Maverick_ISV

Internal Security Vehicle
Bitevní dodávka do nepohody pro pořádkové složky

Původně jihoafrický výrobce Paramount Group, dnes s velkým podílem v Kazachstánu je zřejmě nejslavnějším výrobcem "vozidel do nepohody". Minimálně dvě jeho kolová obrněná vozidla se honosila titulem nejlepší na světě ve své kategorii.

S vozem Maverick to rovněž bude docela horké. Jde o vozidlo, které bychom v Čechách nejpřiléhavěji asi nazvali opancéřovanou okulometenou dodávkou. Jde o vozidlo stvořené pro potřeby pořádkových složek a policie. Je řízeno dvěma řidiči v kabině a převáží 10členný výsadek mužstva. Bojová hmotnost je 15 tun z čehož max 2 tuny činí náklad.

Maverick ISV se má nejlépe hodit, jak výrobce tvrdí, do misí zvládání davů, na udržování veřejného pořádku a pro ozbrojené patroly. Maverick byl dokončen v jihoafrickém Cape Townu roku 2008, revidován v 2015. Vozidlo ISV si ihned zakoupily policejní síly Gabonu a byl nasazen na zvládání davů při fotbalovém šílenství v Africe v roce 2012. Speciální policejní jednotky of Rio de Janeiro také zvažují nákup vozidel ISV pro potlačování civilních protestů a proti útokům občanského teroru při karnevalech. Vozidlo se stalo velmi úspěšným modelem. Po deseti letech na trhu jej již používají pořádkové složky Argentiny, Azerbajdžánu, Brazílie, Ghany, Gabonu, Jižní Afriky a Zambie. Jenom Jihoafrická Republika jej vlastní 500 kusů rozčleněných do šesti variant.

ISV typicky poveze mužstvo SWATu plus jeho speciální vybavení, jako vodní dělo, hydraulicky ovládaný žebřík, digitálně ovládané výsuvné tabule s nápisy, robotickou paži pro odstraňování výbušnin a podobně. Tyto náležitosti výrobce vyrábí a dají se objednat spolu s vozidly.

ISV je podstatně vylepšeným, kvalitnějším nástupcem pancéřovaných policejních dodávek proslulých v 80. letech vládou Velké Británie pro potlačování davových povstání, ty však byly neohrabané, hranaté a omylem zabily (ty dodávky) několik neplánovaných obětí z davu. Maverick ISV má celoocelovou svařovanou kostru, korba je samonosnou karoserií s dvojitou pancéřovou slupkou. Maverick je opravdovým vozidlem od jihoafričanů, protože vzhledem k mobilitě, má brutální balistickou ochranu na NATO levelu 3 dle normy Stanag 4569. Ochrání tedy vůči průbojnému střelivu ráže 7,62 mm vypálenému z bezprostřední vzdálenosti (to je nevídané maso!). Takovou výchozí ochranu nemá ani leckteré vojenské vozidlo. Dají se přiobjednat ještě  vícevrstvé podlažní pláty pro ochranu vůči bombám a hořlavinám. Vozidlo je vybavené několikerými automaticky spouštěnými i manuálními hasiči požárů.

Přístup do vozidla je vlastně úžasný. Jsou zde boční klasické dvoje dveře, boční pneumatické výsuvné dveře a ještě prostorné zadní dveře. Rapidnímu vyrukování policejních těžkooděnců tak nejsou kladeny žádné časové prodlevy. Vozidlo poskytuje vynikající přehled z vnitřku ven díky neprůstřelným sklům vybaveným ještě drátěnou mříží. K tomu je zde CCTV kamerový systém ovládaný na palubním panelu vozidla.

Maverick ISV je kompatibilní se spoustou malých zbraňových stanic pro lafetování kulometů ráže 5,56 a 7,62 mm. Střešní rampa může být vybavena dvěma kolejnicemi elektronicky spouštěných vrhačů kouřových granátů. Vůz má centrální huštění pneumatik s dojezdovými jádry proti průstřelu a zapálení. Pro boření barikád má vozidlo pneumaticky operovanou radlici buldozeru nebo masivní přední rám.

Konečně pohonem vozu je vznětový motor Cummins ISBe4 párovaný s automatickou převodovkou Allison SP3000 a rozvodovkou AxleTech BT600. Při maximálním výkonu 221 kW vůz zvládne silniční rychlost 120 km/h a dojezd nebetyčných 700 km.

Rozený jihoafrický vůz pro homeland security. Také bych takovou dodávku potřeboval.

Zdroje

https://www.paramountgroup.com/capabilities/land/maverick/

https://www.homelandsecurity-technology.com/projects/maverick-internal-security-vehicle-south-africa/

https://www.militaryfactory.com/armor/detail.php?armor_id=872

DC home |
Portál vojenských technologií |
Ostatní články |
Organizační

Nová vědecká pravda nevítězí tak, že oponenty přesvědčí a ukáže jim světlo, ale spíše tak, že její oponenti postupně vymřou.
Max Planck