Powerpack jako vojenský motor

Powertrain propulsion systems

Powerpack teorie

Viděno problematikou umístění pohonné soustavy ve vozidle jako jednoho montážního celku, to je po roce 2000 stále používanější řešení motoru vozidla. Takovým motorem (powerpackem) se výrazně sníží zastavěný prostor. Má to výhodu více místa pro zařízení a pancéřování. Montážní výhoda je, že všechny otvory sloužící pro činnost, montáž a ošetřování jsou situovány v jedné části korby a tím vystavovány menšímu bojovému zatížení - je více chráněno vůči útokům nepřítele a tím sníženo riziko jeho poškození.

Velkou nevýhodou rozmístění pohonu jako powerpacku je nepříznivé rozložení celkové hmotnosti vozidla, což by vadilo u civilních vozidel. U vojenských vozidel se to řeší umístěním jiných strojních skupin vhodně pro vyvážení, o něž u vojenských vozidel není nouze - jsou tu zbraňové systémy a balistický pancíř, které jsou velmi těžké, často těžší než motor sám.

Powerpack je tedy provedení pohonu, kdy jsou všechny části motorové skupiny a převodového ústrojí začleněny do jednoho celku, v němž jsou zahrnuty i soustavy zajišťující činnost motoru (chladiče, filtry, nádrže, úpravy na snížení emisí, systémy elektrického napájení apod.).  Této moderní konstrukce pohonné jednotky jako jednoho celku je rádo využíváno v nových typech tanků a houfnic, dokonce u nejednoho čtyřkolového vozidla.

Při případné poruše motoru powerpacku se odmontuje jen horní pancíř  a celý uvolněný komplet se vyjme opravárenským jeřábem přímo v poli. Do vozidla je nainstalován nový powerpack tak, že výměna je rychlá, nechá se provést v bojových podmínkách a vozidlo je po krátké výměně hned připraveno k boji. 

Powerpack praxe

Nejpoužívanějšími motory vojenských vozidel dneška, jsou motory Cummins a to právě z důvodu, že jsou řešeny jako powerpack a mají vysokou míru standardizace a společnosti součástí napříč celým světem. Kolikrát až žasnu, jak typicky východní ruské vozidlo už z 80. let, mělo za pohon motor Cummins a převodovku Allison. Tyto dva dnes najdete u 70% vojenských vozidel dneška z celého světa.

Jenom powerpacky Cummins dneška jsou montovány v desítkách tisíc vozidel světa a zbylé další desítky tisíc mají klasický motor Cummins a zbylé jednotky tisíc mají jakoukoli jinou pohonnou soustavu.

Cummins se zabývá pohony vozidel od návrhu až po výrobu a prodej. Cummins sídlí Indianě v USA a má 50 000 zaměstnanců ve 190-ti zemích světa.

Cummins si nemůže vynachválit např. odolnost svých powerpacků proti poškození prachem a vodou z dlouhého používání. Zákazníci Cumminsu mají zároveň k dispozici rozsáhlé servisní služby a širokou síť distributorů náhradních dílů. V roce 2014 Cummins měl  6500 autorizovaných servisů po celém světě.

Evropskými výrobci powerpacků jsou např. německé společnosti Deutz. Ty zase mají svými pobočkami obšancované celé Spojené státy. Kromě vojenských pohonů vyrábějí také specializované motory do stavebnictví a pro zemědělství. S nimi mají již 150 let zkušeností.

Z dalších výrobců jsou to Caterpillar, MTU a Perkins. Bohužel každým dnem jsou stále dovednější noví výrobci čínští.

Zdroj

Vznětové motory pro armádní účely. Vysoké Učení Technické v Brně. Radek Šebesta. 2009.

https://www.agrojournal.cz/clanky/powerpack-cummins-20

https://www.deutzsupport.com/products/power-packs/

https://ccec-engine.com/what-is-powertrain-system/

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

V Portugalsku a Řecku je odborníkem ten, kdo pozná lokomotivu od umyvadla. V Německu je odborníkem ten, kdo chodil pět let řádně na univerzitu a pět let to praktikoval. To je rozdílné měřítko patentové teorie.
Karel Čada