MZKT 6002 (Volat)

Výrobce Volat patří mezi ty, které na západě jménem nikdo nezná, zato v Bělorusku o něm ví každý. A nejen v Bělorusku. Po shlédnutí jejich oficiálních stránek si troufám tvrdit, že běloruský Volat za svoji 65 letou historii spolu ještě s několika ruskými a ukrajinskými kolegy udával tón a vytvářel podobu všech těch divotvorných rysů monstrózních vojenských vozidel bývalého východního bloku. Když se podíváte na jakýkoli “ruský” nosič všech těch radarů a odpalovačů, to ničemu nepodobné monstrum pod ním bude právě náklaďák Volat. Ani po pádu S. svazu Volat nezaspal a snaží se prosazovat na západ, jak mu to jen režim dovoluje. Kupříkladu všechny jejich aktuální stroje dnes užívají motorů Caterpillar a převodovek Allison, což svědčí o snaze zachovat společnost součástí klíčových dílů s největšími západními hybateli v oboru. Mimochodem, když jsem 2020 viděl jejich interaktivní webový katalog produktů byl jsem uchvácen. Podobný jsem dodnes neviděl na žádných stránkách velkých západních výrobců.

MZKT se po starém centrálně plánovaném vzoru jmenuje snad každý stroj od výrobce Volat. Podobně netržně vypadají jejich produktové řady, kde každá má za první číslovkou snad tisíce zástupců. Mimochodem MZKT je zkratkou něčeho jako “Minská výrobna kolových vozidel” a vojenské a civilní řady se odlišují názvem Volat, což ale západní recenzenti stejně nevědí a uvádějí obě jména jak MZKT tak Volat.

Ale pryč už od výrobce ke konkrétnímu náklaďáku: Volat MZKT 6002 výrobce zařazuje do řady 6001, půjde tedy o nejmodernějšího zástupce slavné série. Patří k osmikolovým 8x8 náklaďákům. Byl samozřejmě navržen pro vojenské potřeby Běloruska roku 2015, tyto se ale až podezřele shodovaly s požadavky exportními pro západ. Existuje celá rodina vozidel na tomto základu včetně 6x6 a 4x4. Ovšem čtyřkolové vozidlo s takovouhle kabinou bych tedy opravdu chtěl vidět. Výrobce nakonec sám tvrdí, že koncepci stavěl podle vzoru německého armádního náklaďáku MAN, což má být zárukou kompatibility se západem.

MZKT-6002 má terénní kapacitu nákladu 16,5 tuny, což je sice dost, ale ne příliš. Nesmíme totiž zapomenout, že v terénu je nutno vézt náklad lehčí a když si vybavíme proslulost ruských silnic, které se rovnají vojenským podmínkám, tedy prostředí, kde se na nějaké silnice vůbec nedá spoléhat, pak je to vlastně docela dost. Stroj je kromě převozu také určen zejména k tažení těžkého speciálního vybavení.

Kabina má dvě místa pro řidiče, je vybavena klimatizačním a ventilačním systémem a střešním poklopem. Taktéž i prostor pro náklad, který může na výklopných lavičkách převážet 20 pasažérů. Elektrický subsystém uvnitř je na standardu 24 V a pohání např. naviják s tažným výkonem 88 kN, jenž je vybaven 30 m lanem.

Kostra je cele ocelová, bez kompozitních materiálů. Proč jsou přední okna charakteristicky vertikální a ještě zkosená dovnitř? Aby se raketové odpalovače vyjeduvší zpoza kopce neprozrazovaly svými odrazy světla od skel. Na kabinu může být připnut doplňkový pancíř včetně spodní protiminové ochrany. Střešní poklop slouží jako střílna a nouzový východ zároveň.

První dvě nápravy jsou řiditelné, pohon tvoří přeplňovaný vznětový motor Caterpillar C13 s automatickou převodovkou Allison 4500SP. Spolu vyvíjejí výkon 540 koňů. Ve stejném znění ale může být rovnou montován ruský ekvivalent stejného motoru. Motor je umístěn za kabinou, čímž je uplatněn low-profile přístup, tedy nízká výška vozidla. Přitom ale světlá výška vozidla je dost vysoká pro terén. Řidič může za jízdy ovládat tlak v pneumatikách.

Vozidlo je schopné pracovat za teplot od -40 do 55°C. Co se strategické mobility týče, MZKT je přepravitelné všemi východními (IL-76, AN-124, AN-22) i západními letouny (C-130, A400M, C-5, C-17).

Volat také jako výrobce traktorů je vůbec specialistou na terénní jízdu, takže v tomto prý vozidlo drží krok s pásovými vozidly v jakkoli obtížném terénu. Přitom údajně zachovává maximální komfort a bezpečnost jízdy.

Specifikace

Hmotnost 18,9 až 34,4 tun; rychlost 105 km/h; dojezd 830 km;

Zdroje

Oficiální:

https://www.volatdefence.com/en/katalog/vse/

http://www.military-today.com/trucks/mzkt_6002.htm

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Pokud s nimi budeme bojovat stejnými zbraněmi, budeme mít i stejné ztráty.
zbraňoví konstruktéři