Waran (PGZ Huta)
Medium-class armored vehicle
Masívní polské 4x4 vozidlo základu Tatra
Vozidlo má společné součásti s českým Patriot II a také používá koncepci pojezdu Tatra. Waran je určen všeobecně do průzkumné a transportní role. Vyrábí ho polský holding PGZ a Huta Stalowa Wola. Polská armáda plánuje zakoupit 1000 vozidel Waran, zájem o import plyne i ze středního východu a z jihovýchodní Asie.
Významné je pro nás tím, že používá motor i konstrukci podvozku Tatra. Vzduchem chlazený přeplňovaný motor Tatra T3C-928-90 o suchém výkonu 400 koňů je párován s automatickou převodovkou Allison 4500SP. Vozidlo je chváleno pro tatrovácký jedinečný páteřový rám, který mu zvyšuje výkon a odolnost vůči poškození v těžkém terénu a snižuje náklady na údržbu.
Vozidlo je koncipováno pro rychlost 110 km/h po silnici. Dokáže přebrodit řeku až do velmi slušné hloubky 1,2 metru. Kapacitou je určeno pro dva řidiče a šest členů výsadku.
Má aplikovanou ochranu vozidla Patriot, podle NATO standardu STANAG 4596 je to level 2, ale lze ho zvýšit přidáním pancíře až na level 4. Podvozek ochrání vůči spodnímu výbuchu až do síly 8 kg TNT, což by ve STANAGu byl level 3. Může být vybaven také filtroventilačním systémem a pak může sloužit jako CBRN průzkumník kontaminovaných oblastí.
Ve zbraňové stanici může mít lafetován kulomet do ráže 14,5 mm nebo 40 mm granátomet nebo odpalovač protitankových řízených střel (Patriot II). Češi ani Poláci se o schopnostech vozidla nijak detailně nerozepisují, ovšem zachytil jsem informaci, že vozidlo bylo konstruováno být všehoschopným ekvivalentem k německému KMW Dingo 2.
Zdroje
https://www.armyrecognition.com/mspo_2022_news_official_show_daily/mspo_2022_pgz_unveils_waran_4x4_armored_vehicle.html
https://www.czdefence.com/article/patriot-armoured-vehicle-not-only-for-central-europe