Ural-4320 (Ural)

Hlavní ruská automobilka umístěna neprakticky v pohoří vznikla tak, že jedna výrobna byla raději evakuována z Moskvy roku 1941 a už to tak zůstalo. Vojenské náklaďáky Ural známe bohužel i u nás.  Tento historický kousek by na mém webu neměl co dělat, pochází totiž z roku 1976, ale když jej všichni recenzenti uvádějí mezi top 10 světových vojenských náklaďáků, rozhodl jsem se neumístit ho na Muzeální pekáče.cz spolu s Columbovým Peugeotem, ale dát jej na DigCest. Tady nám tento kousek poslouží tím, jak vypadaly pro nás nechvalně, ovšem jinak slavné náklaďáky minulosti.

Ural-4320 je 6x6 terénní vozidlo uvedené do sovětské armády 1976, vývoj začal již 1972. Údajně je ve výrobě dodnes, což bude asi jediný důvod, proč ho západní zdroje uvádějí mezi východními stroji. Ural-4320 dával tvář např. známému ruskému raketometu BM-21 "Grad". Vznikl vlastně záměnou motoru svého předchůdce za vznětový. Také jezdí velmi dobře v kamenitém terénu, pročež ho některé země jihu S. svazu preferují dodnes. Je tak praktický proto, že je snadné ho opravovat i v nouzových podmínkách. Kromě vojenského zažil všechna možná využití, včetně vozu popelářského, hasičského, lesních dělníků i hovnocucérů. Rusové předesílají, že v dnešní době je používán také jako mobilní vrtná stanice pro těžbu vody, nafty a plynu.

Délka 7,36 m; Motor je posazen vpředu, kabina za ním pojme tři pasažéry, hmotnost nákladu je 6 tun. V případě přepravy osob se na tři lavičky vejde 27 pasažérů. Existuje nekrytá, plachtová i pancéřovaná varianta. Kapalinou chlazený motor o 8 nebo 6 válcích, podle něj je maximální rychlost 82 až 75 km/h a výkon 240 nebo 180 koňů.

Jeho inovovanou verzí je konečně  Ural Next.

Zdroje

https://en.wikipedia.org/wiki/Ural_Automotive_Plant

Další zdroje ani obrázky záměrně neuvádím.

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Očekávaný zisk z výlučného postavení vlastníka patentu je stimulem pro snahu vynálezců přesto, že se v drtivé většině případů nedostavuje ekonomický efekt.
Abraham Lincoln