DCNemrtví

Wight / Wichtel / Mátoha

Etymologie je jiná

Ve staroangličtině wiht znamenalo živé myslící stvoření. Anglická Wikipedia to dokazuje na mnoha citacích středověké literatury, kde se slovo wight vyskytuje. Vypadá to, že slovo patřilo do slovníku Geoffreyho Chaucera, který ho ve 14. století poprvé a často používal. Jak doba postupovala, několik výskytů je u Shakespeara, Irvinga, Byrona a dalších až do počátku 19. století. Klasický literární význam slova je tedy jiný, než výraz pro v moderní době jednoho z nejpopulárnějších druhů nemrtvých v PC hrách - Mátoha!

Německá Wikipedia uvádí, že Wichtel, také Wichtelmännchen, je vlastně šotkem ze severských pověstí, který koná dobro. Jde o nápomocného domácího skřítka, který potají pomáhá lidem s domácími pracemi.

Ke slovu mátoha český Wikislovník dodává, že jde původně o slovenské slovo, zavlečené do češtiny slovenskými spisovateli s významem přízrak, přelud.

Ať první či druhá podoba má tedy daleko od mátohy, bezpochyby nejděsivějšího tělesného nemrtvého, co se běžně ve fantasy žánru a zejména PC hrách vyskytuje.

Za oním překlenem mezi neškodným živým stvořením a nezdolně nemrtvou mrtvolou nestojí nejspíš nikdo jiný než sám Tolkien, se svými barrow-wights, mátohami z mohyl.

Anglický Wikislovník potvrzuje předešlé, ale dodává zajímavý fakt, že wight se může vyskytovat také jako adjektivum, znamenající chrabrý, houževnatý a působivý. Zde už tedy začíná přihořívat, protože přesně tak mátohy v PC hrách působí. Jde vlastně o jakousi mocnou, děs šířící, drtivě silnou zombii. Mátoha je vždy řazena k vyšším nemrtvým. Jako tělesný nemrtvý je možná nejvýše, možná o stupínek níže pod lichem. Zatímco lich je spíše nemrtvý kouzelník, u mátohy jde čistě o hrubou sílu válečníka znásobenou nemrtvou nadpřirozeností, jak jen to jde.

Mátoha dnes

Příručka D&D Beyond k fantasy společenské hře Dungeons and Dragons již uvádí údaje nám příznivější. Wight zde byl přítomen už v prvním vydání v roce 1974. Mátohu vidí jako ozbrojenou mrtvolu překypující energií. Její tuhá kůže je pevná tak, že tvoří přirozené brnění. Mátoha má řadu dovedností, které ji u zástupců nemrtvých řadí k těm tělesně nejzdatnějším. Může útočit jak zbraněmi, tak mrtvým dotykem, čímž jako každý nemrtvý vysouší život (drain life). Humanoid skolený mátohou se stává zombií, jíž mátoha dále řídí. Mátoha má řadu odolností vůči fyzickým nemagickým útokům. Jako většina nemrtvých je imunní vůči vyčerpání, jedu a chladu. Je jí přisuzována vysoká inteligence, mátohy podle D&D dokonce jsou schopny mluvit jazykem, který znaly zaživa. Na rozdíl od zombií jsou mátohy agresívní a zuřivé. Jako hlučné vůdčí mrtvoly jsou doslova ztělesněním nemrtvé hnací síly - šířit děs a neúnavně pobíjet vše živé. K tomu má mátoha navíc schopnost detekovat vše živé asi do 30 metrů vzdálenosti, tedy i přes překážky jakožto např. přes zdi jeskyní.

Ať tu či onde, mátohy bývají vyobrazeny s děsuplnou tváří šíleného výrazu zpravidla s enormně rozevřenou mordou plnou ostrých zubů. Její schopnosti jsou všestranně ale jen mírně sníženy za plného slunečního svitu. Mátoha je na rozdíl od zombie pouze částečně zetlelá, aby mohla být silná v boji. Zombie se co do zetlelosti a úplnosti tělesné schránky pohybuje na celé škále mezi čerstvou mrtvolou až kostlivcem, což u mátohy nepřipadá v úvahu. Prázdné oční důlky mátohy zpravidla planou děsivou magickou září, která naznačuje, že jde o mocnou bestii. Mátoha vzniká buď umem velmi dovedného nekromanta nebo také samovolně, násilnou smrtí extrémně zlé osoby. Mátohy jsou zetlelé pouze do té míry, že nelze poznat podobu člověka, o kterého šlo zaživa. Pohled na ně je o to více hrůzu nahánějící. Někteří badatelé se domnívají, že mátohu lze nejlépe popsat jako smíšeninu ghůla a spektry. Mátoha zosobňuje zvířecí dravost ghůla s převahou inteligence spektry. Open Gaming Store uvádí dokonce, že mátohy díky své nezdolnosti často pronásledují živé i pod vodou. Dýchat sice nepotřebují jako všichni nemrtví, nicméně mátoha hravě zvládne odpor vody při chůzi po dně, což by zombii šlo jen ztěžka a kostlivec by se jako věchýtek zřejmě úplně rozpadl.

Mátohy dříve strážily pohřební mohyly pohanských seveřanů, nicméně pro nevýslovnou udatnost v boji a inteligenci se ukázala pro ně vhodnější role elitních válečníků nemrtvé legie. Mátohy jednají efektivně, bojují pohotově a s brutální drtivostí. Důležitá je poznámka, že na rozdíl od mumií, mátohy nikdy nesestávají z ostatků nebožtíka primárně v hrobce sídlícího. Ačkoli jsou mátohy částečně rozhnilé či vysušené, jejich těla díky silné magii nekromanta či mocného ducha drží skvěle pohromadě a přesto jsou pohyblivé možná lépe, než byl válečník zaživa. Mátohy málokdy běsní osamoceně. Útočí buď v elitních organizovaných jednotkách drtivého úderu nebo stojí v čele větších oddílů nemrtvé armády a velí nižším nemrtvým.

Mátohy děsí nejen svým zjevem, ale také silnými zvuky, jež vydávají plesnivými plícemi přes dávno mrtvé hlasivky. Ti co měli možnost běsnění mátoh dokonce slyšet a podařilo se jim přežít, popisují různou škálu zvuků od bublajícího muže s čerstvě proříznutým hrdlem až po svištivé astmatické hvízdání nemrtvých průdušnic. Ať tak či onak, mátohami vyřvaný vzduch je zkažený pachem smrti (breath of death). Někteří mudrcové také teoretizují, že ona silná plicní aktivita mátoh, ačkoli nemá za důvod dýchání, je dokladem toho, že mátohy jsou k živým blíže, než většina nemrtvých, což by také hovořilo pro jejich dovednost ve zbrani.

Někteří autoři zacházejí v polidšťování mátoh příliš daleko až tak, že pomíjejí hranici nemrtvého. Tvrdí nesmysly o prokletých duších v mátohách a o jejich zmučených tělech odsouzených k této existenci. Jsou to však úplné bláboly přenáboženštělých poděsů. Pro mátohy stejně jako pro každé jiné nemrtvé platí, že je jim jejich existence coby oživlých mrtvol zcela lhostejná. Dokonce v případě mocných mátoh bych řekl, že je jim neúnavné pronásledování všeho živého v podobě hnijících mrtvol přímo potěšením. V pověstech se údajně tvrdí, že mátohy jsou odporné jako peklo samo, což výjimečně dobře stvrzuje roli mátoh, jak je známe z PC her.

Disciples 2 a 3

"Only Mortis knows how to direct it back into the world of the living and only she has the power to control the Wight."
Ve strategiích Disciples mají mátohy poměrně zásadní úlohu sekundárních hlavních bitkařů vedle vývojové linie kostlivců. V jednom díle má mátoha imunitu dokonce vůči zásahu zbraní a ve všech dílech má k tomu nějakou podrazáckou vlastnost, jako třeba ubírání zkušeností či dokonce levelů zasaženým.

TES 5 Skyrim

Skyrim velmi zklamal tím, že všichni nemrtví se zde jmenují Draugr, to byl podraz v hodině H! Je zde tedy také Draugr Wight a Draugr Wight Lord. Není jim však přisuzována žádná významnost, jde o středně silné obyčejné draugry, kteří jsou ve Skyrimu všudypřítomní. Kdybych je chtěl hanit, řeknu, že jde o pouhé silnější zombie, bohužel. Jako že draugři mají roli zastupovat zde především zombie.

Mátoha - Witcher 3

Ve hře Witcher 3 je mátoha (wight) asi nejlépe vyobrazena, bohužel není jako herní nestvůra nijak významná ani nepodléhá standardnímu pojetí. On Witcher si vůbec na poli nestvůr dělá co chce, čímž vnáší do jinak dodržovaného pořádku mezi nestvůrami v PC hrách velký zmatek. Ale k mátoze zde: V oficiálním Witcher Lore je mátoha popsána prostě jako mrtvý člověk s nadvyvinutými zuby a drápy. Je zde rovněž přirovnána k mumii bez bandáží. Mátoha je zde však zářivě děsivá. Při útoku se mátohy údajně ponoří do oběti jako upíři, avšak na rozdíl od nich nesají krev, ale životní esenci. Mátohy ve světě Witcher mají rády přítmí a vyskytují se samostatně. Sluneční svit je odpuzuje ačkoli jim neubližuje. Byly viděny po nocích u masových hrobů a u nově zakládaných hřbitovů. Jsou imunní vůči ocelovým zbraním, musíte na ni tedy pouze se stříbrným mečem, ale to je holt přídavek typický pro Zaklínače.

Mátohy v TW Warhammer

U herní strany Vampire Counts se vyskytuje mocná pěchotní melee jednotka jménem Wight King. Oficiální encyklopedie ke hře je popisuje jako monstrózní bojovníky silnější než tucet ghůlů. Jak tušíte mátoha zde je extrémně silná vyšší jednotka ve hře. Její prázdné oční důlky i zbraň se blyští zlovolnou energií. Jejich meče se prý proříznou těly nepřátel s takovou lehkostí, jakou je zneklidňující pozorovat. Jsou oblečeny do dávného brnění, maso zvadlé a odumřelé, nechávajíc protivníkovi jen nepatrně k probodení či odseknutí. V řadách nemrtvých wight kingové zastávají roli generálů a nosičů praporů zatímco neúnavně stínají jednoho nepřítele za druhým. Ve hře platí za dobře obrněné s velkým štítem schopným odrážet šípy nepřátelské palby. Jsou imunní vůči strachu jehož samy způsobují. Strach poté snižuje Leadership nepřátelských vůdců. Aura mátoh naopak zvyšuje leadership nemrtvým jednotkám bojujícím poblíž. Mátohy mají schopnost schovat se v lesích a být neviděny, dokud se nepřátelská jednotka nepřiblíží. Jako každá jednotka v TW trpí opotřebení při dlouhém pochodu terénem jiným, než jaký je pro nemrtvé domácký.

HOMAM 5

Wight v Heroes of Might and Magic 5 potvrzuje zajetý standard. Mátoha je zde nemrtvý druhé nejvyšší úrovně ve hře. Jde o jednotku velkých rozměrů mimořádně vhodnou do boje v předních liniích. Kromě žádných speciálních nese všechny výhody nemrtvých: Má neotřesitelnou bojovou morálku, nemůže být postižena jedem, oslepena ani zasažena kouzly ovládajícími mysl. Na bojišti zabírá čtyři políčka, je tedy stejně velká jako kostěný drak. Impozantní jednotka nemrtvých je zde ztvárněna spíše jako Grim Reaper - smrtka s kosou.

 

Zdroje a ilustrační obrazy

Wight. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2019.
<https://en.wikipedia.org/wiki/Wight>

Wichtel. Wikipedia Die freie Enzyklopädie. Web. 2018.
<https://de.wikipedia.org/wiki/Wichtel>

Mátoha. Wikislovník. Web. 2019.
<https://cs.wiktionary.org/wiki/m%C3%A1toha>

Wight. Wiktionary, the free dictionary. Web. 2019.
<https://en.wiktionary.org/wiki/wight>

D&D Beyond. Web. 2019.
<https://www.dndbeyond.com/monsters/wight>

Wight. Open Gaming Network. Web. 2019.
<https://www.d20pfsrd.com/bestiary/monster-listings/undead/wight/>

Necropolis creatures. Heroes Wiki. Web. 2019.
<https://mightandmagic.fandom.com/wiki/Wight_(H5)>

Wight (creature). Official Witcher Wikia. Web. 2019.
<https://witcher.fandom.com/wiki/Wight_(creature)>

Wight. The Disciples Wiki. Web. 2019.
<http://disciples.wikia.com/wiki/Wight>

DCNemrtví
DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Abyste se v této době dostal do společnosti, musíte lidi krmit, bavit a šokovat.
Oscar Wilde