DCPC Gaming

Pax Nova - Budí zdání velkorozpočtové tahové strategie

Sci-fi strategie si hraje na Civilization - Beyond Earth, bohužel jen prvním dojmem.

Na první i druhý pohled, podle pokročilých nastavení generátoru nové hry soudě, podle mytologie herního světa, Pax Nova má dělat dojem něčeho velkého na způsob úžasné vysokorozpočtové sci-fi strategie Civilization - Beyond Earth. Bohužel po prozkoumání herních konceptů, jež jsou opravdu jen zběžné a po zahrání prvních 50-ti kol hry, uzříte, že to jenom mělo dělat takový dojem.

Tvůrci se zřejmě snažili o podání dojmu ze hry jako z mixu mezi futuristickou budovatelsky-válečnou hrou Civilization a mezi vesmírně dobyvatelskou strategií Galactic Civilizations. Bohužel nevyšlo to, hru doprovází ještě horší atmosféra než v celkově průměrné Endless Legend, takže je to spíše slabota.

V jediném je hra revoluční a to se jí docela povedlo, že konečně přinesla budování civilizací na více planetách. Herní mapa sestává z mapy galaxie s jednotlivými planetami a z map jednotlivých kolonizovatelných planet, které postupně osidlujete a na nich pozemně válčíte s civilizacemi soupeřů.

Jinak herní koncept máte plně nastudován a pochopen do půl hodiny, takže není to nic výpravného. Počet a rozsáhlost herních prvků se s Civilization vůbec nedá porovnávat, spíše to připomíná Endless Space křížený s Endless Legend a ještě ochuzené. Díky systému návrhů jednotek, do jejichž designů můžete zasahovat přidáváním zbraní a pancíře a časem aktualizovat návrhy nově vynalezenými technologiemi, to není špatné a ve hrách Endless bylo skvělé. Něco takového naopak ani klasická Civilization nenabízela, tam byly jednotky napevno dány.

Jinak je všeho poskrovnu. Ano je zde několik surovin, je zde nejzákladnější systém diplomacie a obchodu, vyhlašování politických výnosů, jakýsi velmi slabý research, ovšem mapy na površích planet jsou vysloveně mdlé. Na první pohled je to jasně placatá hra z izometrického pohledu a o žádné dechberoucí scenérie se zde nejedná ani po objevení velké části mapy. Stavění budov je vysloveně hloupé a ve hře defakto nepotřebné. Nejdříve máte jen města, ty poté rozšíříte specializovanými čtvrtěmi a v nich postupně stavíte budovy. Ale každý typ budovy je v podstatě nutné postavit jenom jedinkrát v celé říši. Provázání měst pomocí silnic je pouze symbolické.

Nejstrašnější pohromou hratelnosti je ten samý problém, kterým byla prokleta první verze Civilization 5 a sice ta skutečnost, že na každém políčku se může nacházet jenom jedna jednotka a jí obsazená políčka nejsou průchozí, takže jednotky obcházejí jedna druhou. Dostat vaše nahromaděné vojsko z jednoho kraje mapy na druhý je tedy peklo, protože hra vám odmítne pokyn next turn / end turn, dokud jste ručně nehnuli s každou jednotkou každé kolo. A kvůli neprůchodnosti vlastních jednotek o sebe jednotky neustále brkají a nelze jim účinně nastavit dlouhodobou cestu z A do B.

V souboji platí klasické modifikátory damage a armoru třeba vlivem terénu nebo speciálních dovedností jednotek. Je v tom pravý galimatyáš, takže pár kol po vyhlášení války vás hra rychle přestává bavit. Souboje jsou navíc velmi těžké, protože počítačoví hráči nedělají taktické chyby a mají globální přehled o všech svých jednotkách, což lidský hráč prostě časem nezvládá a ani na to neudrží pozornost. Takže na střední obtížnost jsou války nezvítězitelné, kdežto na easy obtížnost už je to zase moc jednoduché. Je zde tentýž problém jako při hraní šachů proti PC.

Zvuky a efekty soubojů a i animace jednotek jsou jen velmi sporadické, nemají šťávu. Když v jednom městě postavíte odpalovač raket do vesmíru a vyrobíte kolonizační loď, přepne se vám to do pohledu na galaxii, tam s lodí obsadíte nejbližší planetu a celé to martýrium začíná znovu na jiné mapě planety v téže rozehrané hře. Prostředí planet jsou opravdu nezáživná, všechna vypadají jako suchý kamenitý červený mars, což není sice špatné, ale moc často se to opakuje.

Za zmínku stojí ještě hudební doprovod hry, který připomíná meditační zvuky. Není to ani hudba, spíš nekonečné táhlé tóny. Aspoň vám to navodí jistou svátečně meditační náladu, což není od věci. Jinak hra jako celek je zcela podprůměrná a to především kvůli jednoduchosti a nedostatku obsahu. Zlý jazyk by řekl, že je to skoro jako jakési pokročilejší Hledání min ve Windows. Učiněná slabota, bohužel.

Zdroj

Pax Nova. GreyWolf Entertainment. Iceberg Interactive. Microsoft Windows. 2021. PC game.

DCPC Gaming
DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Vesmír si najde způsob, jak vás odklonit od cíle.
Petr Chobot