RG35 4x4 (Denel)
Mine-Resistant Ambush Protected Vehicle (MRAP)
Jihoafrické šestikolové vozidlo MRAP standardu
Jihoafrický Denel, později Land Systems OMC, dnes jihoafrická odnož BAE Systems má obrovskou tradici čtyř- a šestikolových minám odolných vozidel. Jejich RG31 Nyala má ve světě nejskvělejší zvuk. RG35 pokračuje ve špičkové jihoafrické tradici přes Denel RG33 a dále RG41 a to již máme neúplnou zato pěknou součástmi provázanou rodinku Drsných odolných vozidel do horkých afrických minových polí!
Všechna vozidla rodiny RG nesou značnou společnost součástí, což jim skýtá obrovskou servisní a logistickou výhodu přímo na bojišti. RG35 stylizován někdy právě jako RG-35 byl navržen 2008 Jihoafrickým matadorem v tomto odvětví Denel SAR, a spolu se všemi komplementární výrobky si prošel hambatou uličkou trojího přeznačkování jména výrobce, tedy od Denel Systems, přes Land Systems OMC až po BAE Systems Land Systems South Africa.
Jedná se o robustní řešení vícekolové platformy 4x4, 6x6 i 8x8 vozidel pěchoty. Právě šestikolové RG-35 6x6 váží 18,13 tuny a je 7,4 metru dlouhé, což mu umožňuje uvézt posádku jednoho + 15 členů čety výsadku. Od 8x8 varianty budoucnosti se očekává i více rolí, o nichž zatím není jasno, jako velitelská, ambulantní a vyprošťovací.
Je to právě obecně vysoká užitná zátěž, co dává RG-35 obří prostor využití třeba pro maximální ochranu. Vozidla jsou tedy až neskutečně balisticky chráněna podle NATO standardu STANAG 4569 level 4. Pohonem je diesel motor Cummins, stejně jako electric hybrid pro vnitřní subsystémy.
Vývoj RG35 začal započal 2008 krátce po zkušenostech s RG31 Nyala a RG32 Scout. Zatímco RG33 šlo dále cestou maximalizovat ochranu, RG35 si stavělo za cíl spíše udržet ji sice solidní ale maximalizovat mobilitu. 2010 byla zatím hotová pouze čtyřkolová varianta RG35. Čtyřkolová varianta RG35 tak zůstala pod taktovkou britů a jejich přístupu k věci jako silně obrněný teréňák pro dopravu personálu na bojiště. Fungl nová šestikolová varianta má sloužit jihoafrické republice jako Light Protected Patrol Vehicle a zároveň jako jakási tajemná náhrada za těžkotonážní protiminová avšak stárnoucí vozidla (až do ekv. 14 kg TNT!) APC Casspir a Mamba. RG35 6x6 v sobě pohodlně umístí 16 vojáků včetně řidiče. Je k tomu také pořádně rozměrné! Vždyť má výšku 458 mm (!). Hmotnost naloženého RG-35 je 33 tun!
Power pack je netradičně uložen podél jedné strany vozidla namísto konvenčnějšího umístění vzadu. Takto může být v polních podmínkách vyměněn do 30 minut, přičemž všechny subsystémy stále zůstávají chráněny vozidlem včetně personálu. K tomu je tu také dvojí nezávislá klimatizace. Toto vozidlo může být nakonfigurováno pro plnění řadu rolí, jako třeba velitelské stanoviště, opravárenské vozidlo, nosič minometu, protiletadlové vozidlo, vyprošťovací a ambulantní. Může být lehce přemontováno na hybridní dieselelektrický pohon jako celek.
Jak z víceúčelovosti již vyplývá, RG35 je připraveno nést řadu zbraňových stanic a věží pro zbraně palby na přímou i nepřímou viditelnost. Ponejvíce se pro začátek počítá s 12,7 mm kulomety a 20 mm kanóny.
Protiminová podlaha spočívá na dvojitém vrstveném dnu tvaru V. Také malá tlustá okna z průhledného pancíře poskytují jakýsi přehled o situaci venku posádce uvnitř. Pro utišení jakýchkoli námitek lze doplnit přídavné 120 mm pláty pancíře po dně a 50 mm pláty po každé boční stěně.
RG-35 je strategicky přepravitelné letouny Airbus A400M a většími.
Specifikace
Diesel motor Cummins s výkonem 550 hp s automatickou německou převodovkou ZF; max. silniční rychlost 115 km/h; dojezd 1000 km;
Zdroje
http://www.military-today.com/apc/rg35_rpu.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/RG-35
http://www.military-today.com/apc/rg35_rpu.htm
https://defense-update.com/20110510_tapv_rg35.html
RG-35 6x6 je výběrem redaktora. Svoje toto vozidlo bych pojmenoval mastodontem písečných dun a ať už s turbanem na hlavě nebo raději bez něj bych se v něm řítil žárem prachu vstříc dobrodružství. Aspoň jednou za život by se to slavnostně vyzkoušet mělo! Byť zároveň také naposledy, ale to je jedno, však o to přece jde! Konec konců, když je to jednou za život ve sváteční okamžik, dát se holt počítat i s tím, že se z mise nevrátíme.