Shaman 8×8

All terrain vehicle
Kanadsko-ruská kuriozita pro hasiče asi nakonec uplatnění najde

Kanadský výrobce vojenských vozů Streit, který je znám svým družením se s ruskovýchodními automobilkami, představil roku 2019 svoje 8x8 terénní vozidlo Shaman, konstruované pro super nízký tlak na povrch pod sebou, pročež má vozidlo i schopnost plout. Vozidlo je zřejmě ruského původu, protože s takřka totožným se 2021 vytasila ruská automobilka Avtoros již 2016, která zřejmě velký západní Streit využila k protlačení vozidla na západ. Původní varianta zřejmě ani není obrněna, jde spíše o vozidlo typu kuriozita pro bohaté nadšence.

Streit ukazuje 2021 těchto vozidel více a značí je jednotným názvem high mobility vehicles, která se liší zejména počtem náprav (2,3,4). S podobnými v posledních letech přišli Němci a Francouzi - vozidla schopná jezdit po 85% zemského povrchu a pod.

Shaman-8×8  je z nich největší a má být určen zejména do vyprošťovacích operací a zdravotnické evakuace do krajiny s močály, tundrou, četnými jezery a řekami, kterých je, pravda, v Kanadě i v Rusku požehnaně a s oteplováním a stěhováním národů na sever budou přibývat. Já osobně bych však s těmito vozy počkal ještě dobrých 20 let, aby se jim snad někdo nesmál, že přicházejí přehnaně brzy.

Shaman-8×8 je obsluhován posádkou tří a uveze osm dalších pasažérů. Je poháněn přeplňovaným vznětovým motorem Iveco o objemu 3 l, poskytujícím výkon 146 koňů spolu s automatickou šestistupňovou převodovkou. Takto Shaman-8×8 má dosáhnout na silnici i rychlosti 70 km/h, avšak při pohledu na jeho pneumatiky a jejich vzorek, jeho odpor na asfaltu a tedy spotřeba musejí být příšerné. Proto je snad motor na osmikolové vozidlo s 11člennou posádkou tak malý a slabý. Spotřeba bude i tak v této rychlosti na silnici příšerná a také se o ní ani jeden z výrobců nezmiňuje.

Další dvě vozidla ukazovaná 2021 používají ruské motory Kamaz a velký rozruch vzbudily v Arabských Emirátech, kde by vlastně mohla najít uplatnění v poušti pro turisty. Zůstanou zřejmě civilní nebo pro hasiče a nebudou zřejmě pancéřována vůbec. Z toho, jak jsem psal o jiných vozidlech výrobce Streit, odhaduji, že pár kusů (asi tři) slabě opancéřovaných jich pro Kanadu Streit nakonec vyrobí. V Rusku si je zřejmě nikdo nekoupí, neboť jejich vnitřek vypadá dle videa až příliš komfortně.

Ruský zdroj píše, že Shaman je vybaven do vody dokonce lodním šroubem a vodními pumpami schopnými hnát 200 litrů přebytečné vody za minutu ven z rámu (či snad vnitřku vozidla?). A to po celou dobu jízdy? Že by nebylo vodotěsné? Aha, jenom když ta voda bude vadit pohodlí posádky. Když už sami Rusové píší, že vozidlo se naprosto nehodí na silnice, to musí být tedy opravdu něco. Aha, v ruském případě je určeno pro turisty a lovce do tundry. Pro lovce lze dát místo sedadel čtyři lůžka nebo sedadla transformovat v lavice v rámci sekund a pak je zde hodně místa pro pušky.

Zdroje

https://www.janes.com/defence-news/news-detail/idex-2019-streit-group-unveils-new-vehicles

https://www.armored-cars.com/products-services/all-terrain/shaman-8x8/

https://avtoros.com/en/shaman/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

V Portugalsku a Řecku je odborníkem ten, kdo pozná lokomotivu od umyvadla. V Německu je odborníkem ten, kdo chodil pět let řádně na univerzitu a pět let to praktikoval. To je rozdílné měřítko patentové teorie.
Karel Čada