Taurus CRV a PRV (Soframe)

Armored Recovery Vehicles
Těžcí pracovní koně armádního zázemí

Soframe je francouzské uskupení firem vyrábějící kolové prostředky v oblasti těžké techniky Defence and Security. Koncem 2022 dodali první várku slíbených vozidel Taurus belgické armádě. Soframe patří francouzské Lohr Group, což je automobilní skupina z Alsace u Strasbourgu s 55letou tradicí v návrhu a výrobě transportních technologií. Dnes má Lohr 1350 zaměstnanců a výrobny v Turecku, Srbsku, v Indii, USA a v Mexiku.

Taurus CRV je fungl nové, těžké kolové pancéřované, vyprošťovací a opravárenské vozidlo, postavené na základu neuvěřitelného Mercedes Arocs, který Soframe upravil pro víceúčelové požadavky vojenství. CRV má masívní přepravní a vlečnou kapacitu s jeřábem. Je vybaveno Battle Damage Repair (BDR) kitem, sadou elektrických a pneumatických nástrojů, jaké může těžké uvízlé vozidlo v terénu potřebovat, aby ho CRV dostalo ze svízelné situace.

Taurus CRV vozidlo dokáže odtáhnout 39 tun ve vícero módech vyproštění vozidla. Na ukázku byl předveden odtah náklaďáku ponořeného do bažiny. Samo CRV je poháněno vznětovým přeplňovaným šestiválcem OM 450 vyvíjejícím výkon 476 koňů (350 kW) při 1600 otáčkách, párovaným s automatickou dvanáctistupňovou převodovkou G 330.

Vozidla Taurus mají pancéřovanou kabinu dle Stanag 4569 levelů (přesněji nespecifikováno, asi 1-2). Vozidlo je prý mohutně ochráněné balisticky i protiminově. Ochrany je docíleno podobnými technologiemi jako u německého vozidla Dingo II, ostatně Arocs je vlastně pancéřovaný německý Mercedes.

Vozidlo je dokonce vyzbrojené, na střeše má elektronicky ovládanou zbraňovou stanici DeFNder Light 7.62 RWCS (Remote Control Weapon Station) s lafetovaným kulometem ráže 7,62 mm. Pro obecnější ochranu je zde také druhý z nejslavnějších zadýmovacích systémů, německý ROSY (Rosy Rapid Obscuring System). Ten dokáže ve vteřinách zahalit celý náklaďák do mlhy neprostupné pro elektrooptické, infračervené a laserové navádění raket a v ideálním případě ruší i jejich poloautomatický povelový systém navedení SACLOS. Navíc má ještě díky záhadné německé technologii utvořit dynamickou kouřovou clonu, která se pohybuje spolu s autem a chrání ho vůči více zásahům.

Maximální silniční rychlost má dosahovat 90 km/h, dojezd 800 km.

Světlá výška vozu je 34 cm a brodivost 70 cm. Délka vozu je 10,415 m a výška 4 m. Posádka čítá 3 pasažéry v chráněné kabině.

Marketingovým bratříčkem vozidla CRV je PRV, Protected Recovery Vehicle, 8×8 logistické a pracovní vozidlo, osmikolový pancéřovaný vlečný systém pro odtah vozidel do hmotnosti 48 tun z předních linií boje. Z webu Soframe není jasné, v čem se přesně od CRV liší, pracovní výkony má stejné, snad je ještě větší a dokonce má kabinu chráněnou přetlakovým systémem CBRN ochrany pro práci na území zamořeném prostředky hromadného ničení.

Zdroje

https://www.soframe.com/us/catalogue/prv-protected-military-recovery-vehicle/

https://militaryleak.com/2022/05/15/soframe-delivers-first-batch-of-crv-taurus-armored-recovery-vehicles-to-belgian-defense-forces/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Nouze je matkou tvořivosti.
z dokumentu o haváriích jaderných elektráren