Shadow RSTV (GDLS, MCWL, DARPA)

Reconnaissance, Surveillance, Targeting Vehicle (RST-V)
USMC a SOCOM hloubkově útočné a průzkumné experimentální vozidlo

U.S. výsadkové námořnictvo a speciální jednotky SOCOM bedlivě sledují průběhy dalších experimentů s tímto pro ně navrženým vozidlem budoucnosti. Vyvinul ho General Dynamics Land Systems spolu s Marine Corps Warfighting Laboratory, dále s Defense Advanced Research Agency (DARPA) a s Office of Naval Research ve Spojených Státech. Požadavek na vývoj vznikl 1999.

RST-V výzkumného programu Shadow je 4x4 vozidlo s hybridním diesel-elektrickým pohonem určeno pro pozorování, velení a špionáž s vysokou schopností utajení a schopností přežití. Počítá se časem s variantami pro nesení protivzdušných a protitankových zbraní, s bojovou sanitkou a nosičem minometu. Od 2005 má několik desítek vyrobených Shadowů 30 kW zdroj energie a slouží zkusmo také jako pojízdný generátor pro polní radary a jiná zařízení.

Motorem je vzduchem chlazený přeplňovaný CR diesel 2,5 l DI-4V Detroit Diesel s výkonem 114 kW. Ten pohání hlavní 110 kW generátor, který ovládá čtyři 50 kW elektromotory nad každým kolem, všechny na bázi trvalých magnetů. Součástí generátoru jsou dvě Li-Ion baterie schopné dodávat 20 kW výkonu jednu hodinu s vrcholovým výkonem 80 kW. Shadow má pneumatické zavěšení, které dovoluje sklopit kola a dno vozu je potom jen 10 cm nad zemí. Tím je umožněn transport uvnitř V-22 Osprey.

Pohon má tři módy operace: hybridní, motorový a stealth. Zajímavý je právě stealth mód, kdy Shadow kombinuje oba pohony tak, aby měl co nejnižší tepelný a zvukový podpis. Více síly motoru potřebuje jen při velké akceleraci, v jízdě do kopce nebo při nabíjení baterie. Zcela na motor by měl jet pouze když baterie budou poškozeny nebo vyjmuty. Shadow se v nouzovém režimu dokáže odplazit do bezpečí s pouze jediným elektromotorem ze čtyř.

Absence klasické mechanické převodovky propůjčuje vozidlům stejný objem nákladu jako Humvee a zároveň se mohou vejít do V-22. RSTV prokázaly maximální silniční rychlost 112 km/h a se svojí zásobou pouhých 95 l paliva dokáží ujet krásných 758 km. Při provozu jenom na baterie ujedou 32 km.

Jinak Shadow má kapacitu pro čtyři pasažéry, dvoje postranní dveře a neprůstřelná okna. Tělo vozidla je hliníkové, přičemž pro něj existuje i sada přídavného pancíře vylepšující jeho ochranu proti ručním zbraním a granátům. Volitelná je aktivní sada obranných prvků, jako detekce přilétajících raket, varovná laserový a radarový přijímač.

Páteř průzkumných zařízení Shadow tvoří třímetrový senzorový stožár s denní a noční elektrooptikou, s tepelným zobrazovačem a laserovým značkovačem cílů. Na palubě je transpondér, navigační zařízení a satelitní komunikační systém.

Na střechu vozu mohou být lafetovány kulomety do ráže 12,7 mm, granátomet 40 mm, odpalovač řs Javelin a TOW. 

Technologický důvod programu Shadow je znatelně větší výdrž paliva, životnost a vysoká strategická mobilita uvnitř vrtulníků CH-53, CH-46 a konvertoplánu V-22. 21 kusů se vejde do letounu C-5 Galaxy a 12 do C-17 Globemaster.

Shadow se dovede brodit vodou úctyhodnými 92 cm hloubky a vyjet svah s 60 % stoupáním při bočním sklonu 40 %.

Specifikace

Hmotnost 2 až 3,6 t; délka 5,45 m; posádka 6; rychlost 112 km/h; dojezd na palivo 758 km, dojezd na baterie 32 km;

Zdroje

https://www.army-technology.com/projects/shadow/

https://defense-update.com/20051120_shadow-afv.html

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Nedbalost je matkou neschopnosti.
z dokumentu o haváriích jaderných elektráren