Spectre (specter) / Spektra
Etymologie
V angličtině jde jak u Spectre tak u Specter o dost často používané slovo, jehož titul nese řada hudebních skladeb a filmů. Jde o přízrak, jinak také o zjevení přízračné podstaty. Označení spectre se často v angličtině dává předmětům, které by neměly existovat, např. záhadným artefaktům, nebo stejně tak nevysvětlitelným přírodním jevům. Tedy i duchům. Za zjevení zlověstného ducha, bychom totiž v angličtině spektru označili (spectre = apparation = phantom = phantasm). Odtud také přídavné jméno spectral (= přeludný, přízračný, duchový, strašidelný z lat.). V americké angličtině pojem specter znamená rovnou strašidlo.
Anglický Wikislovník naznačuje, že slovo se dostalo do angličtiny přes francouzštinu z latiny. Proto se také píše francouzsky jako spectre a až teprve Američané používají anglický zápis specter. Původ je v latinském spectrum (zdání, zjev, obraz).
Přímým ekvivalentem v angličtině vzniklým pouhým překladem by byl apparation (přízrak, zjevení), jímž bývají nemrtví také označování, např. nemrtvá duchová nestvůra v Diablu 2, nestvůra nakreslená na obalu alba Apparation od Iron Maiden.
Vzdálenějším ekvivalentem by byl phantasm (přelud, halucinace, duch) opět používaný v angličtině pro název řady filmů pojednávajícími s nemrtvými, spíše přímo s duchy. Phantasm opět přešel do angličtiny přes francouzštinu z latiny a do té ze staré řečtiny, znamenající totéž (zjevení, obraz, zdání).
Spektra dnes
Snad první použití vcelku smyšlené nemrtvé příšery duchové podstaty se nalézá ve hře Dungeons & Dragons, v předchůdci českého Dračího Doupěte. Spektra se nalézá už v první edici z roku 1974. Zde je identifikována s Tolkienovými bytostmi Nazgul (Ringwraiths). V Monster Manuálu k první edici je Spektra popsána jako vyšší nemrtvý lidské podstaty bez fyzického těla, který obchází po opuštěných zpustošených místech, vysává životní sílu z případných živých, čímž tato místa bezděky hlídá. Poté co spektra vysoušením života nebohého návštěvníka skolí, stává se tento sám spektrou. Spektra si v nehmotné podobě stále zachovává podobu člověka, jakou měl zaživa a tedy může být správně rozpoznána lidmi, kteří zdrojového člověka znali. Toto poznání, že jde o spektru jednoho konkrétního člověka, je však kontraproduktivní a nic případnému návštěvníkovi nepomůže, protože spektra je čiré zlo s původním člověkem nemaje už nic společného. Jako taková se spektra udržela ve všech revizích a dalších vydáních této dnes už světově proslulé hry resp. v jejím světě veličin hodnot a pravidel, které jsou neoficiální základnou pro o třicet let později příchozí éru počítačových her. Prakticky ve všech hrách, které pojednávají s nemrtvými, se spektra vyskytuje coby jeden z nejvyšších a tedy nejnebezpečnějších nemrtvých.
V konceptu DnD se lidé zavraždění spektrou sami stávají spektrami. Zůstávají tak v moci svého "tvůrce" až do jeho zničení. Okamžikem zničení zdrojové spektry se stávají spektrami svobodné vůle, přičemž jsou stále mrtví a nemají stejné vlastnosti jako za života. Spektra je zranitelná slunečním světlem a uniká z jeho dosahu, jak může. Spektra je zlá nemrtvá bytost, jíž zloba zabraňuje vstup do posmrtného života. Spektra proto stahuje i ostatní do tesklivé propasti ve stavu nemrtvém.
Spectre v Disciples
Ve strategiích Disciples jsou spektry nehmotným ekvivalentem k Wight (k mátoze), ačkoli konkrétně v Disciples 2 je spektra raději nazývána rovnou Death (smrtí samou). Je tady mocnou magickou jednotkou nemrtvých avšak velice křehkou. Hodí se tedy pro boj na dálku do zadních linií, přičemž kromě magického útoku dotykem smrti ještě nepřátele otravuje jedem. V Disciples 3 již vystupuje jako Specter a praví se zde o ní "Specters can turn the memories of their enemies against them and extract the most terrifying nightmares, forcing them to relive over and over, in terrifying walking visions." V Disciples 3 se však vyskytuje ve vývojové větvi podpůrných jednotek s plošným paralyzujícím efektem pro všechny zúčastněné nepřátelské jednotky na bojišti. Vývoj z jedné jednotky v druhou jde ve směru Ghost, Specter, Shade.
Spektry v Diablu 2
V Diablu 2 se vyskytují všichni zmínění i jejich příbuzní jako odstupňované verze základní jednotky Ghost, silnější následují Wraith, Specter, Apparation až po Dark Shape. Diablo Wiki se o nich píše: Všichni zmínění jsou éterické projevy mučených duší z planin pekla do našeho světa. Obývají ty nejtemnější kobky, do kterých může dobrodruh vlézt a jsou sem vázáni silou mocných mágů dřívějška. Mají zde sloužit jakou věční strážci bez vlastní vůle. Mohou procházet pevnými objekty, přičemž jejich průchod živým objektem vysouší život (drain life). Hráči bojující kouzly si rovněž musí dát pozor na vysoušení many těmito nemrtvými, aby se jim nestalo, že zůstanou trčet uprostřed hejna duchů naprosto znemožněni.
TES spektrám nepříliš nakloněny
Svět Elder Scrolls není příliš nakloněn netělesným nemrtvým, i když ve všech dílech se drobně vyskytují. Na rozdíl od ohnilých chlapů se sukovicí je k jejich ztvárnění v TES přistupováno s výslovnou nepřízní, takže těch pár zde raději ukazovat nebudu. Jedině se zde dá ukázat Bonelord z Morrowindu, jakási silnější, éteričtější, kouzelnická obdoba kostlivce. Zpodobením je to ale typická spektra.
Jedině v TES Online je něco, co by spektru rozhodně připomínalo. Jde však pojmenováním o samostatného zástupce nemrtvých, o nestvůru Ghost (duch). Na rozdíl od všech TES singleplayerových je zdejší duch konečně vyveden jako na první pohled nemrtvý, nikoli lesní jako víla. Avšak jedině, kde se v TESO pojem specter jako takový vyskytuje, je u vlastnosti Haunting Spectre těchto duchů. Na obrázku je unikátní nemrtvý Farena Andrano zahalen mlhou.
Spektry Heroes of Might and magic
V HOMAM 5 se spektry vyskytují psány jako Spectre, v HOMAM 6 už jako Specter. V HOMAM 7 existuje už jen Spectral Dragon. V pátém dílu se k nim můžeme dočíst toto: Spektry jsou neklidnými duchy podrobeny vůli nekromanta. Jejich těla jsou nehmotná, což je pro živé dělá těžkými cíly. Jejich mrazivý dotyk dokáže vysoušet manu nepřátel doplňuje ji spektrám. Spektra je zde nadřazenou jednotkou duchovi. Zásadním vylepšením spekter oproti duchům je ono doplňování many a léčení se na bojišti ukradenou manou nepřátel. Spektry zde mají typické vlastnosti nemrtvých. Kupříkladu mají neotřesitelnou bojovou morálku, nemohou být otráveny, oslepeny ani jinak poškozeny magií cílenou na mysl. Netělesnost (incorporeality) je zde zajímavě řešena tak, že každý útok zbraní na spektry má pouze padesátiprocentní šanci způsobit jim zranění. Vznášení spekter se bere jako létání, což jim poskytuje výhodu přemístit se na jakékoli volné políčko na bojišti a nemusí obcházet překážky. Kromě toho dokáží spektry oživit část padlých nemrtvých jednotek.
HOMAM 6
Specter v HOMAM 6 sdílí stejné vlastnosti. Z popisu zde začíná být zřejmé, že spektry zde jsou stvořeny pomalou smrtí, což je patrné na jejich potrhaných éterických tělech. Mohou živému nepříteli rychle způsobit taková zranění, která samy vytrpěly. Bojové vlastnosti spekter v šestém dílu jsou stejné až na to, že mají padesátiprocentní rezistenci vůči damage namísto poloviční šance jej utrpět. Opět se může pohybovat přes překážky. Spektry také značí vybrané nepřátele smrtí. Tito poté mají na polovinu snížené bonusy k jakémukoli léčení.
Witcher si zavádí svoje vlastní pořádky i ve spektrách
Ve světě Witcher se nachází celé odvětví nemrtvých nestvůr, které spadají pod pojem Specters. Jsou ovšem často unikátní a v celé hře se vyskytují pouze jednou. To je sice známkou důkladného provedení Zaklínače, ale nám to pro popis spektry zde příliš nepomůže. Většinou ovšem jde o tělesně vypadající nemrtvé na způsob Noonwraith, Banshee, Plague Maiden, jde ale i o zvířata, tmavé duchy, chlapy s kyjem a podobně, takže Witcher si s designem a hierarchií nestvůr dělá naprosto co chce, zavádí si svoje vlastní pořádky, čili se o tom nebudu dále šířit.
Zdroje a ilustrační obrazy
Spectre. Wiktionary, the free dictionary. Web. 2019.
<https://en.wiktionary.org/wiki/spectre>
Spectre. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2019.
<https://en.wikipedia.org/wiki/Spectre>
Phantasm. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2019.
<https://en.wikipedia.org/wiki/Phantasm>
Spectre (Dungeons & Dragons). Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2019.
<https://en.wikipedia.org/wiki/Spectre_(Dungeons_%26_Dragons)>
Spectre. Open Gaming Network. Web. 2019.
<https://www.d20pfsrd.com/bestiary/monster-listings/undead/spectre/>
Wraith. Diablo Wiki. Web. 2019.
<https://diablo.gamepedia.com/Wraith_(Diablo_II)>
Necropolis creatures. Heroes Wiki. Web. 2019.
<https://mightandmagic.fandom.com/wiki/Spectre_(H5)>
Necropolis creatures. Heroes Wiki. Web. 2019.
<https://mightandmagic.fandom.com/wiki/Specter_(H6)>