DCNemrtví

Shade

Shade / Shadow / Stín

Etymologie

Stín z řecké mytologie je duchem mrtvé osoby, který dlí v podsvětí.

Je zde podobnost s klasickou hebrejštinou, kde Sheol je temné místo věčné stálosti, kam jdou mrtví odklonění od boha. Tito obyvatelé Sheolu jsou aspoň dle anglické wikipedie nazýváni shades. Jen vybrané části z nich se podaří postoupit do božské sféry bytí. Touto problematikou se již dávno zabývali např. Plutarchos a Homér a i kdybych se k této tematice cítil být více povolán, do řecké mytologie nechci zabíhat.

Držme se pojmu Shade jako nemrtvého, do češtiny překládaného jako Stín. Ani anglická wikipedie u tohoto pojmu nemá příliš jasno a německá ani česká ho nezmiňuje vůbec. Jako o překlad názvu druhu nemrtvého stín jsem ho v češtině poprvé potkal v Dračím Doupěti a poté až v českém překladu hry Disciples 2.

Shade jako duchovní nemrtvý se vyskytuje především díky moderní mytologii počítačových her.

Bestiář na Open Gaming Network mezi nemrtvými zmiňuje pouze stín jako Shadow nikoli Shade. Popis Shadow je značně rozsáhlý a týká se pravidel DnD, shrnu ho tedy jen heslovitě:

Shade dneška

Stín se nejraději vyskytuje v ruinách odkud se civilizace odstěhovala. Zde loví živé, kteří jsou dost blázniví na to, aby se déle zdržovali v jeho teritoriu. Stín jako duchovní nemrtvý nemá žádných cílů. Jako shluk zlé energie vydrží na místě bez projevu aktivity klidně stovky let. Pokud se poblíž vyskytne život, stín je k němu bezmyšlenkovitě přitahován jako magnet a to s jediným záměrem, můžeme-li to tak nazývat, vysát životní energii z živých. Aspoň podle tohoto popisu by se dal zaměnit se spektrou či wraithem. Oni vlastně všichni netělesní nemrtví jsou skoro totéž. Stín se pohybuje plutím prostorem přičemž je akcelerován skutečnými stíny prostředí. K oběti se zpravidla dostane zcela nezpozorován, pokud tato nemá nějaké zvláštní schopnosti na detekci nehmotných nemrtvých. Z oběti vysouší život svojí mrazivou přítomností. Oběť citelně slábne a pokud se jí dříve nepodaří vymanit se z dosahu stínu, zahyne, a sama se stává stínem pod velením svého zahubitele. Takto to bývá u všech vyšších netělesných nemrtvých, ovšem většinou se nedá mluvit o nějakém inteligentním ovládání svých obětí zlou vůlí. Toto převzetí kontroly nad obětí se vysvětluje volně pouze tak, že nově vzniklý stín oběti od nyní už také přebývá jako shluk zlé síly, pro kterou už neplatí čas ani bázeň a je přitahován k životní energii živých. Čas pro ně nic neznamená a nikdo nemůže říct, zda stín tuto libovolně dlouhou dobu vůbec nějak pociťuje. Logické by bylo předpokládat, že nikoli, aby se nemusel trápit pocitem čekání, což jistě budeme souhlasit, že pro nás živé je čekání jednou z nejhorších činností vůbec. Napadne vás jistě, co stín dělá s onou životní energií vysátou z živých. Nějak ji v sobě přeměňuje na svoji nemrtvou energii a tu z předchozích obětí v sobě shromažďuje, takže časem postupně roste a zaujímá větší prostor. Jestli však v případě atraktivních ruin s mnoha poklady, kde se dveře živými dobrodruhy netrhnou, nabude stín časem např. velikosti zeměkoule nebo aspoň baráku většího ruin samotných, o tom není nic známo.
K vyšším nemrtvým je často přiřazován mylně, protože ve srovnání se spektrou či wraithem nelze o nějaké vyšší vůli mluvit. Je to pouze strojově přesný shluk energie přelévající se k energii opačné, čímž jako by měl úmysl hlídat hrobky s poklady, ale úmysl zde není.

Co čeká extrémně narostlé stíny, o tom se prý spekuluje v dávných ságách snad po tisíce let. Jestli se přemění v nějaké stínové inteligentní démony, zmizí do jiné formy existence, či se po dlouhém "hladovění" zase smršťují, to asi nikdo nikdy nevyzkoumá. Často se ale vynořuje názor, že se stanou jakýmisi shadow lordy, kteří mají více tělesnou podstatu.

Má se za to že stín vzniká z duše už dříve zlého jedince nijak pronikavých dovedností. Představme si například loupežníka, který podřezává hrdla jiným, aby se sám obohatil. Není tedy zvyklý se v životě prosazovat více hlavou, ale spíše rukama, to je nejspíš typický příklad člověka, z nějž se po jeho smrti odloupne stín. Díky této primitivnosti mohou stíny lehce povolávat nekromanté.
Naštěstí pro živé, stíny se jen zřídka vzdalují z míst svého vzniku. Ačkoli nejsou zraňováni slunečním svitem tolik jako spektry a wraithové, mohli by paradoxně cestovat více, ale absence vlastní vůle je prostě nikam nežene. Na druhou stranu pokud by se pohybovali k obydlím živých třeba kilometry daleko, trvalo by jim to dlouho, takže by narazili na problém denního světla. Ne, že by jim fyzicky kdovíjak vadilo, ale na světle v otevřeném terénu je prostě stín vidět a nemoha se přidržet o stíny okolí jeho pohyb by byl značně zpomalován. Tím se alespoň vysvětluje skutečnost, že na stíny většinou nenarazí dobrodruhové ve volné přírodě ani v noci. Má se za to, že stín není úplně nehmotný a že tedy nemůže procházet tak hustým materiálem jako zdmi a balvany. Pokud je kobka, v níž stín přebývá, dostatečně dobře vystavěna, dá se říci, že stín je v ní vlastně uvězněn, ačkoli to tak nevnímá. V těchto kobkách se však stíny pomalu přiživují např. na myších a jiných zvířatech pod zemí pracujících. Je to pro ně však jenom bonusem, neslouží jim to pro udržení se "na živu", protože stín nemá fyzických potřeb.

Stínům nejvíce škodí, shodně jako všem nemrtvým, svaté a posvěcené věci. Např. půda z kostelního pozemku, svěcená voda, posvěcené zbraně a svatá kouzla cílená přímo na boj s nemrtvými (typicky Holy Bolt). Velká zajímavost je ta, jak již bylo řečeno, že stínům prakticky neškodí světlo a už vůbec ne to umělé z ohně pochodní. Stíny dokonce využívají ke svým rychlým výpadům stíny vrhané pochodněmi a zbraněmi dobrodruhů, kteří se zmateně motají po zjištění, že jsou právě napadeni stínem.
Stín může být ve vysoušení života velmi účinný, pokud se např. napadená postava ležérně povaluje nebo spí, může ji stín zahubit do půl minuty. Když aspoň klade vědomě odpor, stín je v zabíjení méně účinný a trvá mu to déle.
Na rozdíl od spektry či wraitha nemá stín žádnou rozhodnou podobu původního člověka.

Nezapomeňme však, že tato definice se vztahuje ke stínu v angličtině jako shadow nikoli shade. Shade, o němž je známo pramálo, bude nejspíš jedním z vyšších nemrtvých oplývajících vlastní podobou i inteligencí. V PC hrách jsou shades vždy těmi elitnějšími z nemrtvých.

Stíny v Disciples

V Disciples 3 je tento stručný popis Shades:
"The Shade easily conquers the minds of the living, depriving them of will and hope. Chilling terror grips the hearts of common people and legendary warriors alike."
Zde se stín vyskytuje jako nejvyšší na dálku útočící jednotka nemrtvých. Patří mezi jednotky podpůrné, které svoje nepřátele paralyzují a připravují tak pro boj s na blízko silnými jednotkami. Shade je upgradem spektry a na rozdíl od ní dokáže ochromovat nepřátelské jednotky všechny plošně, s o něco nižší pravděpodobností zásahu.

Stíny Elder Scrolls

Stín se v TES Online vyskytuje jako Shadow. Zpodobněn je jako přízrak stínové podoby humanoida. V encyklopedii je k jeho popisu pouze to, že jde o zvláštní druh spekter s purpurově žhnoucíma očima. Jinak si zachovávají vzhled i dovednosti NPC postav, jejichž stínem jsou. Krásně zde vidíme, že je zde pojem apparation, spectre, ghost i shadow spleten dohromady jako synonyma téhož. Pravý pojem Shade se zde nevyskytuje vůbec.

Shade se nevyskytuje ani ve všech moderních dílech her Elder Scrolls. Akorát v TES Online je jediná unikátní nestvůra s pojmem shade v názvu a sice Mabrigash Shade. O tom se z oficiální herní encyklopedie dá říci jedině to, že je pojmenovaným výskytem ducha a že patří k nemrtvým.

A tak nejzajímavější na stínu ať už jako Shadow nebo Shade je zjištění, že jako starý a proslulý zástupce netělesných nemrtvých z D&D i českého DrD se nevyskytuje (2019) ani ve hrách Diablo ani Witcher ani v Heroes of M&M ani v Age of Wonders. To je rána! Mohli mít krásného stína a nemuseli vymýšlet pitomého lamasu a wamasu.

Zdroje a ilustrační obrazy

Shade. Wikipedia the free Encyclopedia. Web. 2019.
https://en.wikipedia.org/wiki/Shade

Shadow. Open Gaming Network. Web. 2019.
https://www.d20pfsrd.com/bestiary/monster-listings/undead/shadow/

Shade. The Disciples Wiki. Web. 2019.
https://disciples.fandom.com/wiki/Shade

Spectral NPCs. The unofficial Elder Scrolls pages. Web. 2019.
https://en.uesp.net/wiki/Online:Spectral_NPCs#Shadows

Undead. The unofficial Elder Scrolls pages. Web. 2019.
https://en.uesp.net/wiki/Online:Undead

DCNemrtví
DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Zdvořilost je způsob, jakým se ponižuje potenciální konflikt a mění ve spolupráci.
Zdeněk Pinc