Web. 2019.
https://doomwiki.org/wiki/Wraith

Ice_Wraith_(Skyrim). Fandom.com. Web. 2019.
https://elderscrolls.fandom.com/wiki/Ice_Wraith_(Skyrim)

DCNemrtví
DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Mahal je jen jeden z mnoha Tádžů, stejně jako Angkor je jen jeden z mnoha Watů.
DigCest