Sherpa Light (Arquus)
Light tactical vehicle
Francouzské lehké obrněné vozidlo
Vozidla Sherpa Light od francouzského Arquus tvoří celou rodinu lehkých čtyřkolových taktických vozidel od 2006. Tenkrát se výrobce ještě jmenoval Renault Trucks Defense, jehož obrněná odnož si později počla říkat Arquus. Je již otřepanou frází všech výrobců vojenských vozidel, že i u návrhu Sherpy Light byly prioritami pohyblivost v terénu, užitná zátěž a ochrana posádky.
Vozidla Sherpa Light slouží kromě Francie ještě policiím a armádám zemí NATO na více kontinentech. Vzdálené země si tato vozidla licenčně vyrábí samy. V brazílii je to firma Avibras, v Americe Mack a v Indonésii Pindad. Jednotlivé varianty adaptované do přesných rolí pomocí vnitřního vybavení jsou: Průzkumná, hlídkovací, velitelské stanoviště, komunikační uzel, pro speciální jednotky, nosič zbraní, transportér výsadku pěchoty, zásobovací a ambulantní. Jsou zde i vojensky atypické varianty tajných služeb: Pro vnitřní bezpečnost, národní gardu, jednotky rychlé reakce, protiteroristická a varianta strážců hranic. Vůz je schopen převážet max. 5 pasažérů včetně řidiče nebo také celkovou užitečnou zátěž 4 tuny.
Pohonem je vznětový čtyřválec Renault MD5 s výkonem 215-265 koňů spojený s automatickou převodovkou. K výbavě patří vlastní generátor energie, dojezdové vložky a centrální kontrola tlaku v pneumatikách. Vůz má nezvykle vysokou světlou výšku 0,6 m.
Víceúčelovost je u Sherpy Light vidět na první pohled. Vozidlo je poseto množstvím montážních úchytů jak pro pláty kompozitního pancíře bočního a spodního, tak pro jiné speciality, jakou je např. hydraulická zdvižná rampa, 8,5 m taktický žebřík, pancéřovaná střecha či střihače drátů. Specializované varianty se od základu však neliší mnoho, nikdy nemají méně než 95 % společných součástí.
Vozidlo může být uzpůsobeno pro nesení všech myslitelných zbraní od lehkého kulometu po 30 mm kanón, přes odpalovače protitankových řízených střel, minomet, senzorové stožáry a dokonce i 105 mm bezzákluzové dělo. Všechny tyto zbraně jsou lafetovány v dálkově řízených neomužených zbraňových stanicích.
Jako vozidlo francouzského modernizačního programu Scorpion, nesou všechny varianty špičkovou komunikační techniku, jako rádio, intercom, link na francouzský systém digitálního bojiště a vnitřní vybavení je posádkou ovládáno pomocí dvanáctipalcových tabletů. Vozidla Sherpa mají totiž plnit speciální úlohu v rozvádění komunikačního signálu a sdílení informací mezi více prvky vojska v síťovém scénáři propojených operací 21. století. Dokonce i zbraňové systémy a ochranné systémy mají být připojovány jako komponenty počítače metodou Plug and Play.
Přehled kolem vozidla zajišťuje soustava čtyř kamer, je zde video enkodér, klasické síťové ethernet rozhraní a GPS anténa. Softwarové vybavení zastává navigaci vizualizovanou posádce pomocí GPS a digitálních map. Pro ohlídání mobility má řadu podpůrných a diagnostických subsystémů, navigační systém automaticky hlídá např. sklony blízkých svahů podle GPS polohy a digitálních map.
Na nejvyšší současné úrovni jsou také aktivní prvky ochrany. Sherpa Light tak má laserový a tepelný varovný přijímač varující před ozářením naváděcími prostředky nepřítele, systém akustické detekce ostřelovačů, oba jsou napojeny na vrhače dýmových granátů, které v případě ohrožení automaticky spouští kouřovou clonu. Na korbě má být přítomen také aktivní systém ochrany, jehož výrobce zatím neupřesňuje.
Vozidlo je strategicky transportovatelné v letounech A400M a C-130.
Je matoucí zvláštností, že kromě Sherpa Light existují ještě vozidla Renault Sherpa a Leyland Sherpa.
Specifikace
Hmotnost 7,7 až 9,8 t; délka 5,9 m; posádka 4-5; diesel motor 215 hp; max. rychlost 120 km/h; dojezd 800 km;
Zdroje
Oficiální:
https://www.arquus-defense.com/sherpa-light
https://www.army-technology.com/projects/sherpa-light-special-forces-vehicle/
https://en.wikipedia.org/wiki/Sherpa_Light