DCNemrtví

Vampire / Vampir / Upír

Jev popkulturní, bohužel

V moderní době se těší jev upírství značné až přehnané popularitě. Upíři jsou pevně ustanovenou postavou románů, filmů i počítačových her. Doslova každý se chce s upíry proslavit přispěním svojí troškou do mlýna a tato je většinou zcela smyšlená. Jev moderního upírství se tak stále nafukuje a je více fabulativně vymýšlen než historicky objevován. Vznikají nové druhy upírů, nové životní potřeby a postoje upírů, nové zvířecí podoby, nové rituály na jejich zahnání. Pomalu každý pop-dokumentarista dnes cestuje do Rumunska kvůli upírům a Draculovi, který by se za svého života velmi divil, kdyby se dozvěděl, že si ho lidé časem budou spojovat s vampirismem. Celé se to rozmohlo tím, že nějaký divadelní pisálek, který v životě nevytáhl paty z Británie, se proslavil svým za dva týdny (na dovolené) sepsaným románem a zasadil ho do Transylvánie, která už sama jako demonymum vlastně v Rumunsku neexistuje (Bukovina, Sedmihradsko, Transsilvania, Ardeal, Erdély). Detailnější informace se dočtete v mém obřím Rozboru fenoménu upírství. Jev upírství je bohužel tragickou ukázkou toho, jak v honbě za senzací se vcelku jednoduchý domnělý středoevropský historický nemrtvý středověku vyvine v popkulturními nánosy třistakrát přebalenou srágoru hollywoodu a z dobrodružných románů 19. a 20. století.

Upír jako mytologická postava

Upír čili vampýr je legendární bytostí středověké Evropy. Za trojúhelník původu upírů označuji oblast Německo-Rumunsko-Balkán. O upírech se věřilo, že se živí životní silou živých, čímž jim škodí a zasažení nešťastníci zpravidla postupně umírají a stávají se rovněž vampýry. Byla o tom natočena geniální česká komedie Svatba upírů. Jelikož šlo o projevy nemocí, nejčastěji uplavice a tuberkulózy, budoucí mrtvý ubýval živým před očima a každým dnem se z něho viditelně vytrácel život. To bylo připisováno bytostem, kteří jej v noci navštěvují a život z něj upíjejí. Tato víra byla dokonána, když se začaly exhumovat mrtvoly domnělých upírů ze hřbitova. Lidé totiž viděli v hrobě nafouknutou mrtvolu, které z koutků úst vytékala hnilobná tekutina a nesrovnali si to v hlavě správně s tím, jak rozdílně se rozkládá mrtvola na povrchu zemském a jak jinak v rakvi a pod zemí. Vykopané mrtvoly proto považovali za dobře živené, vždyť na první pohled přibyly na váze, měli povyrostlé vousy a nehty a z úst jim vytékala čerstvá krev! My tedy dnes víme, že jev upírství souvisel s laickou středověkou představou toho, jak se má tělo správně rozkládat a s laickým výkladem projevů nemocí, choroboplodných zárodků neznaje. Proto se později prováděly i protiupírské zásahy (antivampirické intervence) na mrtvolách, které měly řádění upírů zameziti. Mrtvoly se po dnech až týdnech po pohřbení propichovaly kůly, svazovaly se jim končetiny, trup byl zatěžován balvanem, mrtvole se uryla či ukroutila hlava a ústa byla vycpávána česnekem a kamením. Vše mělo za účel zabránit mrtvému vstávání z hrobu a zamezit škodění živým ve vesnici poblíž.

Tím se dostáváme k pojmu nemrtvý a k nemrtvému jako k revenantovi. Tím byl jakýkoli domnělý navrátilec z hrobu. "Život z něj odešel, ale půda si ho nevzala." Upír tak byl jediným opravdu zásadním revenantem hmotné podstaty (tělesným nemrtvým), za jehož protějšek z Haiti bychom dnes zpětným pohledem do historie mohli označit zombii. Tyto kaskády protiupírských opatření v novověku vedly až k honbám na upíry, kdy se masově znesvěcovaly hřbitovy po právě skončené čarodejnické hysterii. Upírská hysterie vrcholila až rokem 1830, kdy byla také ukončena výnosem Marie Terezie. Obzvláště zaujaté opět odkazuji na svůj olbřímý rozbor upírství. Upír středověku a novověku tedy nebyl ničím jiným než domnělou páchnivou tlející postavou v rubáši, která mohla nemocemi, fyzicky i prokletím škodit vesničanům.

Existuje také vampýr zoologický, což je vlastně jediný skutečný upír. Jde o dosud žijící druh krev sajícího netopýra Jižní Ameriky.

Etymologie a tvrdé y

Jak česká Wikipedia udává, slovo upír je s největší pravděpodobností slovanského původu. Ve všech slovanských jazycích se pro něj vyskytuje mnoho podobně znějících slov. Původ slova je ale nejasný. Může jít o cokoli z pragermánského a praslovanského jazykového prostoru a nemusí jít vůbec o náznak sání krve. V češtině se však jasně píše s tvrdým y – možná pod vlivem slova netopýr, na rozdíl od výrazu francouzského, německého a anglického a to i přesto, že upíři minulosti neměli s netopýrem cokoli společného, byli spojováni s vlky, krysami a hmyzem. Upírův netopýr je typickým hollywoodským kulturním nánosem.

Romantický nános upírství

Bohužel tady máme také upíra nového, o kterého se zasloužil svinský Bram Stoker svým románem Dracula (1897), ale i jiní spisovatelé Stokerovi dříve (Emily Gerard, John Polidori, Sheridan Le Fanu, ...). Vzniká nám literární typ pseudonemrtvé až živé postavy, která má stejné rysy a potřeby jako za života, nerozkládá se, není ohavná či dokonce je hezká, je aristokraticky ušlechtilá, vzdělaná, bohatá a mocná, dlí ve svém zámku a po nocích chodí škodit obyvatelům svého panství.

Historie

Nejvíce historických zápisů o řádění upírů a antivampirických intervencích v reakci na ně pochází z německého, francouzského a anglického jazykového prostoru 17.-19. století. Za nejlepší oblast upírů s dochovanými archeologickými vykopávkami koster upírů lze však označit právě Českou Republiku. Předpovídám, že Česká Republika jako pravlast upírského řádění ještě v celosvětové literatuře neřekla své poslední slovo. Chce to jenom napumpovat více západních upířích badatelů do Čelákovic, Uherského Hradiště, Českého Krumlova a jiných českých metropolí vampirismu.

Něco principiálně jako upír se poprvé objevuje od Grónska, eskymáků a Vikingů až po Rusko v 11. až 13. století. Naopak dnes stále živá je víra v upíry v Rumunsku, kde vesničané zcela oddáni této víře po nocích berou krumpáče, motyky a kůly a jdou vykonat spravedlnost na nedávno pohřbeném těle domnělého upíra. Rumunská policie tyto případy znesvěcování hrobů a mrtvol velmi často řeší. Pro obzvláště zaujaté se o praktikách upírobijců i o projevech rozkladu mrtvol rozepisuji ve své kompletní analýze upírství. Korunu vampirismu nasadil ještě v novověku dost častý jev falešné smrti a uspěchaných pochování. Často se stávalo, že byla mrtvola nesprávně ohodnocena za mrtvou a pohřbena zaživa. Pokud se procitnuvší mrtvole v šťastnějším případě podařilo dostat z hrobu, způsobila tím událost, o které se mluvilo po celém kraji. V Rumunsku se také vyskytuje duchovní upír Strigoj, který jako nehmotná nemrtvá kletba sedne na pozůstalé příbuzné a přitahuje nešťastné události do jejich životů. Od 17. století už lékařská věda uznávala léčbu chudokrevnosti, kdy pacienti chodili na jatka a pili tam krev zvířat. Některé nemoci krve skutečně způsobují nevysvětlitelnou touhu pít krev, protože tělo ví, že mu to pomůže a musí k tomu majitele svého mozku nějak donutit. Dále tu máme náměsíčnost a skutečně krvelačné šlechtice jako Vlada Draculu a Alžbětu Bátoryovou, jejichž krvelačnost se ale projevovala zabíjením a sadismem, nikoli sáním krve živých a upíry z nich udělala až moderní doba v touze po oprášení "starých senzací".

 

Tyto všechny jevy v historii postupně nabalovaly celou kulturu vampirismu až z toho nakonec vznikl dnešní podivný slepenec, ze kterého si každý vybere nebo přimyslí, co chce, a výsledky vnímání upírů jsou u různých lidí dost rozporuplné. Klasický upír by totiž neměl být vnímán jinak, než jako živoucí rozkládající se mršina, která po nocích získává moc a dotěrně napadá živé nebožáky.

Pokud můžete číst v němčině, pak zdaleka nejucelenější informace o upírech podává Wikipedia německá. Anglická je tentokráte bizarní směsicí různých informací, jež mele páté přes deváté, přičemž Wikipedia česká ji pouze překládá.

Upíři dneška

Tak bývají zosobňováni jako klasičtí nemrtví protagonisté většiny počítačových her. PC hry jsou až na pár výjimek jediným zábavním médiem, který zachoval nejvíce z původní středověce důstojně hrůzné podstaty upírů. Zaplať pánbů!

Vampires v Elder Scrolls - ponuří blouznivci lozící po nocích

UESP.net nám předkládá velmi ucelené informace o problému upírství ve světě TES. V Morrowindu je Vampirism považován za nemoc, kterou s jistou pravděpodobností chytíte v kontaktním souboji s už hotovým upírem. Upírská nemoc se nazývá Porphyric Hemophilia. Chytit ji můžete také nedopatřením při obírání mrtvoly zabitého upíra. První stádium nemoci je vcelku neškodné a lze ho vyléčit jakkoli vyvolaným efektem Cure Common Disease. Po prodělané třídenní inkubační době bez léčení se však sám stáváte plnohodnotným upírem. S přežíváním ve stavu upírství souvisí řady výhod i strastí. Dostáváte sice řadu procentuálních bonusů k vlastnostem své postavy, posilující zejména její odolnost v boji. To je dobré. Bohužel je tu řada nevýhod. Kupříkladu neregenerujete zdraví při spánku. Během denních hodin od šesti ráno do osmi večer jste mírně ale neustále zraňováni sluncem a to 5 bodů zdraví za sekundu, což vlastně vůbec není málo. Prakticky vás to odsuzuje k životu po nocích. Také jste o 50% zranitelnější ohněm i zbraněmi. Obyvatelé měst Morrowindu vás na potkání rozpoznají a budou se snažit vás zabít. Silt Strideři vás budou odmítat transportovat. Cechy, do kterých jste dříve patřili, vám budou odmítat dávat další questy. Jak hráč brzy seznává, stání se upírem může zcela zruinovat jeho legální postup hrou. Prakticky je odsouzen k životu v jeskyních a lození po nocích, vydán na dráhu zločinu. Jako upír náležíte do jednoho z klanů upírů (Bloodline) a sice do takového, jehož příslušník vás nakazil. Můžete plnit questy daného klanu, taková upírská obdoba mafie. Tyto většinou spočívají v nočním vraždění vyvolených vesničanů a krmení se z jejich mrtvol po nocích. Stáváte se samotářským lovcem noci. Pokud si připadáte dost temně, můžete raději najít domek v divočině, zabít jeho majitele a přivlastnit si ho na přežívání ve dne a zřídit si tam alchymistickou dílnu. Upír také ocení schopnost Armorer, protože je velmi těžké nechat si u někoho opravit zbroj, když vás všichni napadají na potkání. Z výše popsaného je vidno, že vampirismus v Morrowindu činí svým upírům opravdické prokletí a mění jeho způsob života na přesně takový, jak odpovídal reáliím středověku. Upír je ponurým blouznivcem, který se nenáviděn civilizací toulá po nocích a vraždí živé.

Oblivion jako následník Morrowindu je již k upírům blahosklonnější. Ani občané ani imperiální stráž vás nebude atakovat na potkání, když je o vás známo, že jste upír. Jsa upírem v Oblivionu, získáváte 100% rezistenci vůči nemocem i vůči paralýze. Při čerstvém stání se upírem Oblivion rozlišuje čtyři stádia podle dnů, po které jste upír. V každém dalším stádiu dostáváte o něco vyšší bonus ke svým atributům a získáváte vyšší odolnost vůči normálním zbraním. Zároveň se zvyšuje vaše slabost vůči ohni a také damage, které obdržíte každou sekundu na slunečním světle. V každém stádiu nabalujete další upíří dovednost: Hunter's Sight, Vampire's Seduction, Reign of Terror, Embrace of Shadows. Podrobnosti se lze dočíst na UESP Oblivion Wiki. Stejně jako všude v TES, když podniknete velmi zdlouhavý quest na nalezení Vampirism cure a vyléčíte se, již nikdy znovu se nemůžete stát upírem.

V dalším dílu TES ve Skyrimu se již upíří nemoc nazývá Sanguinare Vampiris. Všechny metody nakažení se jí i další aspekty upírství ve hře jsou velmi obdobné dílům předchozím. Obyvatelstvo Skyrimu na vás bude ihned útočit jako na upíra, avšak příslušníci tří hlavních fakcí budou vaše upírství ignorovat, pokud se k nim připojíte před dosažením čtvrtého stádia upírství a pokud vás přímo nenačapají, jak se krmíte na jejich příslušníkovi. Jinak jsou aspekty upírství stejné jako v předchozích dílech, avšak díky datadiskům Skyrimu, které se cele věnují právě upírství, je zde silně rozpracovaný model bonusů, postihů a dovedností v jednotlivých stádiích, získáváte nové zajímavé schopnosti, takže stojí za vyzkoušení.

Vampirismus je taktéž dobře zapracován do TES Online.

Upíři v HOMAM

Upíři se vyskytují prakticky ve všech hrách, kde se pojednává s nemrtvými, tedy jsou ústřední jednotkou Nekropole i v sáze Heroes of Might and Magic. V HOMAM 5 encyklopedii se k nim povídá zajímavé zajištění: Nekromanté, jež stojí o to podvést smrt, se stávají vampýry. Jejich těla získávají věčné mládí, ale také vnitřní prázdnotu a nenasytnost. Jakýkoli damage způsobí upír živým nepřátelům, vyléčí to odpovídající silou i jeho zranění na nemrtvém těle. Za stovky let získali takovou zkušenost v boji, že špičky jejich mečů létají tak rychle, že žádný protivník se nevzmůže na protiútok. Ve hře je tedy upír doslova bitevní jednotkou užívanou velmi agresivně jako jasného bojovníka. Po zásahu upírem se cizí jednotka skutečně nevzmůže na odplatu, což je samovysvětlující a díky vampirickému léčení navíc hráč zpravidla končí bitvu s tolika upíry na bojišti, s kolika ji začal!

V Heroes 6 je již pro velikou slávu v předchozím dílu upír považován za elitní jednotku Nekropole. K jeho mytologii se dozvídáme toto: Jak postupně lichové získávají moc, v určité fázi získají právo na obejmutí pavoučí bohyní nemrtvých, čímž zemřou a obrodí se již jako právoplatní nemrtví - upíři. Pro úplnost dodávám, že lich je nemrtvým bez průchodu smrtí. Vampirizací se oproti tomu jedinec stává skutečně mrtvě nemrtvým, jako všichni jeho nemrtví kolegové. Mytologie Heroes 6 přidává nový poznatek, že vnitřní mrtvé orgány zdejších upírů jsou zkamenělé a uvnitř nekoluje krev, ale svatý pavoučí jed. Ačkoli jako nemrtví již nepotřebují jíst, pít ani dýchat, bohužel neustále potřebují pít krev živých, aby sami sebe udrželi ve stavu provozu schopna. Upíři jinak samozřejmě požívají všech výhod, náležitostí i strastí společných všem nemrtvým.

Co říci k upírovi v Heroes 7? Je naprosto stejný jako v HOMAM 6. Dokonce prý pro velikou oblíbenost u fanoušků série byl zavrhnut jeho nový model a je používán ten zaběhnutý v Heroes 6.

Vampires světa Witcher

Označení Vampire je v Zaklínači zastřešujícím pojmem pro více typů nestvůr, které všechny prospívají z krve nepřátel, jež pro ně představuje zdroj životní síly. Existuje zde podobně jako v ostatních hrách vyšší a nižší stupeň upírů. Mnozí jsou spíše vampire beasts, tedy démonické, mrtvému člověku nepodobné dravé bestie.
Jak jsem jinde kritizoval Witchera pro nedodržování pravidel o nemrtvých a zavádění vlastních pořádků, u upírů je situace nejvíce pobuřující. Hra se nedrží tvůrce mytologie Sapkowského a ten se ostatně také příliš nedržel středověkých poznatků o domnělých upírech z německo-slovanského prostoru. Upíři Witchera nejsou tedy klasickým obrazem reálně domnělých upírů tak, jaké bychom je ve středověku a novověku čekali.

Několik odchylujících se zvláštností u upírů ala Witcher však člověka dokáže přímo zvednout ze židle. Vyšší upíři například nepotřebují krev nutně pít. Působí na ně jako alkohol, mohou být opilí krví a zvyšuje to jejich běsnění a sílu. Někteří zdejší upíři mohou být neviditelní, dokáží uhranout člověka pohledem a dokonce mohou létat za svitu měsíce či přebírat na sebe netopýří podobu. Tento hollywoodský nesmysl si už tvůrci mohli odpustit, navrhoval bych jim raději podobu vlčí. Řada vyšších upírů také nepobírá vyšší damage ze stříbrných zbraní, pouze jsou jimi normálně zraňováni. Zdejší upíři nezpůsobují upírství u kousnutých obětí. Je to však spíše úlitbou nedokonalosti hry, protože hra technicky tak těžkopádná jako Witcher, by se asi s další implementací upírství do svého světa jen těžko potýkala. Upíři zde ani nejsou nemrtví, ale jsou rasou obyvatel a jsou jako upíři rozeni. Aha, tak proto zvířecí upíři vypadají jako netopýři - jsou to živí savci! Jako takoví také tolerují denní světlo! Na světle nezpůsobují stíny. Jelikož nejsou nemrtví, tak ani krucifixy a svěcená voda pro ně nepředstavují nebezpečí. Probodení kůlem či dekapitace je pro ně pouhou nesnází, ale ničím závažným. Mnozí také dokáží držet v rukou do ruda rozpálený kov. Takže kaskáda nesmyslů navršených na sebe, ostatně jako ve Witcherovi všude. Co by mělo být u Witchera ctností, je mu vlastně problémem. A sice fakt, že zde neexistují typy nestvůr s více výskyty. Co výskyt to originál a často naprosto odlišného vzezření i schopností. To je sice potěšující, ale ve snaze udělat mezi nimi nějakou taxonomii, Witcher strká do jednoho pytle tak odlišné nestvůry, že ve všech jiných hrách by právem byly považovány za zcela odlišné druhy. Je mi hloupé opisovat ke každému jednomu upírovi jeho mytologii, kór když se ve hře vyskytuje pouze na jediném místě. Najdete je na Witcher Wiki (odkaz ve zdrojích).

Upíři v TW Warhammer

Ve strategiích TW Warhammer mají upíři samostatnou herní fakci Vampire Counts, což je ale herní strana nemrtvých obecně spolu s Tomb Kings a obě strany v sobě sdružují mnoho typů nemrtvých jednotek.

Upíři jako samostatná jednotka na straně Vampire Counts však také existují a z oficiální TWW Wiki se k nim dozvídáme toto: Jsou jak jednotkami silnými v melee (na blízko), tak jako spellcasteři (v boji na dálku). Jsou údajně opravdovými mistry smrti. Vampýři si zde zachovávají veškerou z jejich předsmrtné zvrácené inteligence, přičemž na straně nemrtvých tráví celá staletí pilováním svých bojových dovedností a spřádáním ďábelských plánů. To z nich dělá nekompromisní kruté válečníky.

Někteří nejzvrácenější jsou hnáni pouze touhou po drancování a živení se na tělech poražených živých, jiní přece jen touží po moci, dobývání a nadvládou nad živými. Další jako Necrarchové touží stále rozvíjet svoje nekromantské umění, kdežto jiní jako Lahmiáni touží po nově nabytém bohatství. Upíři jsou biologicky omezeni na rozdíl od ostatních nemrtvých, a to tím, že musí pravidelně pít krev poražených nepřátel, aby se udrželi v chodu. Mladší upíři se zběsile vrhají na nepřátele v touze po krvi, čímž snadno padnou za oběť jejich elitním jednotkám. Starší upíři rozumněji vyčkávají v ne úplně prvních řadách vřavy. Jak předesláno, upírské jednotky ve hře mají tyto schopnosti: Armoured, Decent Melee Combatant a Spellcaster.

Upíři ve světě Disciples

Ve strategiích Disciples jsou vždy dvě věkem odstupňované verze upírů (starší a mladší), přičemž ta starší (Lord, Elder) je samozřejmě silnější. Obě verze jsou však magickou jednotkou silnou v boji na dálku a na bojišti se částečně doléčují krví svých živých nepřátel. Vedle toho se také v Disciples vyskytuje Nosferatu, v různých dílech série buď jako hrdina přímo hratelný hráčem nebo jako další, nejsilnější upíří jednotka.

Jak na četných příkladech vidno, v mnoha hrách jsou upíři dále děleni na nižší a vyšší (starší).

Zdroje

Kompletní rozbor upírství (1). Digitální cestovatel. Web. 2019.
https://digitalnicestovatel.cz/Kompletni-rozbor-upirstvi-nemrtvi/1

Vampir. Wikipedia Die freie Enzyklopädie. Web. 2019.
https://de.wikipedia.org/wiki/Vampir

Vampire. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2019.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vampire

Transylvania. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2019.
https://en.wikipedia.org/wiki/Transylvania

Bram Stoker. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2019.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bram_Stoker

Upír (nemrtvý). Wikipedie otevřená encyklopedie. Web. 2019.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Up%C3%ADr_(nemrtv%C3%BD)

Vampires. Morrowind. The unofficial Elder Scrolls pages. Web. 2019.
https://en.uesp.net/wiki/Morrowind:Vampires

Vampirism. Oblivion. The unofficial Elder Scrolls pages. Web. 2019.
https://en.uesp.net/wiki/Oblivion:Vampirism

Vampirism. Skyrim. The unofficial Elder Scrolls pages. Web. 2019.
https://en.uesp.net/wiki/Skyrim:Vampirism

Vampire. TES Wiki. Web. 2018.
https://elderscrolls.fandom.com/wiki/Vampire

Vampire (H5). Heroes Wiki. Web. 2019.
https://mightandmagic.fandom.com/wiki/Vampire_(H5)

Vampire (H6). Heroes Wiki. Web. 2019.
https://mightandmagic.fandom.com/wiki/Vampire_(H6)

Vampire (H7). Heroes Wiki. Web. 2019.
https://mightandmagic.fandom.com/wiki/Vampire_(H7)

Vampire. Official Witcher Wikia. Web. 2019.
https://witcher.fandom.com/wiki/Vampire

DCNemrtví
DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Papír snese všechno. - Novinářské úsloví,
podobně jako kuchařské: Prdel si to přebere.