Saxon (Alvis)
Light armoured personnel carrier
Britský starý lehký kolový transportér personálu
Saxon je slavným britským vozidlem jež využívá také mnoho armád po světě a s přibývajícími léty (od 1983) již nabírá patinu. Za vývojem stojí GKN Sankey a vyráběl ho Alvis plc. Všechny Saxony se odebraly do důchodu 2008. Státy jako Bosna, Irák, Afgánistán a Somálsko ho však nadšeně užívají dodnes.
Jeho úlohou bylo klasické battle-taxi, jak je transportérům personálu přezdíváno. Jeho výhodami byly: Lehkost, rychlost, nenákladnost, pročež mělo nízkou úroveň pancéřování, ale to nemělo být ani potřeba. Balistická ochrana byla tedy vůči ručním zbraním a vzdáleným výbuchům dělostřeleckých granátů. Pro vlastní ochranu před vrtulníky měl Saxon střešní kanón s vysokým úhlem náměru. Jeho protiminová odolnost vyznávala klasický koncept podlahy tvaru V. Veliký prostor pro posádku vezl výsadek deseti vojáků, ačkoli pro pohodlné posezení to mělo být jen osm.
Snad nejlépe svému účelu sloužila policejní varianta Saxonu cílená proti bouřím, jež byla vybavena střihači oplocení, průhlednými štíty, silnými pátracími světlomety a roztažitelnými dveřními štíty jež sloužily jako drtiče davů. Její na armádní požadavky nízké pancéřování policajtům zcela dostačovalo, respektive pro najíždění do davu civilistů v Severním Irsku stačilo až až.
Existovalo více variant Saxonů: Zdravotnická, velitelské stanoviště, opravárenská, nosič 81 mm minometu a standardní se dvěma 7,62 mm kulábry.
Vybavíme-li si v duchu obrázek neupřesněného afrického obrněného vozidla, u nějž není znát, zda ho používá policie či armáda, vybaví se nám možná právě Saxon nebo něco na ten způsob.
Pohonem britských byl vznětový motor Cummins s výkonem 160 koňů, pohony ostatních byly různé. Překoná svislou překážku do 0,45 m a brodí se vodou do 1 m hloubky.
Současných operátorů je však stále dosyta: Bahrajn, Kongo, Pobřeží Slonoviny, Irák, Jordánsko, Mauritánie, Mozambik, Nigérie, Omán, Somálsko a Ukraina. Poslední číslo před odchodem do výslužby si vozidla Saxon užila právě na Ukraině, kde jejich výjezd předznamenal válku v Donbasu.
Hong Kong, Spojené Království a Německo již Saxony definitivně stáhly z jakéhokoli užívání 2008.
Specifikace
Rok 1983; hmotnost 11,2 t; délka 5,35 m; posádka 2+8-10; motor diesel 160-210 hp; rychlost 85-100 km/h;dojezd 450-660 km;