Tata MPV (Tata)
Mine Protected Vehicle
Druhé superodolné silniční vozidlo z Indie
Další MPV z Indie. První bylo MPV-i od bratří Mahindrových z 2010, vynikalo jako mine protected vehicle s brutální úrovní ochrany vůči minám i s kapacitou pro 18 vojáků.
Tata MPV je také Mine Protected Vehicle, avšak od indické automobilky Tata Motors Defence Solutions z roku 2012. Tata MPV je určeno armádě a nevládním bojovým organizacím pro ozbrojené patroly. Várka 32 vozidel byla již zakoupena Jharkhandskou policií na zásahy proti Naxalitům, což jsou militantní indičtí komunisté proslulí bombovými útoky. "Pro ně" nebo snad kvůli nim (pro ně) je vozidlo velmi dobře ochráněno proti výbuchům.
Posádka čítá dva členy obsluhy a skvělých 12 členů výsadku, kteří sedí podélně ve dvou řadách proti sobě. Výsadek opouští vozidlo jednokřídlými zadními dveřmi. Posádka má plně klimatizované prostředí ovšem nikoli filtrované a chráněné vůči zbraním hromadného ničení (bez CBRN). Výsadek má k dispozici 9 balisticky chráněných střílen po obou stranách vozu a nad nimi neprůstřelná okna.
Vůz má instalovánu řadu elektrooptických zařízení a pokročilých komunikačně-navigačních zařízení od celosvětových a izraelských výrobců jako IAI. Je zde denní a termální kamera, laserový dálkoměr, automatické sledování objektu zájmu se schopností počítačově analyzovat video.
Zbraň vozidla může být lafetována jako kulomet těžké ráže ve střešní zbraňové věži nebo stanici (bezposádkové).
Kostru vozu Tata MPV tvoří samonosná karoserie s podlahou tvaru V pro rozvod energie výbuchů do stran a ještě má dvojitou podlahu. Balistická ochrana je certifikována dle NIJ proti puškám ráže 7,62 mm, tedy nic zvláštního. Zvláštní je spodní a boční ochrana proti minám (nástražným bombám, IED), jež zadrží výbuch síly 14 kg TNT pod podlahou a dokonce 21 kg TNT pod kolem, což je nepochybně nejvyšší protivýbuchová ochrana vozidla, o jaké jsem kdy psal, natož kolového vozidla.
Tata MPV je znaku náprav 4×4 při délce vozu 6,58 m. Vozidlo samo váží 14,3 tun a je určeno pro náklad dalších 1,2 t.
Pohonem je přeplňovaný vznětový motor Cummins ISBe EURO III párovaný s šestistupňovou manuální převodovkou, podávající výkon 242 koňů. Vozidlo je projektováno pro specifický výkon pouze 16 hp na tunu hmotnosti a na silnici dosahuje pouze rychlosti 80 km/h. Všechna čtyři kola mají dojezdová jádra a jak Indové vždy s oblibou uvádějí: I náhradní kolo má dojezdovou vložku. V Indii to nejspíš zdaleka není samozřejmostí. Světlá výška vozu je silničních 31,5 cm.
Zdroje
https://www.homelandsecurity-technology.com/projects/tata-mine-protected-vehicle-mpv/