Sisu E13TP

Heavy utility transporter
Těžký finský náklaďák do bažinatého terénu Severní Evropy

Těžké vojenské náklaďáky z finské továrny Sisu Auto využívá několik zemí v pobaltí jako těžké víceúčelové vojenské transportéry. Finský podnik Sisu Defence totiž vozidla předurčil do bažinatého terénu Severní Evropy.

Vozidla E11T 6×6 z továrny poprvé vyjela roku 2005 a v dalších letech následovaly větší odvozeniny jako E13TP a E15TP vzoru náprav 8×8 a 10×10.

Severské armády opravdu tyto náklaďáky užívají ke všemu. Vozidla zastanou úlohy jako tahač radarů, raketometné vozidlo, mostní vozidlo a těžký všehoschopný náklaďák naftařů.

Zásadním členem rodiny vozidel je E13TP znaku náprav 8x8. Ten je považován za nejlepší a má všechny moderní výdobytky, jaké si u něj automobilka Sisu přála. Má nejlepší motor, pancéřovanou kabinu a hřídel, lepší převodovku. Vozidla znaku 6x6 a 10x10 jsou výbavou do nevelké míry odlišná a celá rodina náklaďáků sdílí vysokou společnost součástí, což má pro armádu jednoznačnou výhodu v šetření nákladů na logistiku a údržbu.

Armáda Litvy si je prý ještě mírně dopancéřovala a následně dalších 8 evropských zemí uvažuje o importu finských vozidel, respektive Sisu o zakázky soutěží v nejvyšší třídě spolu s italským Iveco a německým MAN.

E13TP je kupředu hnáno motorem Caterpillar C13 turbo-diesel , který dává výkon 322 kW. Desetikolová varianta má motor o něco silnější. Nemotorové pojezdové ústrojí používá vnitřnosti značek Allison, Steyr a samozřejmě Sisu. Vozy jsou strategicky mobilní (přenosné vzduchem) pomocí letounů Hercules C-130 a větších (takže všech v NATO). Stroje jedou po silnici max rychlostí 90 km/h na vzdálenost až 900 km.

Kabina má místo pro dva řidiče, možné je doplnit CBRN ochranu posádky a zvýšit protiminovou odolnost. Maximální odolnost vůči výbuchům zespod se pohybuje kolem úrovní STANAG 4569 levels 3a a 3b. Balistická ochrana zboku má výchozí úroveň STANAG 4569 level 1, ale sadami pancíře je doplnitelná až na level 3. Kabina je dokonce standardně přetlaková s CBRN systémem Ruukki Ramor steel.

Největším úspěchem náklaďáků Sisu je, že byly zvoleny jako základní prvek mobility pro nejnovější norsko-americký protivzdušný systém NASAMS v armádě Norska. Dalším větším úspěchem bylo, když si je německý výrobce KMW zvolil za vůz svého 26metrového mostního systému Leguan. 

Zdroje

https://sisuauto.com/en/gtp-4x4/

http://www.military-today.com/trucks/sisu_e13tp.htm

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Konflikt je základním rysem života. To, co není živé, konflikty neprochází.
Zdeněk Pinc