SpellForce 3
Něco mezi Settlery a Warcraftem
Na první pohled zdánlivě dobrý mix RTS/RPG v krásné krajině. Ale musel by tomu člověk příliš věřit, aby ho to bavilo. Koncept prostě nefunguje a hra se zvrhává pouze v obsazování základen po mapě tak agresivním RTS způsobem ze starých dob, jak je to jenom možné.
Skirmish
Velmi mile mě překvapilo, že hra nabízí skirmish. Můžeme tedy hrát naplno bez procházení otravnou dějovou kampaní. Je to simulace multiplayeru, kdy můžete navolit i více počítačových hráčů spolu s vámi v týmu proti jednomu silnějšímu. V parametrech skirmishe lze nastavit dokonce i resource abundance, tedy že na mapě bude například stokrát více zdrojů než v běžné kampani. Lze nastavit i počet hrdinů, čímž se dost mění strategický ráz hry.
Hrdinové
Hrdinové jsou však průserem. Lze jich mít jednoho až čtyři současně a jsou to jakési supersilné jednotky sbírající levely, nakupující si předměty výstroje a používající odlevelované superschopnosti. Jejich implementace do herního konceptu je však tragédie. Prostě to nefunguje. Obyčejných jednotek je nepočítaněkrát více, takže hrdinovy bonusy se v tom ztratí, hrdina chcípne a vojsko pomře v záplavě nepřátel, kteří vždy přicházejí účinněji, než u lidského hráče.
Řetězec těžby surovin
Bohužel zcela klíčová je těžba surovin. Potřebujete dřevo a kámen na stavbu budov, pak železo a jídlo na jednotky. Těžba neprobíhá jednoduše, ale v mnoha stupních. Připomíná to Settlery. Například z lomu do slévárny, z ní do kovárny, z ní do kasáren a pak teprve můžete vyrobit vojáka.
Koncept jídla
Osobně jsem raději inklinoval k tomu převálcovávat nepřítele hromadou těch nejzákladnějších jednotek, které jediné stihnete dostatečně rychle vyrábět. Chtějí vlastně jenom jídlo. Chatrče lovců máte roztroušeny po lesích a lukách, z nich chodí lovci lovit laně, dopravují maso do loveckých kabin, z nich je teprve odváženo do hlavní pevnosti, prostě hrůza. Později se dají lovci nahradit farmami, takže jídlo přímo pěstujete v barácích a jeho příliv je rychlejší.
Limit a obsazování mapy
Dalším průserem je maximální limit jednotek. Ten zvyšujete co nejvíce základnami obsazenými po mapě. Takže všechno to pak uhlídat je pro člověka nemožné. Počítačový hráč daleko organizovaněji vždy řeší více úkonů naráz a tudíž má nad vámi vždy přesilu. Je to tuhá realtime strategy game jako prase ze starých dob. U takovéto hry už kvůli integraci hrdinů do ní by byl lepší přístup kolové strategie.
Protože zatím jsou zde hrdinové zbyteční, jejich ochranné aury a bonusy jsou při neustálém přílivu nepřátel na nic. Koncept mixu RPG a RTS prostě nefunguje, aspoň ne v takto brutální řežbě stylu Warcraft 1, kde šlo pouze o počty a rychlý příliv jednotek. Celá eskapáda kolem hrdinů, jejich vlastností, dovedností, útoků, kouzel a výbavy je důmyslně vymyšlena jak v RPG typu Diablo, bohužel v RTS řežbě a ještě při zmatku z těžení surovin, je nelze využít.
Zdroj
Spellforce 3. Grimlore Games. Microsoft Windows. PC game. 2017.